به گزارش پایگاه اطلاعرسانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور، هشتمین نشست از سلسله نشستهای کتابخوان تخصصی مطالعات فضای مجازی با عنوان «اقتصاد سایبر»، با همکاری مشترک مرکز مطالعات فضای مجازیِ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و نهاد کتابخانههای عمومی کشور با حضور محمد صادق مفتح، پژوهشگر و صاحبنظر در حوزه فضای سایبری، سید مسعود شریفی، پژوهشگر حوزه اقتصاد فضای مجازی و معاون پژوهشی موسسه سراج، برگزار شد.
ایجاد چندصدایی در فضای سایبری
در این نشست محمد صادق مفتح ضمن بیان مطالبی، به معرفی کتاب «برندینگ دیجیتال» اثر آلن پی. ادمسون پرداخت و گفت: اگر بپذیریم که برندها حاصل تجربیات افراد هستند، فضای سایبری ابزاری در اختیار ما قرار داده که میتواند این اطلاعات و تجربیات را در کوتاهترین زمان به دیگران منتقل کند. از این جهت فضای سایبری تأثیری غیر قابل انکار بر حوزه کسب و کار داشته است.
وی با بیان اینکه کتاب حاضر، فضای سایبر را یک فضای چند صدایی توصیف کرده، افزود: فضای سایبر این امکان را در اختیار کاربران قرار داده که نظرات خود را درباره برندها و محصولات مختلف ارائه کنند که البته این موضوع هم نقطه قوت و هم میتواند تقطه ضعف برای برندها باشد؛ نقطه قوت از این جهت که صاحب برند میتواند سلیقه مخاطب خود را تشخیص دهد و متناسب با آن رویه خود را اصلاح کند و نقطه ضعف از این جهت که هر اشتباه کوچک برندها میتواند با انعکاس چند برابری و اغراق آمیز در فضای سایبری منتشر شود.
صنعت سایبر سومین صنعت قرن بیست و یکم
مفتح ادامه داد: بعد از صنایع آب و برق، صنعت سایبر به عنوان سومین صنعت قرن بیست و یکم شناخته میشود که البته اقتضائات خاص خود را دارد و ضروری است که استفاده کنندگان از این صنعت با آگاهی لازم نسبت به اقتضائات آن پا به این عرصه بگذارند. به عنوان مثال برخلاف تبلیغات محیطی که به عنوان تبلیغات کور مطرح هستند، تبلیغات در فضای سایبری به صورت هدفمند برای جامعه هدف آن محصول ارائه میشود و مهمتر اینکه امکان دریافت بازخورد از محصول ارائه شده نیز در فضای سایبری وجود دارد.
این پژوهشگر و صاحبنظر در حوزه فضای سایبری با اشاره به امکاناتی که چندصدایی در فضای سایبری در اختیار صاحبان برند میگذارد، گفت: این موضوع علاوه بر اینکه باعث کسب رضایت مشتری و مشخص کردن جایگاه یک برند در بازار رقابت میشود، امکان جمعآوری اطلاعات خام و پردازش آن را در اختیار صاحبان برند قرار میدهد.
مفتح با اشاره به مباحث مطرح شده در کتاب «برندینگ دیجیتال» تصریح کرد: به اعتقاد من ابزار سایبری و دیجیتالی باید در کشور ما بومی سازی شود؛ چراکه محبوبیت و موفقیت یک برند در یک جامعه ریشه در فرهنگ و صنعت آن جامعه دارد. بر این اساس معتقدم که باید این الگو را در کشور بومیسازی کنیم و از آن بهره ببریم.
نگاهی به آینده بانکها در عصر سایبر
در ادامه این نشست سید مسعود شریفی به معرفی کتاب «گسست بانکها» اثر برت کینگ پرداخت و گفت: این کتاب با زبانی ساده و گاهی داستانگونه، بر بعد اقتصادی انقلاب فضای مجازی، به خصوص تغییرات پیش رو در حوزه بانکداری پرداخته است. مخاطبان این کتاب بیشتر بانکدارها و افرادی هستند که قصد ورود به این عرصه را دارند؛ چراکه نویسنده این کتاب که خود نیز یک بانکدار بوده، با نگاهی اصلاحطلبی به آینده بانکها در جهان پرداخته است.
وی افزود: این کتاب به این موضوع میپردازد که آیا با وجود پیشرفت و گسترش فضای مجازی، آیا در آیندهای نزدیک کسب و کاری به نام بانکداری وجود خواهد داشت یا خیر. این کتاب تصویری از آینده نزدیک به ما میدهد؛ آیندهای که تمام معاملات با ارزهایی مانند بیت کوین در حال انجام است بدون آنکه نیازی به بانک و سیستم بانکداری باشد.
پاسخگویی به نیازهای زندگی و معاملات سایبری
شریفی ادامه داد: البته یادآوری میکنم که نگاه این کتاب به موضوع بانکهای آینده، نگاهی در مسیر اصلاح شدن و همراه شدن بانکها با تحولات آینده است. اما نویسنده میتوانست صریحتر اعلام کند که با شرایط پیشرو بانکها نمیتوانند پاسخگوی نیازهای و اقتضائات زندگی و معاملات سایبری باشند. همانگونه که در گذشته مراجعه با بانک لازمه انجام معامات بود، سپس به دستگاه عابر بانک و پس از آن به انتقال وجه و سایر خدمات بانکی از طریق گوشیهای همراه هوشمند تبدیل شد.
این پژوهشگر ورود به زندگی سایبری در آیندهای نزدیک را امری جدی عنوان کرد و گفت: امروزه حتی تجربیاتی از ساخت شهرهای اینترنتی و سایبری در برخی کشورهای پیشرفته شکل گرفته؛ شهرهایی بدون چراغ راهنمایی و خودروهای خودران که تمام ارتباطات و فعالیتها و تولیدات بر بستر فضای سایبری شکل میگیرد و همچنین تولید و ارائه میشود و بسیاری از روندها و نهادهایی که قابلیت همسو شدن با این شرایط را نداشته باشند، حذف خواهند شد که به اعتقاد من بانکها یکی از این نهادها است.
این نشست که هشتمین نشست از سلسله نشستهای کتابخوان تخصصی مطالعات فضای مجازی با عنوان «اقتصاد سایبر» بود، با همکاری مشترک مرکز مطالعات فضای مجازیِ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با مشارکت نهاد عمومی کتابخانههای کشور در کانون اندیشه جوان واقع در خیابان وصال، روبهروی سازمان انتقال خون، کوچه دکتر فرهنگی، شماره ۱۹ برگزار شد.