شنبه ۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۱

به همت کتابخانه عمومی شهید باهنر شمیرانات؛

چهارمین دوره کلاس «شرح و تفسیر کتاب سه گانه عشق» برگزار شد

اولین نشست استاد برازش

علیرضا برازش در چهارمین دوره کلاس «شرح و تفسیر کتاب سه گانه عشق» در کتابخانه عمومی شهید باهنر شمیرانات، به تشریح «ارزش و فضیلت دوست داشتن خدا» پرداخت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران، چهارمین جلسه «شرح و تفسیر کتاب سه گانه عشق» به همت کتابخانه عمومی شهید باهنر شمیرانات و با موضوع «ارزش و فضیلت دوست داشتن خدا» با حضور علیرضا برازش، پژوهشگر حوزه قرآن و حدیث و جمعی از کتابداران و علاقه مندان برگزار شد.

در ابتدای جلسه علیرضا برازش در اهمیت و فضلیت دوس داشتن به بیت «عاشق شو ار نه روزی کار جهان سرآید» و مناجات نهم دعای خمس عشر یا مناجات المحبین اشاره کرد و اظهار داشت: هدف خلقت عاشق شدن است. در فراز اول مناجات محبین، امام سجاد(ع) می فرمایند «اگر کسی شیرینی محبت خداوند را چشید و از لذت محبت او سرشار شد، جایگزینی برای او نمی‌طلبد و دل به محبت غیر او نمی‌دهد.» محبت بهترین رابطه بین مخلوق و خالق است.

برازش افزود: در این دعا امام سجاد(ع) می فرمایند «خدایا کاری کن دوستت بدارم و هر که تو را دوست دارد و هر عملی که مرا به دوستی تو می رساند را نیز دوست بدارم.»

در بخشی از برنامه، برازش به آیه ای در قرآن اشاره کرد و گفت: خداوند امانت خود را به زمین و آسمان عرضه کرد، اما هیچ کس جز انسان این امانت را قبول نکرد؛ مقصود از این امانت که از تفاسیر مختلف استنتاج شده، اختیار و محبت و دوست داشتن خدا است؛ محبت حتی در فرشتگان یافت نمی‌شود و این مرهون اختیاری است که خداوند به انسان ارزانی داشته است که بتواند از پایین‌ترین سطح ماده، به اوج اخلاص و آخرین قله تکامل و مقام قرب الهی برسد.

وی درباره صفت خلق العظیم که در قرآن به پیامبر(ص) نسبت داده شده، گفت: صفت خلق العظیم به دلیل محبت پیامبر به وی داده شده است و هر کسی که می خواهد از حضرت محمد(ص) الگوبرداری کند، باید الگوی حسنه باشد و عبادتش را عاشقانه کند.

نویسنده کتاب «عاشق شو» در برتری دوست داشتن و محبت به خدا گفت: خداوند به عیسی بن مریم دستور داد «به صحابه و پیروان خود بگو مرا دوست داشته باشند و از طریق محبت به من نزدیک و نزدیک تر شوند». همچنین به حضرت موسی(ع) وحی شد که «دوستم داشته باش و کاری کن که دیگران نیز دوستم بدارند.»

وی ادامه داد: در کتاب زیارت جامعه با موضوع امام شناسی آمده است که خداوند خطاب به ائمه معصومین(ع) می فرماید «شما در محبت به خدا سنگ تمام گذاشتید یعنی جا برای هیچ چیز جز خدا نگذاشتید.» پیروان ائمه معصومین(ع) نیز باید اینگونه باشند و از آنها در دوست داشتن خدا پیروی کنند.

برازش با استناد به حدیث قدسی از جلد ۱۱ کتاب «شرح نهج البلاغه» گفت: خداوند در این حدیث به بنده خود می گوید «به حق خودم قسم که ای بنده من، بخاطر حقی که به گردن تو دارم مرا دوست بدار.» در ادبیات دینی استنباط فقهی از کلمه حق، واجب است، یعنی عشق ورزیدن به خدا واجب است؛ پس واجب است که خدا را دوست بداریم.

برازش با شرح آیه «اهدنا الصراط المستقیم» در خصوص اهمیت عشق و محبت به خدا گفت: خداوند می فرماید بهترین کتاب، قرآن، بهترین سوره، حمد و بهترین آیه، اهدنا الصراط المستقیم است.

نویسنده کتاب «تفسیر اهل بیت» افزود: امام صادق(ع) ذیل آیه اهدنا الصراط المستقیم می فرمایند «خدایا ما را هدایت کن به راهی که به عشق تو منجر شود.»

در ادامه برازش به احادیث و دعاهایی با موضوع طلب عشق و محبت از خداوند، اشاره کرد و گفت: امام سجاد(ع) در مناجات خمس عشر می فرمایند «خدایا ما را در حوض عشق و محبت خودت بیانداز.» در جلد ۹۱ کتاب «بحار الانوار» از امام صادق(ع) نقل شده است که می فرمایند «خدایا در دلم فهمیدم که دوستت دارم؛ پس اگر دل را از غیر خدا خالی کنید، حس دوست داشتن خدا را خواهید فهمید.»

علیرضا برازش تاکید کرد: در احادیث آمده است انسان با چیزی محشور می شود که آن را دوست بدارد، پس اگر خدا را دوست بدارید با خدا محشور می شوید و جایگاه محبان درجاتی از جنت است که غیر از عاشقان خدا راه ندارند.

گفتنی است در پایان نشست به سوالات حاضرین پاسخ داده شد.