پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۴

در کارگاه آموزش شعرسرایی در شیراز مطرح شد؛

رعایت اصول و قواعد شعر فارسی در سرایش شعر آیینی ضرورت است

رعایت اصول و قواعد شعر فارسی در سرایش شعر آیینی ضرورت است

کارگاه مجازی آموزش شعرسرایی با محوریت برگزاری سیزدهمین دوره جشنواره ملی کتابخوانی رضوی در شیراز برگزار شد.

 به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، کارگاه آموزش شعرسرایی به همت محفل ادبی قند پارسی با محوریت برگزاری سیزدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی و تدریس غلامرضا کافی، استاد زبان و ادبیات دانشگاه شیراز و دبیر محافل ادبی کتابخانه‌های عمومی فارس در شیراز برگزار شد.

 غلامرضا کافی در این کارگاه، به تشریح اصول و قواعد شعر فارسی و ضرورت‌های توجه به اصول در سرایش شعر به ویژه شعر آیین مذهبی پرداخت.

 این استاد دانشگاه شیراز تصریح کرد: چند اصل مهم در شعر فارسی داریم؛ اصل انتخاب واحد به جای بی‌نهایت، اصل به‌گزینی، اصل هماهنگی زبان و محتوا و اصل رعایت وزن و موسیقی شعر و رعایت تمامی اصول در سرایش شعر الزامی است.

 کافی با اشاره به اینکه شعر آیینی از شاخه های اصلی ادبیات فارسی است، گفت: رعایت برخی اصول تخصصی در شعر آیینی و مذهبی به چشم می‌خورد. یکی از عیب‌های فنی در سرایش شعر آیینی تکرار اسم‌ها است؛ از نظر علم بلاغت کثرت تکرار، عیب به شمار می‌آید و از زیبایی و فصاحت سروده می کاهد.

رعایت اصول و قواعد شعر فارسی در سرایش شعر آیینی ضرورت است

وی نوآوری در زبان را نقطه قوت برجسته شاعران مشهور فارسی برشمرد و گفت: متأسفانه شعر آیینی از جمله شعر رضوی و شعر عاشورایی در حوزه مفاهیم و الفاظ پرتکرار است؛ این در حالی است که در شعر تکرار مفاهیم از تکرار الفاظ آسیب بیشتری دارد.

 دبیر محافل ادبی کتابخانه های عمومی فارس همچنین به برخی از جنبه‌های محتوایی اشاره کرد و گفت: در شعر آیینی و مذهبی باید شأن ممدوح حفظ شود. عدم استفاده از موضوعات خلاف واقعیت، از ضرورت‌های سرایش شعر آیینی است.

گفتنی است، سیزدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی به همت نهاد کتابخانه های عمومی کشور با هدف اشاعه و ترویج فرهنگ و معارف ائمه معصومین(ع) و آموزه های آن به ویژه فرهنگّ منور رضوی، گسترش فعالیت های کتابخوانی و مطالعه کتاب های مرتبط با سیره پاک حضرت محمد(ص) و حضرت امام رضا(ع)، شناسایی و معرفی کتاب های فاخر مرتبط با فرهنگ و سیره اهل بیت(ع) از طریق انتشار گسترده این آثار و تولید محتوای ادبی و هنری کتاب محور ناظر به فرهنگ معصومین(ع) در فضای فرهنگی جامعه برگزار می شود. این دوره از جشنواره در دو قالب «کتابخوانی و هنری» در رشته های مختلف اجرا می شود و حوزه «داستانک و شعر» از جمله شیوه های شرکت در این مسابقه در بخش هنری است.