چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۷

استاندار قم در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان؛

کتابخانه عمومی انسان‌ساز و پرورش‌دهنده نسل آینده است

انجمن کتابخانه های عمومی استان قم 1403

نخستین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان قم در سال جاری به ریاست محمد آقامیری، استاندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی استان و با حضور اعضای حقیقی و حقوقی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم، نخستین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان قم روز چهارشنبه (۲۳ خرداد ماه ۱۴۰۳) به ریاست محمد آقامیری، استاندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی استان و با حضور عباس ذاکریان، فرماندار قم؛ اسماعیل حسینی مقدم، معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری قم؛ محمدجواد شاکر آرانی، رئیس سازمان برنامه و بودجه استان؛ محمدعلی عموزاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان؛ مهدی توکلیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان؛ علی اکبر احمدلو، مدیر کتابخانه مرکزی دانشگاه قم؛ علی ابراهیمی، مشاور فرهنگی استاندار قم؛ فاطمه فراهانی، مدیر کتابخانه جامعه الزهرا(س)؛ عباس محرابی، رئیس انجمن خیرین کتابخانه ساز استان در سالن جواد الائمه(ع) استانداری قم برگزار شد.

محمد آقامیری، استاندار قم در این جلسه گفت: موضوع کتاب و کتابخوانی از دو جهت اهمیت زیادی دارد؛ اول اینکه از بسیاری از آسیب های اجتماعی که جوانان ممکن است گرفتار آن شوند جلوگیری می کند و دوم آنکه جوانان با کتاب خواندن به فردی موثر و مفید برای جامعه تبدیل می شوند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت مسئولیت پذیری مدیران و مسئولان استان در موضوع کتاب و کتابخوانی، گفت: مدیران و مسئولان، اگر خود اهل کتاب و کتابخوانی باشند، حس مسئولیت پذیری بیشتری نسبت به این موضوع دارند و درک بهتری از اهمیت آن دارند.

کتابخانه عمومی انسان‌ساز و پرورش‌دهنده نسل آینده است

رئیس انجمن کتابخانه های عمومی استان در ادامه با مقایسه مدرسه و کتابخانه، گفت: برای من هیچ اولویتی بالاتر از کتابخانه عمومی نیست؛ مدرسه یک ورودی و خروجی دارد و از دل آن افراد مختلفی بیرون می آیند که ممکن است بزهکار شوند؛ چراکه سواد بدون تربیت و پرورش روح ارزش ندارد؛ در مقابل، کتابخانه عمومی انسان ساز است، به سواد روح می بخشد و یکی از ارکان مهم تربیتی است که باید توجه بیشتری به آن شود.

وی با تاکید بر فقر سرانه کتابخانه عمومی در استان ابراز داشت: اخیراً با حضور در مسجد دو طفلان مسلم در منطقه نیروگاه از بسیاری از مردم این منطقه، مطالبه کتابخانه عمومی را شنیدم و بسیاری از آنها از دوری کتابخانه عمومی به آنها گلایه به حق داشتند که این مشکل باید به کمک مدیران استان و خیرین کتابخانه ساز حل شود.

آقامیری با اشاره به نقش خیرین در توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی تصریح کرد: اگر من روزی بخواهم چیزی وقف کنم، وقف کتاب و کتابخانه خواهم کرد و خیرین محترم استان نیز باید بدانند که کتابخانه قلب مدرسه است و از لوازم مهم ساختن نسل آینده و پرورش آنها محسوب می شود. باید در کنار ساخت مدرسه به این موضوع نیز توجه کنند.

کتابخانه عمومی انسان‌ساز و پرورش‌دهنده نسل آینده است

رئیس جمهور شهید، حامی فرهنگ و کتابخانه های عمومی بود

در این نشست همچنین مهدی توکلیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم نیز ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت گفت: یکی از دغدغه های اصلی رئیس جمهور شهید، حوزه فرهنگ و به خصوص کتابخانه های عمومی بود. در زمان ایشان تلاش های زیادی در جهت ایجاد کتابخانه های عمومی از جمله کتابخانه مرکزی شد.

وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به جمعیت استان و ۲۵ کتابخانه عمومی فعال، بر اساس استانداردهای کتابخانه های عمومی با فقر فضای کتابخانه ای در استان مواجه هستیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم تاکید کرد: کتابخانه مرکزی قم از زمان افتتاح تاکنون با یازده هزار نفر عضو در حال فعالیت است و با توجه به استقبال قابل توجه از سالن های مطالعه این کتابخانه، نیازمند افزایش فضای سالن مطالعه جهت استفاده اعضای کتابخانه هستیم.

توکلیان در پایان خاطرنشان کرد: در حوزه خیرین کتابخانه ساز، نیازمند فرهنگ سازی در جهت سوق دادن خیرین به سمت ایجاد کتابخانه هستیم و امیدواریم با استفاده از ظرفیت های استان بتوانیم اولین کتابخانه سیار را نیز جهت ارائه خدمت به روستاها و مناطق فاقد کتابخانه ایجاد کنیم.

گفتنی است، التزام دستگاه های اجرایی به ویژه شهرداری و اداره کل آموزش و پرورش استان به حوزه کتاب و کتابخانه های عمومی، ایجاد کارگروه حل مشکلات کتابخانه های عمومی و ایجاد کتابخانه ها در استان، رفع نقایص ساختمان کتابخانه مرکزی قم و تکمیل پروژه کتابخانه عمومی سلفچگان از جمله مهم ترین مصوبات این جلسه بود.

کتابخانه عمومی انسان‌ساز و پرورش‌دهنده نسل آینده است

کتابخانه عمومی انسان‌ساز و پرورش‌دهنده نسل آینده است

کتابخانه عمومی انسان‌ساز و پرورش‌دهنده نسل آینده است