پنجشنبه ۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۴

آیت الله کریمی جهرمی در دیدار دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛

کتابخانه ملجا مردم و نمودار فرهنگ جامعه است/ کتابخانه‌ها در چند سال اخیر رو به توسعه بوده است

دیدار دبیرکل نهاد با آیت الله علی کریمی جهرمی

آیت الله کریمی جهرمی در دیدار دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور اظهار داشت: کتابخانه ملجا و مرجعی برای عامه مردم و نمودار فرهنگ آنان است. لذا خدمات شما در نهاد، بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور صبح پنج‌شنبه ۵ مهرماه ۱۴۰۳ در سفر به استان قم با آیت الله علی کریمی جهرمی، از مراجع تقلید شیعه و استاد حوزه علمیه قم، دیدار و گفتگو کرد.

کتابخانه ملجا مردم و نمودار فرهنگ جامعه است/ کتابخانه‌ها در چند سال اخیر رو به توسعه بوده است

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این دیدار اظهار داشت: نهاد کتابخانه ها حدود ۳ هزار و ۸۰۰ کتابخانه در کشور را تحت مدیریت دارد. از این تعداد حدود ۲۸۰۰ کتابخانه مستقیماً زیرنظر نهاد بوده و هزار کتابخانه نیز به صورت مشارکتی و خصوصی اداره می شود. بحمدالله ما دارای یکی از گسترده ترین شبکه های کتابخانه ای در دنیا هستیم؛ در منطقه و جهان اسلام در رتبه نخست قرار داریم. در حوزه تعریف خدمات نوین کتابخانه ای نیز بحمدالله در ایران پیشرفت خیلی خوبی داشته ایم و از نظر تعریف و توسعه خدمات در بین ۲۰ کشور برتر دنیا قرار داریم.

وی اظهار داشت: در حال حاضر نگاه سنتی به کتابخانه تغییر کرده و امروز کتابخانه مرکز علم و فرهنگ هر منطقه محسوب می شود. در نسل جدید کتابخانه های کشور از جمله کتابخانه مرکزی قم، امکان ارائه ۶۰ نوع خدمت وجود دارد که در حال حاضر در این کتابخانه قریب به ۴۰ خدمت ارائه می شود. در کنار توسعه خدمات آموزشی، علمی و ترویجی، به حوزه دین و معنویات نیز توجه داشته ایم. قریب به ۷۰۰ محفل ادبی و همچنین محافل قرآن و عترت در کتابخانه های عمومی سراسر کشور فعالیت می کنند. همچنین جشنواره کتابخوانی رضوی، بزرگ ترین برنامه کتابخوانی کشور محسوب می شود که در سال های اخیر در هر دوره موفق به جلب مشارکت بیش از یک میلیون نفری شده است. محور اصلی این جشنواره، آثاری با موضوع حضرت امام رضا(ع) است و در هر دوره بخشی ویژه دارد که امسال به حضرت رسول اعظم(ص) اختصاص یافته است.

رمضانی تأکید کرد: ما معتقدیم برای پیشبرد مسئله کتابخوانی در کشور، اتصال حوزه کتابخانه های عمومی و مدارس مورد نیاز است. بحمدالله در دوره شهید رئیسی موضوع زنگ کتابخوانی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و در حال حاضر با دستور وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، مراحل اجرایی خود را طی می کند. ان شاءالله به سمت اجرای زنگ کتابخوانی در مدارس خواهیم رفت که فصل جدیدی از کتاب و کتابخوانی در کشور خواهد بود.

وی بهره مندی عمومی از کتابخانه های فعال دارای عقبه دینی و اتصال جوانان با این فضاها را مقدمه ای برای شکل گیری فضای مفاهمه در جامعه دانست و گفت: ان شاءالله بتوانیم برخی از چالش های اجتماعی را از طریق کتاب و کتابخوانی با محوریت مراکز دینی برطرف کنیم. یکی از اولویت های ما پیوند مسجد با کتابخانه است تا برخی از آسیب های موجود رفع شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور اظهار داشت: شبکه کتابخانه های عمومی شبکه مهمی است که می تواند در خدمت بسیاری از موضوعات از جمله مسائل دینی و اجتماعی قرار گیرد.

