دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۴

به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان هرمزگان؛

نشست ادبی «بر خوان سعدی» برگزار شد

بزرگداشت سعدی
بزرگداشت سعدی

به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان هرمزگان و به مناسبت بزرگداشت استاد سخن، نشست محفل ادبی با عنوان «برخوان سعدی» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان هرمزگان، به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان هرمزگان و به مناسبت بزرگداشت استاد سخن، نشست محفل ادبی با عنوان «برخوان سعدی» با حضور اساتید ادبیات فارسی و جمعی از ادب دوستان در سالن کنفرانس کتابخانه اندیشه آیت الله خامنه ای بندرعباس برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، محمدرضا تولایی دبیر محفل اندیشه بیان داشت: سعدی استاد سخن است و وقتی این لقب تنها به سعدی داده می شود علتی دارد. دلیل این است که سعدی در هر وادی که وارد شد، استادی خودش را ثابت کرد. سعدی گلستان را به نثر می گوید که به سبب آراستگی آن به آیات و احادیث و پند و حکمت  به آن، قرآن عجم می گویند و شبیه گلستان آفریده نشده است. سعدی بوستان را سرود که از نظر نظم و داستان سرایی بهترین است.

این استاد ادبیات فارسی عنوان کرد: غزلیات سعدی از نظر سبکی سهل و ممتنع و برای همگان قابل درک و فهم است اما وقتی می خواهیم شبیه اش را خلق کنیم، غیر ممکن می شود. در قصیده و رباعی و مواعظ و هر زمینه ای از سخن که وارد می شود بی نظیر است و از همین رو به او لقب استاد سخن را داده اند. کمتر شاعری وجود دارد که در هر حیطه ای بهترین باشد.

نشست ادبی «بر خوان سعدی» برگزار شد

در ادامه برنامه اسدالله نوروزی استاد ادبیات فارسی گفت: سعدی به صراحت می گوید که گلستان را اول اردیبهشت شروع کرده و این روز، روز مناسبی برای برگزاری بزرگداشت سعدی است.

وی اظهار داشت: سعدی مصلح اجتماعی است. گلستان در خارج از مرزهای ایران، بیش از هر اثری هوادار دارد و علت آن نیز واقع بینی ها و شناخت جامعه است. سعدی تصاویری از جامعه در برابر ما قرار می دهد که با وجود گذشت سالیان دراز، در زمان ما نیز به درستی حس می شود. دیباچه گلستان از نظر زبانی و محتوایی، یکی از درخشان ترین دیباچه های متون نثر است که دارای پیوستگی لفظی و معنایی بی نظیری است.

سپس عبدالحمید انصاری نسب از شاعران هرمزگان به معرفی دو کتاب هشت بهشت و شعر سی که شامل اشعار برگزیده از شاعران بزرگ فارسی ویژه کودکان و نوجوانان است پرداخت.

در پایان برنامه علاقمندان به شعر و ادب فارسی به خوانش اشعار و حکایات سعدی پرداختند.

نشست ادبی «بر خوان سعدی» برگزار شد

نشست ادبی «بر خوان سعدی» برگزار شد