دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۶

به همت کتابخانه عمومی شهید باهنر اردل؛

آیین بزرگداشت سعدی شیرازی در سالن مهرگان شهر اردل برگزار شد

آیین بزرگداشت سعدی شیرازی در سالن مهرگان شهر اردل

طی مراسمی در شهر اردل و به مناسبت هفته فرهنگی بزرگداشت سعدی، نگاه و اندیشه این استاد سخن و گستره اثرگذاری‌ سخنانش در گوشه و کنار جهان مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری، هم‌زمان با هفته فرهنگی بزرگداشت شیخ اجل سعدی شیرازی، آیینی با حضور جمعی از شاعران و ادب دوستان و به همت کتابخانه شهید باهنر اردل، با همکاری انجمن‌های ادبی و دستگاه‌های فرهنگی، در سالن مهرگان شهر اردل برگزار شد.

در این مراسم، نگاه و اندیشه سعدی و گستره اثرگذاری‌ سخنانش در گوشه و کنار جهان مورد بررسی قرار گرفت. شاعران حاضر در این مراسم شعرخوانی کردند و دختران خردسالِ سعدی‌خوان هنرمندانه به اجرای شعرهای سعدی پرداختند. 

آیین بزرگداشت سعدی شیرازی در سالن مهرگان شهر اردل برگزار شد


در ابتدای این برنامه، حجت‌الله شیروانی، معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری بر اهمیت مطالعه آثار سعدی و برگزاری نشست‌های سعدی پژوهی در کانون‌های ادبی تأکید و از اندرزهای حکیمانه سعدی یاد کرد و آنها را بسیار سازنده دانست.

شیروانی همچنین به نسل‌های جوان و علاقه‌مندان به شعر و ادب فارسی توصیه کرد از نگاه‌ها و اندیشه‌های استاد سخن سعدی شیرازی بهره‌ برده، از ارزش‌های ادبی و فرهنگی او الهام گرفته و به ارتقای ادبیات کشور کمک کنند.

آیین بزرگداشت سعدی شیرازی در سالن مهرگان شهر اردل برگزار شد


وحید برزگر، دکتری زبان و ادبیات فارسی، نیز با تبریک هفته فرهنگی بزرگداشت سعدی، به تأثیر آثار این شاعر بزرگ قرن هفتم بر جامعه ایران پرداخت و گفت: آثار سعدی در حوزه‌های شعر، اخلاق و حکمت نه تنها در ایران بلکه در سطح جهانی نیز تحسین شده‌اند. سعدی با زبان ساده و شیرین، مفاهیم عمیق انسانی را به تصویر می‌کشد و از طریق شعر خود، ارزش‌ها، اندیشه‌ها، و انسانیت را به مخاطبان منتقل می‌کند. او به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شاعران و ادیبان فارسی‌زبان در تاریخ ادبیات جهان شناخته می‌شود.

وی افزود: سعدی با استفاده از مفاهیم زیبا و مثال‌های زندگی روزمره، انسان‌ها را به تأمل و تفکر در مسائل انسانی و اخلاقی دعوت می‌کند. او در آثار خود، از موضوعاتی مانند عشق، دوستی، عقل و عدالت بهره می‌برد و با شیوه‌ای مستقیم و زیبا، پیام‌های ارزشمندی را به مخاطبان منتقل می‌کند.

برزگر گفت: به نظر من، مطالعه آثار سعدی یک تجربه غنی و الهام‌بخش است. این شاعر با قدرت خلاقیت و عمق انسانی خود، به ما نشان می‌دهد که چگونه با استفاده از کلمات ساده، می‌توان مفاهیم والای اخلاقی را به تصویر کشید و ارتباط عمیقی با خواننده برقرار کرد. سعدی با شعرهای خود، همچون یک راهنما، ما را به سوی زیبایی‌ها و ارزش‌های انسانی هدایت می‌کند.

آیین بزرگداشت سعدی شیرازی در سالن مهرگان شهر اردل برگزار شد


سپس لهراسب قلی پور، از صاجب‌نظران حوزه شعر و ادبیات به جامعه‌شناسی شعر سعدی و دوران تاریخی زندگی وی پرداخت و گفت: سعدی، شاعری است که با نگاهی جامعه‌شناسانه آموزه‌های خود را به زبانی ساده برای اقشار مختلف مردم بیان می‌کند. سعدی‌پژوهان بر این باورند که سعدی تاکید ویژه‌ای بر قواعد اجتماعی داشته و آثار او قابل تطبیق با نظریات جامعه‌شناسی امروز است.

وی با اشاره به دوران تاریخی زندگی سعدی گفت: این استاد سخن در دورانی زندگی می‌کرد که با حوادث مهم تاریخی همزمان بود. او در شیراز متولد شد و بیشتر عمر خود را در این شهر گذراند و آثار او تحت تأثیر جریان‌های فکری و فرهنگی دوران خود، شکل گرفته است.

آیین بزرگداشت سعدی شیرازی در سالن مهرگان شهر اردل برگزار شد


در ادامه فیض‌الله طاهری، از شاعران برجسته شهر اردل و کارشناس ادبیات، ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری این مراسم، اظهار داشت: این برنامه نه تنها یک بزرگداشت، بلکه فرصتی برای تجدید خاطره و تأمل در زندگی و آثار بی‌بدیل سعدی، این ستاره درخشان آسمان ادب فارسی، است. جوانان و دوست‌داران ادبیات با شرکت در مراسمی این‌چنین، می‌توانند از دریای بی‌کران اندیشه‌ها و دیدگاه‌های سعدی بهره‌مند شوند و با الهام از ارزش‌های ادبی و فرهنگی او، در راستای اعتلای ادبیات ملی گام بردارند.

تقدیر از فعالان کانون‌های ادبی و صاحب‌نظران شرکت کننده در این مراسم پایان بخش این نشست بود.