شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۸

راضیه تجار در چهارمین نشست «گعده امین» عنوان کرد؛

تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «اسم تو مصطفی ست» نقطه عطف زندگی‌ام بود

چهارمین نشست «گعده‌ی امین»

همزمان با دهمین روز از سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران، چهارمین نشست از مجموعه نشست های «گعده‌ی امین: واکاوی زوایای مغفول ادیب انقلاب» با حضور راضیه تجار در غرفه نهاد برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، همزمان با دهمین روز از سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، چهارمین نشست از سلسله‌نشست‌های «گعده امین: واکاوی زوایای مغفول شخصیت ادیب انقلاب» با بررسی مستند غیررسمی ۶ با حضور راضیه تجار، نویسنده؛ با اجرای مرتضی یراق بافان و محمد جعفربگلو تاریخ‌پژوه در غرفه نهاد برگزار شد.

راضیه تجار، نویسنده در این نشست پیرامون سابقه کتابخوانی رهبر معظم انقلاب گفت: طبق شنیده ها، رهبر معظم انقلاب اسلامی از همان زمان نوجوانی، به واسطه نقش پدر ایشان، که بسیار اهل مطالعه بوده اند و حتی از ایشان می خواستند برایشان کتاب بخوانند، با کتاب همنشین شده اند و این موضوع نشان از اهمیت و نقش خانواده در شکل گیری عادت به خواندن در کودکان و نوجوانان دارد.

تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «اسم تو مصطفی ست» نقطه عطف زندگی‌ام بود

وی در ادامه پیرامون اهمیت اشاره رهبر انقلاب به کتاب و ادبیات در دیدار با رهبران سایر کشورها افزود: عرصه سیاست ذاتاً خشک است؛ اما رهبر معظم انقلاب با اشاره های خود به کتاب‌ها، نویسندگان و شاعران در دیدار با سران کشورهای مختلف و احاطه ای که ایشان به ادبیان سایر کشور ها دارند، این فضا را تلطیف می کنند و این رویه ای است که امیدواریم سایر دولتمردان نیز از رفتار ایشان الگوبرداری کرده و در سخنرانی های خود به کتاب و ادبیات اشاره کنند.

نویسنده کتاب «یاس کبود» در ادامه با اشاره به سابقه دیدارهای خود با رهبر انقلاب گفت: تاکنون دو بار با جمعی از نویسندگان و چند بار در دیدارهای عمومی ایشان را زیارت کردم و هر بار احساس جالبی از دیدار رهبری داشته ام که منهای دنیای سیاست، در حوزه ادبیات نیز اشراف دارند و دوستدار ادبیات و کتاب هستند.

تجار همچنین پیرامون تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «اسم تو مصطفی ست» تصریح کرد: این کتاب پس از آنکه تقریظ ایشان را دریافت کرد، به چاپ ۵۵ رسید و می توانم بگویم که زندگی من به دو بخش قبل و بعد از تقریظ مقام معظم رهبری تقسیم می شود؛ چراکه سه کلمه ای که ایشان در توصیف من به کاربردند یعنی «محکم، شیرین و پخته» و تقریظ ایشان، برکت ویژه ای به زندگی ادبی و شخصی من بخشیده است.

تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «اسم تو مصطفی ست» نقطه عطف زندگی‌ام بود

این مدرس داستان نویسی همچنین پیرامون توجه ویژه رهبر انقلاب به نویسندگان داخلی گفت: نکته مهم برای من این است که ایشان با وجود مشغله های فراوان در عرصه سیاست، توجه ویژه ای به مسئله کتابت و مطالعه دارند؛ چراکه می دانند مطالعه سازنده ساختار فکری نسل جوان و سد محکمی در برابر بسیاری از نفوذها است و بینش و موجب ارتقای بینشی و ادبی انسان می شود؛ خوشبختانه این شانس را داریم که به واسطه مترجمان بسیار خوبی که در کشور داریم، آثار دیگر کشورها را بخوانیم و این موجب وسعت دید ما می شود اما در کنار این موضوع، رهبر انقلاب همیشه توجه ویژه ای بر حمایت از نویسندگان داخلی نیز داشته اند.

تجار در پاسخ به سؤالی پیرامون توجه مقام معظم رهبری به حوزه کودک و نوجوان گفت: یقیناً توجه ویژه ایشان به کودکان و نوجوانان از نکاتی بوده است که همواره در توصیه های خود به مسئولین در حوزه های چاپ، حمایت از نویسندگان و ترویج کتاب داشته اند؛ چراکه زیرساخت فکری افراد از کودکی شکل می گیرد.

وی افزود: چنانکه در مستند غیررسمی ۶ نیز اشاره شده است، ایشان در دیداری عمومی، تمجید ویژه ای از آقای مهدی آذریزدی، نویسنده کتاب های «قصه های خوب، برای بچه های خوب» داشتند که موجب خوشنودی این نویسنده بزرگ کشورمان نیز شد و این سیره رهبر انقلاب در قدرشناسی از نویسندگان و سرمایه های کشور نشان از اهمیت این موضوع دارد؛ چراکه اگر نویسندگان آرامش ذهنی داشته باشند، فرصت خلق دارند و آثار باکیفیت تری را ارائه خواهند کرد. در زمانی که در بازار نشر برخی از آثاری ترجمه و به خصوص در حوزه کودک و نوجوان منتشر می شوند که با فرهنگ ما همخوانی ندارد، نویسنده ایرانی می تواند کودکان ما را را با فرهنگ خودش آشناتر کند.

نویسنده کتاب «سنگ صبور» در پایان پیرامون جایگاه زنان در ادبیات بعد از انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: پیش از انقلاب نیز، بانوان نویسنده و شاعر فعالیت داشتند اما جمعیت آنها پس از انقلاب افزایش داشته است و در حال حاضر در کلاس های نویسندگی نیز تعداد بانوان علاقه مند به این حوزه بیشتر از مردان است و رهبر معظم انقلاب نیز تاکنون با تقریظ چند کتاب از نوشته های بانوان، توجه ویژه این به آثار آنها داشته اند.

گفتنی است که این نشست با پخش بخش هایی از مستند «غیررسمی ۶» همراه بود.

تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «اسم تو مصطفی ست» نقطه عطف زندگی‌ام بود