دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۳

فرماندار سمنان در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان؛

رشد ۱۰۰ درصدی اعتبارات تملک دارایی کتابخانه‌های عمومی شهرستان سمنان

جلسه انجمن شهرستان سمنان

فرماندار شهرستان سمنان در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی این شهرستان با بیان اینکه مدیران شهری باید باور داشته باشند که با رشد نهادهای فرهنگی قطعاً با آسیب‌های اجتماعی کمتری مواجه خواهیم بود، گفت: بر این اساس اعتبارات مصوب تملک دارایی کتابخانه‌های عمومی شهرستان سمنان را نسبت به سال قبل ۱۰۰ درصد افزایش داده‌ایم.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان، جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان سمنان به‌منظور بررسی مشکلات کتابخانه‌های عمومی این شهرستان با حضور محمد بهرامی، فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان؛ محمد طاهریان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان؛ اباذر لاری، سرپرست معاونت سیاسی و امنیتی فرمانداری شهرستان سمنان؛ نسرین قلی بیک، سرپرست اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان سمنان و جمعی از اعضای حقیقی و حقوقی انجمن کتابخانه عمومی شهرستان در سالن شهید حاج محمود اخلاقی فرمانداری برگزار شد.

رشد ۱۰۰ درصدی اعتبارات تملک دارایی کتابخانه‌های عمومی شهرستان سمنان

محمد بهرامی فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان سمنان در این جلسه با تقدیر از تلاش‌های کتابخانه‌های عمومی استان و شهرستان در راستای ترویج فرهنگ مطالعه، گفت: شأن و منزلت کتاب و مطالعه بر کسی پوشیده نیست و در آموزه‌های دین مبین اسلام و پیامبر گرامی(ص) و ائمه اطهار (ع) بسیار به مطالعه کتاب توصیه‌شده است.

فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان سمنان ضمن اظهار امیدواری از اینکه فرمانداری سمنان تمام تلاش خود را برای جانمایی زمین برای احداث کتابخانه در منطقه مسکن مهر سمنان به کار خواهد بست، گفت: از اعضای انجمن می‌خواهم خیرین را تشویق کرده و پای‌کار بیاورند تا در آینده نزدیک شاهد تأسیس یک کتابخانه استاندارد در منطقه مسکن مهر باشیم.

رشد ۱۰۰ درصدی اعتبارات تملک دارایی کتابخانه‌های عمومی شهرستان سمنان

وی بابیان اینکه شهرداری سمنان باید طبق قانون حداقل نیم درصد از درآمد خود را به کتابخانه‌های عمومی اختصاص دهد و این پرداخت حداقلی است و می‌تواند بیشتر نیز باشد، اظهار داشت: ان شاء الله در جلسه‌ای که با حضور اعضای انجمن و اعضای شورای اسلامی شهر سمنان با شهردار سمنان خواهیم داشت این مسئله حل خواهد شد.

رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان سمنان بابیان اینکه مدیران شهری باید باور داشته باشند که با رشد نهادهای فرهنگی قطعاً با آسیب‌های اجتماعی کمتری مواجه خواهیم بود، گفت: بر این اساس بودجه هزینه‌ای کتابخانه‌های عمومی شهرستان سمنان را در نسبت به سال قبل ۱۰۰ درصد افزایش داده‌ایم.

محمد بهرامی در پایان جشنواره کتاب‌خوانی رضوی را جشنواره‌ای مهم دانست و افزود: شهرداری، دستگاه‌ها و ادارات مختلف می‌توانند ضمن فراهم کردن امکان حضور کارمندان و خانواده‌های آن‌ها در این جشنواره، زمینه تبلیغ و ترویج آن جهت حضور حداکثری مردم را فراهم کنند.

