چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۲

مروری بر سفر دبیرکل نهاد به شهرستان‌های قرچک، ورامین و پیشوا؛

از اعمال مصوبه مجلس برای افزایش حقوق تا طرح «مأموریت کتابخانه من»

سفر دبیرکل نهاد به شهرستان ورامین

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد در ادامه سفرهای استانی خود به منظور دیدار با کتابداران، چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۱ به شهرستان های قرچک، ورامین و پیشوا سفر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد در ادامه سفرهای استانی خود به منظور دیدار با کتابداران، چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۱ به شهرستان های قرچک، ورامین و پیشوا سفر کرد. دیدار با کتابداران، دیدار با خانواده شهیدان نصرالله، محمد، عبدالحمید و رضا جنیدی و بازدید از چند کتابخانه عمومی، از برنامه های دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این سفر بود.


اعمال مصوبه مجلس برای افزایش حقوق در خصوص همکاران نهاد

دیدار مهدی رمضانی دبیرکل نهاد با کتابداران ورامین، قرچک و پیشوا

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد در دیدار با کتابداران شهرستان‌های قرچک، ورامین و پیشوا با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته برای ارتقای رفاهیات کتابداران گفت: یکی از سیاست‌های راهبردی ما حمایت از کتابداران و توسعه کتابخانه‌های عمومی است و از آغاز کار به عنوان سرپرست و دبیرکل نهاد این موضوع دنبال شد.

وی افزود: علیرغم اثرگذاری مثبت کتابداران در توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی اما این قشر از نظر وضع درآمدی و معیشت دچار مشکل هستند که در این راستا جلسات متعددی در سطوح عالی دولت و مجلس برگزار شد.

دبیرکل نهاد تأکید کرد: در ادامه تلاشها برای رفع مشکلات معیشتی کتابداران با توجه به مصوبه‌ی اخیر مجلس شورای اسلامی برای افزایش حقوق کارمندان دولت، اجرای این افزایش در نهاد به دلیل عدم تأمین بودجه با مشکلاتی مواجه بود که با پیگیری صورت گرفته توسط نهاد و پیگیری وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت، بخشی از موضوع حل شده و ان‌شاءالله در روزهای آینده باقی‌مانده‌ی بودجه‌ی مورد نیاز نیز با حمایت سازمان برنامه و بودجه تأمین خواهد شد و این افزایش برای همکاران لحاظ خواهد شد ان‌شاءالله.


عضویت در صندوق اعتباری هنر مقدمه‌ای برای شناساندن بیش از پیش کتابخانه و کتابدار به جامعه

دیدار دبیرکل نهاد با کتابداران کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌های قرچک، ورامین و پیشوا *

رمضانی در  دیدار با کتابداران با اشاره به بازدید خود از حدود ۸۰۰ کتابخانه در مدت فعالیت در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، گفت: من فرصت مواجهه با همکاران در محل خدمتشان را داشته‌ام. درک موقعیت همکاران، مسائلی که با آن روبرو هستند و آنچه پس از ملاحظه شرایط می‌توان انجام داد، برای من بسیار حائز اهمیت است؛ به اعتقاد من دانستن موضوع بسیار متفاوت از رصد میدانی آن است.

وی ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع همکاران، با اشاره به برجستگی موضوع مشکلات معیشتی در دیدار با کتابداران، گفت: من یقین دارم کسی که دغدغه فرهنگی دارد و در حوزه فرهنگ کار می‌کند، اگر به موضوعی اعتراض داشته باشد هم، رفتاری فرهنگی دارد. جدی‌ترین، عمیق‌ترین و تلخ‌ترین نکات، در فضایی سالم، قابل گفتگو و نتیجه‌گیری است.

رمضانی تصریح کرد: در حال حاضر فشار اقتصادی خیلی زیاد است و تعداد زیادی از همکاران ما تحت فشارند. در مقطع حضور آقای مختارپور با فرصت استفاده از ماده ۶۴، افزایش حقوقی انجام شد که در بازه زمانی ۴ ساله نهاد را نسبت به بسیاری از دستگاه‌های فرهنگی در وضعیت بهتری قرار داد. در شرایط فعلی، امکان افزایش سایر موارد حقوقی که در رفاهیات تعریف می‌شود، میسر نبود اما آنچه قانون مدیریت خدمات کشوری ایجاب می‌کرد، انجام شد.

وی ادامه داد: بر اساس قانون، ما یک نهاد عمومی غیردولتی، همچون جمعیت هلال احمر و سازمان تبلیغات اسلامی هستیم. آیین‌نامه اداری و استخدامی این نهاد پس از تصویب هیئت امنا قانونی است. بر اساس این آیین‌نامه ما موظفیم در مواردی که تصریح نشده تابع قانون مدیریت خدمات کشوری باشیم. در قانون بودجه دو سال اخیر، تصریح شده دستگاه‌هایی که هیئت امنایی هستند، اختیار هیئت امنا برای افزایش حقوق ملغی شده و باید تابع افزایش ده درصدی باشند. طبق قانون مدیریت خدمات کشوری، ما بیمه بیکاری نداریم؛ ما ذیل قانون کار نیستیم و صندوق ما تأمین اجتماعی است.

وی تصریح کرد: راه حل رفع مشکل معیشت همکاران، بحث رفاهیات است و من پیگیر این موضوع از طریق قانونی هستم.

