یکشنبه ۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۴

به همت کتابخانه شهید پیرزاده روستای باغ آسیا گناباد؛

کتاب‌های «به حرف آقا گوش کن» و «باغ سرسبز نماز» رونمایی شد

آیین رونمایی از کتابهای «به حرف آقا گوش کن» و «باغ سرسبز نماز» به همت کتابخانه شهید پیرزاده روستای باغ آسیا گناباد

به همت کتابخانه عمومی شهید پیرزاده روستای باغ آسیا شهرستان گناباد، آیین رونمایی از کتاب‌های «به حرف آقا گوش کن» و «باغ سرسبز نماز» با حضور طاهره سادات شمسیان خیرآبادی، نویسنده اثر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان خراسان رضوی، به همت کتابخانه عمومی شهید پیرزاده روستای باغ آسیا شهرستان گناباد و با مشارکت شورای اسلامی و دهیاری روستای باغ آسیا آیین رونمایی از کتاب های «به حرف آقا گوش کن» و «باغ سرسبز نماز» با حضور طاهره سادات شمسیان خیرآبادی، نویسنده اثر؛ احمد مظلوم، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان؛ جواد عبدالهی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان؛ رضا باقرزاده، بخشدار بخش مرکزی؛ جواد قاسمی، معاون پرورشی اداره آموزش و پروش شهرستان؛ عباس غلامیان، رئیس شورای اسلامی و کاظم سالار، دهیار روستای باغ آسیا شهرستان برگزار شد.

در این آیین احمد مظلوم، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان گناباد ضمن تبریک دهه ولایت و امامت گفت: آموزش مسائل دینی و مذهبی به کودکان به صورت شعر و قصه و در قالب کتاب بدون شک تأثیر بسیاری در نهادینه سازی صحیح مسائل دینی خواهد داشت.

وی با اشاره به برگزاری آیین رونمایی از دو کتاب «به حرف آقا گوش کن» و «باغ سر سبز نماز»، اظهار کرد: مایه مباهات است که امروز در کتابخانه عمومی شهیدپیرزاده روستای باغ آسیا شاهد رونمایی از دو کتاب حوزه ادبیات کودک از طاهره سادات شمسیان خیرآبادی، نویسنده و شاعر بومی هستیم.

در ادامه طاهره سادات شمسیان خیرآبادی، نویسنده کتاب های «به حرف آقا گوش کن» و «باغ سرسبز نماز» ضمن تقدیر از برگزاری این آیین، گفت: در طول ۱۵ سال خدمت به عنوان معلم در آموزش و پرورش این تجربه را به دست آورده ام که بهترین سن برای یادگیری و آموزش های هر مسئله ای به ویژه نهادینه سازی مسائل دینی در افراد سن کودکی است. کودکان ضمیر پاک و نانوشته ای دارند که می توان با بهره گیری از زبان و ادبیات کودکانه به بهترین شکل ممکن مسائل دینی و فرهنگی را در آنان نهادینه کرد.

شمسیان خیر آبادی در خصوص انگیزه خود از چاپ کتاب «به حرف آقا گوش کن»، گفت: کتاب «نهج البلاغه» حضرت امام علی(ع) یک اثر آموزشی و اخلاقی سرشار از حکمت های آموزنده است. در واقع هدف من ساده سازی این مفاهیم برای کودکان و آشنایی با شیرینی های دین اسلام بود. بهترین راه به عقیده من بیان این نکات در قالب شعر برای کودکان بود که نتیجه آن کتاب «به حرف آقا گوش کن» شد.

وی همچنین در خصوص اثر دیگر خود با نام «باغ سرسبز نماز»، اظهار کرد: این کتاب ویژه آموزش مسائل دینی با محوریت نماز و اهمیت آن برای دختران نوجوان است.

علیرضا صغیر، دکترای ادبیات و زبان فارسی و منتقد آثار در حوزه ادبیات کودک و نوجوان گفت: در ادبیات کودک به دو حوزه واژگان کودک و تصویر سازی کتاب کودک باید توجه ویژه کرد. در خلق آثار برای کودکان می بایست به دایره واژگان با توجه به سن کودک و همچنین تطابق تصاویر با محتوا به عنوان زبان دوم کودک اهمیت ویژه‌ای داد.

همچنین صادق ایزدی، منتقد، خبرنگار و فعال حوزه ادبیات نیز گفت: کتاب «باغ سرسبز نماز» بسیار ریتمیک و داستان گونه است. در این کتاب که با هدف ترویج فرهنگ نماز به رشته تحریر درآمده است، نویسنده به خوبی توانسته با جان بخشی به درختان و در قالب داستان به آموزش نماز و ترویج آن برای کودکان بپردازد.

ایزدی در نقد کتاب «به حرف آقا گوش کن» گفت: وزن و آهنگ در برخی از اشعار کتاب رعایت نشده است. همچنین توصیه می شود برای نامگذاری کتاب در گروه سنی کودک از جمله دارای فعال استفاده نشود.

کتاب‌های «به حرف آقا گوش کن» و «باغ سرسبز نماز» رونمایی شد