رشد ۱۰۰ درصدی اعتبارات تملک دارایی کتابخانه‌های عمومی شهرستان سمنان

محمد طاهریان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان نیز در این جلسه با اشاره به‌ضرورت و اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی، اظهار کرد: اگر به دنبال توسعه و پیشرفت کشور و جوامع بشری هستیم، حتماً باید به کتاب و کتاب‌خوانی توجه کنیم.

طاهریان بابیان اینکه برای ارائه خدمات بهتر به شهروندان در تمام زمینه‌ها، همکاری و همیاری همه مسئولان شهری نیاز است، گفت: بر همین اساس امیدواریم اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای کتابخانه‌های عمومی شهرستان و استان در سال جاری افزایش پیدا کند.

وی در ادامه به برخی از مشکلات کتابخانه‌های عمومی شهرستان سمنان اشاره و خاطرنشان کرد: تخصیص اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و تحقق نیم درصد حق‌السهم کتابخانه‌ها از درآمد شهرداری‌ها، این نهاد فرهنگی را در ارائه خدمات بهتر در حوزه‌های فرهنگی یاری خواهد رساند.

رشد ۱۰۰ درصدی اعتبارات تملک دارایی کتابخانه‌های عمومی شهرستان سمنان

طاهریان در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به قانون ماده ۶۷ مالیات‌های مستقیم و تفسیر این قانون، افزود: بر اساس قانون اگر شهرداری به هر نحوی در پرداخت نیم درصد حق کتابخانه‌های عمومی تعلل کند، در ابتدای سال جدید سهم کتابخانه‌های عمومی از سرجمع اعتبارات آن شهرداری کسر و به‌حساب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور واریز خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان در ادامه بعد از قدردانی از همکاری اعضای انجمن، به جشنواره کتاب‌خوانی رضوی اشاره و تصریح کرد: خوشحالیم که چند سالی است میزبانیِ جشنواره کتاب‌خوانی رضوی به‌عنوان اتفاقی مبارک و پربرکت به کتابخانه‌های عمومی واگذارشده و هم‌اینک نیز با افتخار میزبان سیزدهمین دوره جشنواره کتاب‌خوانی رضوی در استان هستیم. ان‌شاءالله با همراهی همه اعضای انجمن میزبان شایسته‌ای برای این جشنواره باشیم و بتوانیم گامی در جهت معرفی هرچه بهتر ائمه معصومین(ع) به‌ویژه ولی‌نعمتمان آقا علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) برداریم.

رشد ۱۰۰ درصدی اعتبارات تملک دارایی کتابخانه‌های عمومی شهرستان سمنان

در ابتدای این جلسه نیز نسرین قلی بیک، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان سمنان ضمن قرائت دستور جلسه و ارائه گزارشی از وضعیت کتابخانه‌های عمومی شهرستان سمنان، به‌ضرورت پرداخت سهم نیم درصد کتابخانه‌های عمومی برای پیشبرد اهداف فرهنگی اشاره کرد و خواستار حمایت هر چه بیشتر مسئولین از کتابخانه‌های عمومی شهرستان سمنان شد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ۱۵ باب کتابخانه عمومی در این شهرستان فعال است که هفت کتابخانه نهادی، هفت کتابخانه مشارکتی و یک کتابخانه مستقل است.

قلی بیک تعداد اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی سمنان را نزدیک به ۱۹ هزار عضو برشمرد و گفت: بیش از ۲۶۵ هزار نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی شهرستان سمنان در دسترس عموم قرار دارد.

در این جلسه گزارش جامعی، از برنامه‌های اوقات فراغت کتابخانه‌ها و برنامه‌های فرهنگی مناسبتی در شهریور و مهر سال جاری ارائه شد. در پایان جلسه نیز اعضای حاضر در خصوص برنامه‌های اجرا شده در کتابخانه‌های عمومی و پیگیری مصوبات جلسه قبل به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

رشد ۱۰۰ درصدی اعتبارات تملک دارایی کتابخانه‌های عمومی شهرستان سمنان