دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۷

طی همکاری مشترک با جهاد دانشگاهی مرکز مازندران؛

دومین نشست علمی تخصصی «بانک خون بند ناف، ذخیره‌ی سلامتی» برگزار می شود

بانک خون بند ناف

طی همکاری مشترک اداره کل کتابخانه های عمومی و جهاد دانشگاهی مرکز مازندران، دومین نشست علمی تخصصی «بانک خون بند ناف، ذخیره‌ی سلامتی» به صورت وبینار در ساری برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی مازندران، در راستای تغییر ماهیت کتابخانه‌های عمومی و تبدیل آن‌ها به پایگاه‌های اجتماعی- فرهنگی جامعه، دومین نشست علمی- تخصصی ارتقای سواد سلامت با عنوان «بانک خون بند ناف، ذخیره‌ی سلامتی» به میزبانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان با همکاری جهاد دانشگاهی مرکز مازندران به صورت وبینار برگزار می شود.

این نشست روز ۱۸ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰ صبح از طریق پلتفرم اسکای روم به نشانی اینترنتی www.skyroom.online/ch/researchpl/mazandaran برگزار می شود و شرکت در آن برای عمومی آزاد است.

سلول‌های بنیادی که از خون بند ناف جداسازی می‌شود جایگزین بسیار مناسبی برای پیوندهای سلول‌های بنیادی خون‌ساز است و پتانسیل استفاده در درمان بیش از ۸۰ نوع بیماری لاعلاج و صعب‌العلاج را دارد. تاکنون بیش از ٢٠٠ هزار نمونه خون بند ناف در کشور ذخیره سازی شده و ده‌ها پیوند برای درمان بیماری‌هایی نظیر سرطان خون، تاالسمی ماژور، کم خونی مادرزادی و بیماری‌های نقص ایمنی صورت گرفته و در بیماری‌های عصبی نظیر فلج مغزی و اُتیسم هم در حال کارآزمایی بالینی است. لازمه انجام این فرآیند، انجام مشاوره و اطلاع رسانی به موقع از چند هفته قبل از زایمان است که متأسفانه در بسیاری از موارد به دلیل عدم اطلاع والدین از شرایط، فرصت استثنایی و تکرار نشدنی ذخیره‌سازی خون بند ناف فرزندشان را از دست می‌دهند.

گفتنی است، اولین وبینار سلسله نشست ارتقای سواد سلامت با موضوع مصرف منطقی داروها با حضور موسی یمین فیروز، دبیر نشست و رئیس انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی استان مازندران و ابراهیم ذبیحی، دانشیار گروه فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی بابل، روز پنج شنبه مورخ ۲۸ دی ماه در کتابخانه عمومی شهید نجاریان بابل برگزار شد.

دومین نشست علمی تخصصی «بانک خون بند ناف، ذخیره‌ی سلامتی» برگزار می شود