به گزارش پایگاه اطلاعرسانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی کشور در گفتگو با روزنامه هفت صبح به تشریح جزئیات تفاهمنامه همکاری منعقد شده بین نهاد کتابخانههای عمومی کشور و کمیته امداد امام خمینی(ره) پرداخت. این گفتگو روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه در صفحه کتاب و ادبیات شماره ۳۷۶۴ منتشر شد که متن کامل آن در ادامه آمده است.
تفاهمنامه همکاری نهاد کتابخانههای عمومی کشور و کمیته امداد امام خمینی(ره)، یکشنبه هفته گذشته همزمان با رویداد تخصصی روانشناختی و مشاوره، با حضور مهدی رمضانی دبیرکل نهاد، سیدمرتضی بختیاری رئیس کمیته و علی فتحی آشتیانی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در دفتر مرکزی کمیته به امضا رسید. بر اساس این تفاهمنامه ترویج فرهنگ مطالعه و فراهمسازی امکان بهرهمندی از فضاهای فرهنگی و ارائه خدمات ویژه به خانواده های تحت پوشش در کتابخانه های منتخب، پیگیری خواهد شد. به همین مناسبت سراغ مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی سراسر کشور رفتیم و از او درباره جزئیات این تفاهم نامه بیشتر پرسیدیم.
۱- درباره تفاهم تازه نهاد کتابخانههای عمومی کشور با کمیته امداد امام خمینی(ره) بیشتر بگویید. ایده انعقاد چنین تفاهمنامهای از چه سالی و توسط چه کسی بود؟
به دنبال بازتعریف کتابخانههای عمومی، کتابخانه دیگر تنها یک مخزن و سالن مطالعه نیست، بلکه به عنوان یک مرکز فرهنگی-اجتماعی محلی نقشآفرینی میکند.
ظرفیت شبکه کتابخانههای عمومی، با ۳۸۰۰ نقطه خدمت شامل بیش از ۸۰۰ کتابخانه روستایی و ۵۰ کتابخانه سیار، و حدود ۳ میلیون نفر عضو فعال، از یک سو و تجربه کمیته امداد امام خمینی(ره) در راهاندازی مراکز مشاوره راه زندگی(رز)، این ایده را در تعاملات مدیران دو مجموعه شکل داد که میتوان با همکاری و همافزایی این خدمت مورد نیاز مردم را به سرعت گسترش داد.
۲- این تفاهمنامه با چه هدفی منعقد شد؟
دو هدف اصلی انعقاد این تفاهمنامه راهاندازی مراکز مشاوره در کتابخانههای عمومی برای ارائه خدمات به مددجویان کمیته و عموم مردم و همکاری در برگزاری رویدادهای فرهنگی است. هر دو مجموعه مخاطبانی دارند که با به اشتراکگذاری آن میتوان به اهداف بزرگتری دست یافت و نتایج بهتری گرفت.
۳- چرا این تفاهمنامه اهمیت دارد؟
خدمت مشاوره و روانشناسی، به دلیل هزینه آن، از دسترس بخشی از جامعه خارج است. نگاه خدمتمحور دو مجموعه و پرهیز از رویکرد درآمدزایی صرف میتواند موجب گسترش سریع این مراکز مشاوره در کشور باشد. این امر از طرفی دسترسی به مراکز مشاوره را افزایش میدهد و از جنبهای مهمتر با کاهش هزینه مشاوره طیف گستردهتری از مردم را از آن بهرهمند میسازد. در واقع با همافزایی دو مجموعه، بدون اعتبار ویژهای برای ساخت، تجهیز و... قدم مثبتی در راستای عدالت اجتماعی برداشته میشود.
۴- نتایج و کارآمدی این تصمیم نزد افکار عمومی را چطور پیشبینی میکنید؟
پیش از امضای رسمی این تفاهمنامه سه مرکز در استانهای البرز، کرمان و قم به صورت نمونه راهاندازی و نقاط قوت و ضعف آن شناسایی شد. پس به جای آغاز برنامهریزی و اجرا پس از امضای تفاهمنامه، کار به صورت عملیاتی شروع شده است. مردم از خدمت باکیفیت و عزتمندانه استقبال میکنند. امیدواریم با برنامهریزی انجام شده رضایت از دریافت این خدمات و افزایش مراجعه به کتابخانههای عمومی را به دنبال داشته باشد.
۵- نقطه اشتراک کمیته امداد و نهاد کتابخانهها در این تفاهمنامه چیست؟
شاخصه مشترک هر دو دستگاه مواجهه مستقیم با مردم است. هر دو سازمان تجربه خوبی در حوزه خدمترسانی دارند؛ کمیته امداد در رسیدگی به مستضعفین و نهاد کتابخانهها در ارائه خدمات فرهنگی به عموم مردم. این نگاه مشترک و تجربه دو سازمان میتواند به توسعه سریع این خدمت کمک کند.
۶- آینده این تفاهمنامه و تصمیمات مشابه برای نهاد کتابخانههای عمومی سراسر کشور چیست؟
نهاد کتابخانههای عمومی کشور، آماده همکاری با سازمانها برای تعریف خدمات جدید در کتابخانههای عمومی است. کتابخانه عمومی در خدمت جامعه برای رفع نیازهای مردم و گرهگشایی از زندگی آنها است. این ظرفیت و زیرساخت را متعلق به همه مردم میدانیم و امیدواریم دستگاهها از آن برای ارائه خدمت استفاده کنند.
گسترش و تنوع این خدمات علاوه بر افزایش مراجعه به کتابخانههای عمومی و مواجهه با کتاب، مرجعیت آن را استحکام و تقویت میبخشد. کتابخانه عمومی ایران در حال حاضر هم، گستردهترین شبکه فرهنگی بعد از مدارس و مساجد است و رتبه نخست منطقه را در اختیار دارد.