چهارشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۴

در نشست امضای تفاهم نامه همکاری ادارات کل کتابخانه و منابع طبیعی لرستان مطرح شد؛

توسعه فرهنگی و منابع طبیعی از ارکان اصلی توسعه پایدار هستند

تفاهم نامه همکاری کتابخانه و منابع طبیعی لرستان

با هدف افزایش سطح همکاری‌ها، ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و آموزش حفاظت از منابع طبیعی، تفاهم‌نامه همکاری ‌ادارات ‌کل کتابخانه‌های عمومی و منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان به امضا رسید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان لرستان، نشست امضای تفاهم نامه همکاری ‌ادارات ‌کل کتابخانه‌های عمومی و منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان با حضور سید سجاد راستخانه، مدیرکل کتابخانه های عمومی؛ حسین میرزایی، منابع طبیعی و آبخیزداری؛ میثم زندیه شیرازی، معاون کتابخانه های عمومی و برخی از کارشناسان دو دستگاه در کتابخانه مرکزی خرم آباد برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی در ابتدای این مراسم ضمن تقدیر از تلاش های مدیرکل و کارکنان منابع طبیعی و آبخیزداری استان در صیانت از عرصه های منابع طبیعی، گفت: افزایش آگاهی در زمینه منابع طبیعی و آبخیزداری با هدف حفاظت و حراست از مواهب الهی از طریق آموزش های مستمر عمومی برای اقشار مختلف مردم ضروری بوده و این مهم مشارکت دستگاه ای فرهنگی را نیز  می طلبد.

سید سجاد راستخانه با بیان اینکه امروز دانش و آگاهی مهم ترین مقوله ای است که می تواند انسان را به سرمنزل مقصود برساند، افزود: از انعقاد تفاهم نامه استقبال کرده و در جهت اجرای تمامی بندهای مورد تعهد در تفاهم نامه فی ما بین آمادگی خود را اعلام می کنم.

وی با تاکید بر اینکه توسعه فرهنگی و منابع طبیعی از ارکان اصلی توسعه پایدار است، تصریح کرد: در تمامی کتابخانه های عمومی استان منابع بسیار ارزشمندی در حوزه صیانت از منابع طبیعی وجود دارد که عموم مردم می توانند از این منابع استفاده کرده و سطح آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهند.

راستخانه همکاری‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی مشترک، ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و ارتقای سطح فرهنگی افراد و خانواده های تحت پوشش منابع طبیعی، همکاری در زمینه ترویج فرهنگ حفظ و احیای منابع طبیعی و تبدیل آن به معارف عمومی در بین آحاد جامعه از طریق کتابخوانی و معرفی منابع مطالعاتی مرتبط را مهم ترین اهداف مشترک این تفاهم نامه عنوان کرد.

توسعه فرهنگی و منابع طبیعی از ارکان اصلی توسعه پایدار هستند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان نیز در این نشست با اشاره به اینکه حیات منابع طبیعی به عنوان میراث طبیعی کشور تنها در صورت توجه و حفاظت ادامه می یابد، گفت: اهمیت منابع طبیعی باید از دوران کودکی به افراد یادآوری شود. گرچه خانواده و الگوهای رفتاری ارائه شده از سوی والدین در این امر نقشی تاثیر گذار دارد، اما جایگاه سایر نهاد ها از جمله کتابخانه ها و آموزش و پرورش نیز انکارناپذیر است.

حسین میرزایی ادامه داد: در راستای انعقاد این تفاهم نامه، منابع طبیعی استان به تعهدات خود از جمله صدور کارت همیار طبیعت در قالب سامانه ملی همیاران طبیعت کشور برای پرسنل اداره کل کتابخانه‌های عمومی و خانواده های آنان و اعضای کتابخانه‌های عمومی، تهیه بسته‌های آموزشی با موضوعات مرتبط با منابع طبیعی و کارکردهای مختلف آن جهت توزیع در کتابخانه های عمومی، برگزاری دوره‌های آموزشی مرتبط با منابع طبیعی برای پرسنل و اعضای کتابخانه‌های عمومی و تأمین مدرس و محتوای آموزشی جهت برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک به صورت رایگان عمل خواهد کرد.

برپایی ویژه برنامه فرهنگی با شعار حفظ میراث کتاب و منابع طبیعی، مشارکت در برگزاری مسابقات کتابخوانی، نشست‌های کتابخوان، جلسات نقد و بررسی و رونمایی کتاب، همایش‌ها و جشنواره‌های مشترک علمی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی با موضوعات مرتبط، تشکیل گروه‌های کتابخوانی با حضور همیاران طبیعت و برگزاری کارگاه‌های آموزشی مشترک به ویژه در سطح روستاها با هدف ترویج فرهنگ حفظ منابع طبیعی و گسترش کتابخوانی از مهمترین مفاد این تفاهم نامه همکاری است.

توسعه فرهنگی و منابع طبیعی از ارکان اصلی توسعه پایدار هستند