چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۸

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور:

عضویت در صندوق اعتباری هنر مقدمه‌ای برای شناساندن بیش از پیش کتابخانه و کتابدار به جامعه

دیدار دبیرکل نهاد با کتابداران کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌های قرچک، ورامین و پیشوا *

مهدی رمضانی دبیرکل نهاد در دیدار با کتابداران شهرستان های قرچک، ورامین و پیشوا گفت: عضویت در صندوق اعتباری هنر مقدمه‌ای برای شناساندن بیش از پیش کتابخانه و کتابدار به جامعه است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد روز چهارشنبه ۲۳ آذر ماه با کتابداران شهرستان‌های قرچک، ورامین و پیشوا دیدار و گفتگو کرد.

رمضانی در این دیدار با اشاره به بازدید خود از حدود ۸۰۰ کتابخانه در مدت فعالیت در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، گفت: من فرصت مواجهه با همکاران در محل خدمتشان را داشته‌ام. درک موقعیت همکاران، مسائلی که با آن روبرو هستند و آنچه پس از ملاحظه شرایط می‌توان انجام داد، برای من بسیار حائز اهمیت است؛ به اعتقاد من دانستن موضوع بسیار متفاوت از رصد میدانی آن است.

وی ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع همکاران، با اشاره به برجستگی موضوع مشکلات معیشتی در دیدار با کتابداران، گفت: من یقین دارم کسی که دغدغه فرهنگی دارد و در حوزه فرهنگ کار می‌کند، اگر به موضوعی اعتراض داشته باشد هم، رفتاری فرهنگی دارد. جدی‌ترین، عمیق‌ترین و تلخ‌ترین نکات، در فضایی سالم، قابل گفتگو و نتیجه‌گیری است.

رمضانی تصریح کرد: در حال حاضر فشار اقتصادی خیلی زیاد است و تعداد زیادی از همکاران ما تحت فشارند. در مقطع حضور آقای مختارپور با فرصت استفاده از ماده ۶۴، افزایش حقوقی انجام شد که در بازه زمانی ۴ ساله نهاد را نسبت به بسیاری از دستگاه‌های فرهنگی در وضعیت بهتری قرار داد. در شرایط فعلی، امکان افزایش سایر موارد حقوقی که در رفاهیات تعریف می‌شود، میسر نبود اما آنچه قانون مدیریت خدمات کشوری ایجاب می‌کرد، انجام شد.

وی ادامه داد: بر اساس قانون، ما یک نهاد عمومی غیردولتی، همچون جمعیت هلال احمر و سازمان تبلیغات اسلامی هستیم. آیین‌نامه اداری و استخدامی این نهاد پس از تصویب هیئت امنا قانونی است. بر اساس این آیین‌نامه ما موظفیم در مواردی که تصریح نشده تابع قانون مدیریت خدمات کشوری باشیم. در قانون بودجه دو سال اخیر، تصریح شده دستگاه‌هایی که هیئت امنایی هستند، اختیار هیئت امنا برای افزایش حقوق ملغی شده و باید تابع افزایش ده درصدی باشند. طبق قانون مدیریت خدمات کشوری، ما بیمه بیکاری نداریم؛ ما ذیل قانون کار نیستیم و صندوق ما تأمین اجتماعی است.

وی تصریح کرد: راه حل رفع مشکل معیشت همکاران، بحث رفاهیات است و من پیگیر این موضوع از طریق قانونی هستم.

رمضانی گفت: مطمئن باشید من پیگیر رفع مشکلات معیشتی همکاران هستم و بدانید مسائل در حال پیشروی و حل شدن است؛ اما نیاز به صبر و همراهی دارد.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور عضویت کتابداران در صندوق اعتباری هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مقدمه‌ای برای شناساندن بیش از پیش کتابخانه و شغل کتابدار به جامعه دانست.