کتابخانه ملجا مردم و نمودار فرهنگ جامعه است/ کتابخانه‌ها در چند سال اخیر رو به توسعه بوده است

آیت الله علی کریمی جهرمی ضمن ابراز خرسندی از دیدار با دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، اظهار داشت: خداوند در قرآن کریم خطاب به حضرت یحیی فرموده اند «یَا یَحْیَی خُذِ الْکِتَابَ بِقُوَّةٍ»؛ به این معنا که «ای یحیی کتاب را با قوت و تمام نیرویت بگیر». در این آیه مراد کتاب تورات بوده است، اما این مفهوم قابل بسط است؛ هر جا کتابی هست، به نفع جامعه و ارتقای سطح افکار، دانش و اندیشه ها، باید با تمام قوای جسمانی و روحی تلاش کرد و کتاب را به دست آورد که عامل سعادت کتاب است.

وی اظهار داشت: کتابخانه عمومی نمایانگر فرهنگ جامعه است. جامعه ای که اهل کتاب نیست و ارزش کتابخانه را نمی داند و برای تقویت و توسعه و ترویج آن اقدامی نمی کند، معلوم است که از فرهنگ و دانش و بینش بی بهره یا کم بهره است. لذا کار شما نمایانگر فکر بلند جامعه است و بحمدالله در چند سال اخیر کتابخانه ها رو به توسعه بوده است.

آیت الله کریمی جهرمی در اهمیت کتاب و کتابخانه با اشاره به بیت «کتاب است آیینه روزگار/ که بینی در آن رازها بی شمار»، اظهار داشت: در کتابخانه ها انسان رازها کشف می کند و به نکاتی ارزشمند دست می یابد؛ تنوع آثار در کتابخانه ها امکان مرور دیدگاه های مختلف و تطابق آن ها را فراهم می کند. لذا باید برای بالا بردن ارزش کتاب در انظار جامعه همت بگماریم که گام نخست، آشنایی نسل جوان با کتاب و کتابخانه است؛ درست است که ابزار دیجیتال نیز محتوای کتاب را در اختیار افراد قرار می دهند، اما به اعتقاد من باید استفاده از این ابزار را به مواقع اضطرار محدود کنیم؛ مواقعی که دسترسی به کتاب و کتابخانه وجود ندارد. به اعتقاد من فضای کتابخانه و دیدن کتاب های متنوع از اعصار مختلف، مشوق انسان به مطالعه است. در حال حاضر قیمت کتاب بالا است و باید فکر چاره کرد و قیمت کتاب را تا حد ممکن پایین آورد. در این شرایط بهترین موقعیت برای رشد تفکر انسان، کتابخانه است. بعلاوه، انسان در محیط کتابخانه علاوه بر کتاب، با چهره های علمی نیز آشنا می شود. کتابخانه ملجأ و مرجعی برای عامه مردم و نمودار فرهنگ آنان است. لذا خدمات شما در نهاد، بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است.

وی ادامه داد: باید بکوشیم کتابخانه را به عنوان علم و فرهنگ به جامعه القا کرده و در مزاج جان نسل جوان تزریق کنیم که کتابخانه، خانه انسان است. کتابخانه، خانه دوم و خانه فرهنگی انسان است. در کتابخانه فرد به کتاب، به عنوان سرمایه علمی جامعه و نیز به صاحبان علوم دسترسی دارد و رشد و ترقی انسان در کتابخانه محدودیتی ندارد. ان شاءالله ما در این مسیر هرچه توان داریم به کار بگیریم و خیال نکنیم عبادت تنها عبارت است از انجام مستحبات و احیای شب و ... . از ائمه طاهرین(ع) آمده است که امانت داری از هرچیزی بالاتر است و شما امروز امانتدار افکار جوانان کشور هستید و باید به این موضوع رسیدگی کنید؛ باید جوانان را به شیوه های مختلف به کتابخانه دعوت و با آن ها گفتگو کنید و ارزش کتاب، فرهنگ و اندیشه های بلند را به آن ها نشان دهید. شایسته است همت بسیار بگمارید تا انسان هایی خلیق، دارای تواضع، پاکی و خیرخواه به خدمت بگیرید تا در بخشی از کتابخانه با جوانان گفت و گو کنند و این هم از برکات کتابخانه خواهد بود و به پیشرفت کشور می انجامد.

کتابخانه ملجا مردم و نمودار فرهنگ جامعه است/ کتابخانه‌ها در چند سال اخیر رو به توسعه بوده است