دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۰۵

فرماندار تهران در آیین اختتامیه جشنواره کتابخوانی رضوی استان تهران؛

جشنواره کتابخوانی رضوی بر ارتباط نسل جوان با کتاب تأثير به‌سزايي دارد

عيسي فرهادي

عیسی فرهادی معاون استاندار و فرماندار تهران، در آیین اختتامیه ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان تهران، گفت: جشنواره کتابخوانی رضوی در ارتباط مردم، به وي‍ژه نسل جوان، با کتاب و کتابخوانی تأثير به‌سزايي دارد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران، آیین اختتامیه جشنواره کتابخوانی رضوی در استان تهران روز گذشته (۲۳ مرداد) با حضور عیسی فرهادی معاون استاندار و فرماندار تهران؛ برزین ضرغامی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ مهردخت وزیرپور، عضو هیأت امنای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ محمد اله‌یاری، معاون توسعه کتابخوانی و کتابخانه‌ها؛ محمد هادی ناصری، مدیرکل روابط عمومی نهاد و علی نیکنام مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران و تنی چند از رؤسا و کتابداران این استان در کتابخانه مرکزی پارک‌شهر برگزار شد.

فرماندار تهران در این آیین با اشاره به اهمیت مطالعه و انس با کتاب در دنیای امروز اظهار داشت: متأسفانه امروز عمر جوانان ما در دنیای مجازی و سایت‌های پوچ به سرعت در حال گذر است، بدون آنکه کوچکترین بهره و برداشتی از کتاب ببرند و قطع به یقین اگر این روال ادامه پیدا کند، آینده‌ای خطرناک در انتظار ما خواهد بود.

وی بنیان اسلام و هچنین حرکت تمام ائمه الهی را در جهت علم‌آموزی و آگاهی بشر دانست و ادامه داد: تلاش تمام ائمه الهی بر احیاء علم و مبارزه با جهل و نادانی معطوف بوده است؛ به همین دلیل خداوند قرآن را به عنوان معجزه بر پیامبر اسلام نازل کرد تا مردم بتوانند تا قیامت از طریق کتاب به علم و روشنایی دست یابند و با جهل مبارزه کنند.

فرهادی ادامه داد: امروز نابودی انسان در سطح دنیا در حال پیشروی است؛ از یکسو با تفکرات شوم داعشی و از سوی دیگر با اتلاف عمر در فضای مجازی و سایت‌های پوچ؛ بنابراین لازم است جشنواره‌هایی چون جشنواره کتابخوانی رضوی در این زمینه‌ها برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشد تا فرهنگ ناب ایرانی، اسلامی و ارزشی در خانواده‌ها ریشه بدواند.

در این مراسم علی نیکنام، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی تهران به ارائه گزارشی از اقدامات جشنواره رضوی در استان پرداخت و گفت: پس از انتشار فراخوان جشنواره سه کتاب «دوست مهربان کبوترها» ویژه خردسالان، «اعترافات غلامان» ویژه نوجوانان و «علی ابن موسی الرضا» ویژه بزرگسالان خریداری و در کتابخانه‌های عمومی استان تهران توزیع شد.

علی نیکنام اظهار داشت: این کتاب‌ها علاوه بر امانت با تخفیف ۶۵ درصدی در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.

وی با بیان اینکه مسابقه به صورت مکتوب و الکترونیکی برگزار شد، ادامه داد: برگزاری بیش از ۱۰۰ نشست قصه‌گویی که ماحصل آن نقاشی‌هایی كودكانه با مضمون امام رضا(ع) است، از جمله ویژگی های این همایش می باشد. همچنين برگزاری بیش از ۱۳۰ نشست قصه‌خوانی و تصویرسازی از کتاب «یار مهربان کبوترها» ویژه رده سنی خردسالان در بخش کودک کتابخانه‌ها؛ ۱۳۵ نشست جمع‌خوانی از کتاب «اعترافات غلامان» ویژه رده سنی نوجوانان و ۱۳۷ نشست کتاب‌خوان کتابخانه‌ای در جهت معرفی کتاب «علی‌بن موسی‌الرضا» با حضور اعضای فعال کتابخانه‌ها و همچنين نمایشگاه موضوعی از کتاب‌های مرتبط با زندگی امام رضا(ع) برخي از اقدامات انجام شده بود.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران نیز گفت: امروز این جشنواره نسبت به سال‌های گذشته در ایران و کشورهای مختلف فراگیر شده است. ایرانی‌ها میزبان امام رضا (ع) و حضرت معصومه هستند، از اینرو برگزاری این جشنواره فرصت مغتنمی است تا آنها بتوانند با مطالعه در باره زندگی این دو بزرگوار بیشتر با فرهنگ رضوی مانوس شوند.

در بخش مهمان ویژه این مراسم سیدعلی شجاعی، نویسنده «به بلندای ردا» (برگزیده جشنواره رضوی سال ۹۴) در باره این کتاب به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: رمان «به بلندای آن ردا» به موضوع شهادت امام رضا(ع) می‌پردازد. در این کتاب علاوه بر شخصیت امام، عبدالله بن مامون و همسر امام، قادیه، حضور دارند و نقش پررنگی را در شکل‌گیری روایت داستان بر عهده دارند.

وی ادامه داد: رمان تعریف خاص خود را دارد؛ زندگی اهل‌بیت(ع) مقدس است در حالی که رمان جعل بوده و مقدس نیست؛ این موضوع یک تناقض را به وجود می‌آورد؛ بدین معنی که اصلا نمی‌توان راجع به زندگی اهل‌بیت(ع) رمان نوشت چر اکه یک امر مقدس را نمی‌توان دستکاری کرد. این موضوع درست است؛ اما یک استثناء دارد و آن اینست که برای مثال در همین رمان اگرچه بیشتر داستان پیرامون امام رضا(ع) است اما از نظر حجمی، رمان شخصیتی را روایت می‌کند که مقدس نیست و آن شخص مامون می‌باشد؛ البته سعی شده است بر روی قسمت‌های هنری آن تاکید بیشتری شود.

وی بیان داشت: معمولا رمان‌های دینی ارزش دینی ندارد و بیشتر ارزش تاریخی دارند اما این رمان استثناء است. در حقیقت نمی‌توان رمانی با موضوع زندگی اهل‌بیت نوشت مگر آنکه در آنها به سراغ شخصیت‌های غیرمقدس برویم و با روایت این نکته پیرامون زندگی اهل‌بیت بنویسیم.

در پایان این مراسم در دو بخش از منتخبین ششمین جشنواره رضوی استان تهران با اهدای لوح تقدیر و جوایزی تجلیل شد؛ در بخش نخست از۴۳ نفر از اعضا شامل پنج خانواده منتخب، ۱۳ عضو کودک منتخب در مسابقه نقاشی، ۱۳ عضو نوجوان منتخب مسابقه کتابخوانی(کتاب اعترافات غلامان) و ۱۲ عضو بزرگسال منتخب مسابقه کتابخوانی (علی ابن موسی الرضا(ع)) و در بخش دوم از هشت كتابدار منتخب تقدیر بعمل آمد.