جمعه ۱ تیر ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۰

با هدف ارتقای توان تخصصی علاقه‌مندان نسخ خطی؛

کارگاه آموزشی نسخه‌شناسی در کتابخانه مرکزی اردبیل برگزار شد

کارگاه نسخه شناسی

کارگاه آموزشی نسخه شناسی با حضور علی صادق زاده، کارشناس اسناد و نسخ خطی کتابخانه ملی در کتابخانه مرکزی اردبیل برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل، کارگاه آموزشی نسخه شناسی با حضور علی صادق زاده، کارشناس اسناد و نسخ خطی کتابخانه ملی؛ پروانه رضاقلیزاده، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان و جمعی از علاقه مندان نسخ خطی و کتابداران استان در کتابخانه مرکزی اردبیل برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان طی سخنانی در آغاز این دوره آموزشی اظهار داشت: اصالت و پیشینه تاریخی هر ملت به مکتوبات و نسخ آن باز می گردد، لذا شناخت درست و اطلاع دقیق از متون نگاشته شده در اعصار مختلف در تجزیه و تحلیل هویت تاریخی جوامع اثرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به ساماندهی بیش از ۸۷۴ نسخه کتاب در بخش نسخ خطی کتابخانه مرکزی اردبیل گفت: این منابع قدیمی در فضایی متناسب با استانداردها از لحاظ نور، دما و درجه رطوبت نگهداری می شود.

رضاقلیزاده خاطرنشان کرد: در حال حاضر در حال دیجیتال سازی کتاب ها و همچنین فهرست نویسی این کتاب ها هستیم تا بتوانیم نسخه تصویری این کتاب ها و منابع تاریخی را در اختیار پژوهشگران و محققان قرار دهیم.

علی صادق زاده نیز در ابتدای این کارگاه آموزشی اظهار داشت: نسخه شناسی به معنای عام، مهارت و دانشی است که به واسطه آن می توان نسخه های خطی را از جهات مختلف توصیف و معرفی کرد.

وی افزود: تجزیه و تحلیل مسائل و موضوعات خطی توسط نسخه شناس صورت می گیرد که با تخصص خود می تواند محتوای کتب خطی و مواردی همچون نوع خط، جنس کاغذ، تاریخ کتابت، تزئینات و سایر جنبه های فیزیکی و مادی آن را تشخیص دهد.

کارشناس نسخ خطی کتابخانه ملی تصریح کرد: دامنۀ این علم از شناختِ پیشینه کتاب به معنایِ دقیق آن، فراتر می رود تا جنبه های متنوّعی از شناختِ تاریخی را نیز در برگیرد.

وی خاطرنشان کرد: مواردی چون پیشنیۀ اختصاصیِ دستنویس مورد نظر (همان نسخه)، تاریخِ گزارش متون، سرگذشتِ کاتبان کتاب ها (نسخه نویسان و کنشگران تولید کتاب دستی و چاپی)، تاریخ مخازن نسخه های خطی، تاریخ مخازن و مجموعه ها و گردآورندگان نسخه های خطی از مهم ترین مواردی است که توسط متخصص حوزه نسخه شناسی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در تشریح ابعاد مختلف علم نسخه‌شناسی گفت: این اطلاعات مربوط به فیزیکِ نسخه بوده و همچنین شرایط نگهداری نسخه‌های خطّی از بررسی‌های این علم است.

علی صادق زاده اضافه کرد: نسخه‌های خطی به‌علت قدمت و همچنین جنبه‌های هنری در مجموعه‌های جداگانه در کتابخانه‌ها و موزه‌ها نگهداری می‌شوند؛ زیرا شرایط استاندارد، درجه حرارت، میزان رطوبت باید کنترل شود، همچنین آفت زدایی شوند و از طرفی در معرض تابش نور خورشید و اشعه مادون قرمز و ماوراءبنفش نباشند.