دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۱

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان تأکید کرد؛

لزوم اجرای طرح غنی‌سازی اوقات فراغت در کتابخانه‌های روستایی به‌عنوان تنها پایگاه فرهنگی روستا

دیدار با مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان

محمد طاهریان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان در دیدار با مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان، کتابخانه‌های روستایی را تنها پایگاه مهم اجرای طرح غنی‌سازی اوقات فراغت دانست.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان، محمد طاهریان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با هدف بررسی وضعیت کتابخانه‌های عمومی روستایی استان با معصومه ابراهیمی، مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان دیدار و گفتگو کرد.

در این نشست محمد طاهریان با بیان اینکه در حال حاضر ۷۶ باب کتابخانه عمومی شامل ۵۶ باب کتابخانه نهادی، ۱۷ باب کتابخانه مشارکتی و ۳ باب کتابخانه مستقل در سطح استان به ارائه خدمات کتابخانه‌ای می‌پردازد، تصریح کرد: از این تعداد ۲۲ باب کتابخانه روستایی در روستاهای استان به روستاییان عزیز خدمت ارائه می‌دهند.

لزوم اجرای طرح غنی‌سازی اوقات فراغت در کتابخانه‌های روستایی به‌عنوان تنها پایگاه فرهنگی روستا

وی با اشاره به اینکه کتابخانه‌های روستایی استان سمنان تابستان امسال با کارکردهای ویژه‌ در زمینهٔ غنی‌سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان ورود کرده‌اند، گفت: مقرر شده ۲۲ کتابخانه روستایی استان به پایگاه‌های مهم‌تری در راستای اجرای طرح غنی‌سازی اوقات فراغت تبدیل شود و برنامه‌های جدیدتری در راستای معرفی مشاغل در آن‌ها اجرایی می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان با اشاره به اهمیت وجود کتابخانه در روستای خیرآباد و دیگر روستاهای فاقد کتابخانه، گفت: کتابخانه عمومی یکی از بهترین فضاها برای باروری اندیشه و افزایش آگاهی عمومی و محل تلاقی اندیشه‌های نویسندگان، فرهیختگان، اندیشمندان و عامه مردم است و نقش مهمی در برگزاری فعالیت‌های تأثیرگذار فرهنگی دارد؛ بنابراین وجود حداقل یک کتابخانه عمومی یا مشارکتی در همه روستاهای استان الزامی است.

طاهریان ضمن بیان اینکه احداث کتابخانه روستایی باعث دسترسی آسان نسل امروز در راستای توانمندسازی علمی و فرهنگی جامعه می‌شود، افزود: لازم است با بازدید میدانی و بررسی فضاهای دارای شرایط مناسب موجود در روستاهای فاقدکتابخانه، فضایی را برای احداث کتابخانه در این روستاها در نظر بگیریم.

دبیر کانون تخصصی کتاب و کتاب‌خوانی رضوی استان سمنان با تأکید بر اینکه کارکرد کتابخانه‌های عمومی نسبت به قبل تغییر یافته و فقط به امانت کتاب محدود نمی‌شود، گفت: امروزه قریب به ۴۰ نوع خدمت در برخی کتابخانه‌های عمومی استان ارائه می‌شود و کارکرد کتابخانه‌ها صرفاً محدود به عضوگیری و امانت کتاب نیست. در همین راستا برگزاری همایش کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک نیز به‌طورجدی در دستور کار قرارگرفته است.

وی در ادامه تأکید کرد: امروزه اتفاقات خوبی در کتابخانه‌های عمومی استان در حال شکل‌گیری است و در آن کتابداران علاوه بر همه اقدامات فرهنگی می‌توانند از طریق ارتباط‌گیری با اقشار مختلف مردم، آن‌ها را به سمت کارآفرینی هدایت کنند و در واقع کتابخانه‌های امروزی به‌ پایگاه فرهنگی و اجتماعی منطقه تبدیل‌شده‌اند و با برگزاری چنین فعالیت‌هایی زمینه ارتباط بیشتر کتابداران با کارآفرینان نیز فراهم می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با اشاره به این مطلب که در حال حاضر تنها یک کتابخانه سیار در استان فعالیت دارد، بر لزوم افزایش کتابخانه سیار برای ارائه خدمات کتابخانه‌ای به روستاهای فاقد شرایط احداث کتابخانه در استان تأکید کرد و گفت: با توجه به پراکندگی جمعیت روستاهای استان سمنان و ضرورت ارائه خدمات کتابخانه‌ای به همه مردم فرهنگ دوست این استان، راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار حائز اهمیت است و امیدواریم با مساعدت و همفکری دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان در تأمین خودرو، این مهم در آینده نزدیک محقق شود.

وی در پایان با بیان اینکه کتابخانه‌های روستایی همواره در فراز و نشیب بوده‌اند و بودجه کتابخانه‌های روستایی بخشی است که مورد غفلت قرار گرفته و در این حوزه با مشکل مواجه هستیم، افزود: با پرداخت به‌موقع سهم نیم درصد شهرداری‌های استان، انجام فعالیت‌های فرهنگی در این کتابخانه‌ها نیز رونق خواهد گرفت.

لزوم اجرای طرح غنی‌سازی اوقات فراغت در کتابخانه‌های روستایی به‌عنوان تنها پایگاه فرهنگی روستا

معصومه ابراهیمی، مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری، از آمادگی این اداره کل برای همکاری با کتابخانه‌های عمومی استان خبر داد و اظهار کرد: روستاییان عزیز مستحق دریافت بهترین امکانات و خدمات فرهنگی هستند.

وی با بیان اینکه حل مشکلات مربوط به کتابخانه‌های عمومی روستایی را در دستور کار قرار می‌دهیم، گفت: امیدوارم با مرور مباحث مطرح‌شده در این نشست، گامی کوچک در راستای اعتلای خدمات کتابخانه‌های عمومی در روستاها برداریم.

لزوم اجرای طرح غنی‌سازی اوقات فراغت در کتابخانه‌های روستایی به‌عنوان تنها پایگاه فرهنگی روستا