رمضانی گفت: مطمئن باشید من پیگیر رفع مشکلات معیشتی همکاران هستم و بدانید مسائل در حال پیشروی و حل شدن است؛ اما نیاز به صبر و همراهی دارد.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور عضویت کتابداران در صندوق اعتباری هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مقدمه‌ای برای شناساندن بیش از پیش کتابخانه و شغل کتابدار به جامعه دانست.


طرح «مأموریت کتابخانه من» مدل ایده‌آل اداره کتابخانه‌ها

دیدار دبیرکل نهاد با کتابداران کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌های قرچک، ورامین و پیشوا *

پیگیری برای رفع مشکلات سامانه «سامان»

مهدی رمضانی در پاسخ به درخواست یکی از کتابداران مبنی بر رفع مشکلات نرم‌افزار سامان، اظهار داشت: این نرم‌افزار در ابتدا برنامه‌ای برای مخاطبان و مراجعان کتابخانه‌های عمومی بود و امروز بیشتر برای مدیریت کتابخانه‌های عمومی از آن استفاده می‌شود. عدم به‌روزرسانی این برنامه از نظر نرم‌افزاری و سرور، باعث به وجود آمدن مشکلاتی شده است. مشکلات فنی این نرم‌افزار در حال بررسی است و به زودی رفع می‌شود.

تغییر مدل عضویت در کتابخانه‌های عمومی

دبیرکل نهاد در خصوص تغییر مدل عضویت در کتابخانه‌های عمومی گفت: نحوه عضویت در کتابخانه‌های عمومی به زودی تغییر خواهد کرد و در مدل جدید همه مردم با کد ملی برای استفاده از مخزن عضو کتابخانه هستند. به جز مخزن، پنجره خدمات خواهیم داشت و هر شهروندی بر اساس خدمت مورد نیاز خود عضو می‌شود. همچنین درجه‌بندی کتابخانه‌ها بر اساس تعداد خدمات، برنامه‌ها، متراژ کتابخانه و امکانات انجام می‌شود؛ بنابراین اگر کتابخانه‌ای با متراژ بالا، مثلاً دو خدمت ارائه دهد، درجه‌اش پایین می‌آید و این موضوع در بین همکاران ما به ازای تشویقی پیدا می‌کند.

طرح «مأموریت کتابخانه من» مدل ایده‌آل اداره کتابخانه‌ها

وی تصریح کرد: ایده آل من این است که تمامی کتابخانه‌ها بر اساس طرح «مأموریت کتابخانه من» اداره شوند؛ در این مدل، مدیریت کتابخانه شامل انتخاب منابع، برگزاری برنامه‌های فرهنگی، ساعت کار و... توسط کتابداران کتابخانه تنظیم می‌شود؛ چراکه اقتضای هر کتابخانه بسته به منطقه‌ای که در آن واقع شده، متفاوت است. ما دستگاهی خدماتی هستیم و باید شرایط حضور حداکثری مراجعان را فراهم کنیم به گونه‌ای که مردم حامی و پیگیر جدی کتابخانه‌های عمومی باشند.

ثبات مدیریت همراه با ارزیابی

رمضانی در پاسخ به درخواست یکی از همکاران مبنی بر استفاده از نیروهای جدید به جای حضور چندین‌ساله برخی همکاران در یک سمت، گفت: لزوماً طولانی شدن دوره مسئولیت در حوزه فرهنگ بد نیست، به شرط اینکه با ارزیابی همراه باشد. به علاوه مهم است که سیستم احساس رکود نکند.

لزوم رفع مشکلات سرمایشی و گرمایشی کتابخانه‌ها

وی همچنین بر لزوم رفع مشکلات سرمایشی و گرمایشی کتابخانه‌ها تأکید کرد و گفت: متأسفانه در مواردی به دلیل اشتراک فضا، رفع مشکل گرمایش و سرمایش تنها مربوط به نهاد نمی‌شود. اما آینده نهاد از حیث فضاهای فیزیکی روشن است و امروز عموماً فضاهایی که به ما اضافه می‌شود، متعلق به نهاد است و ما مدیر فضاهای خودمان خواهیم بود. خوشبختانه بسیاری از مشکلاتمان با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این دوره در حال پیگیری و رفع است.

حرکت به سوی پرداخت سرانه فرهنگی به کتابخانه‌ها

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پاسخ به درخواست یکی از کتابداران مبنی بر در نظر گرفتن هزینه‌ای برای برنامه‌های فرهنگی کتابخانه گفت: بنده در دوره معاونت توسعه، طرحی مبنی بر پرداخت سرانه فرهنگی به ازای هر کتابخانه، ارائه دادم؛ مقدمات کار نیز انجام شد اما متأسفانه به کسری بودجه سال ۱۳۹۸ برخورد کردیم و متوقف شد؛ بر اساس محاسبات آن زمان، برای شروع این طرح ۲.۵ میلیارد تومان مورد نیاز بود. مسیر همان است اما هماهنگ کردن امور کمی زمانبر است.

پایدارسازی منابع مالی نهاد از مسیر اصلاح قانون، نگاه مسئولان و بودجه

رمضانی در پاسخ به درخواست یکی از کتابداران مبنی بر تسریع رفع مشکلات معیشتی، گفت: ما همه توان، انرژی و تمامی ارتباطات را برای پیگیری این موضوع اختصاص داده‌ایم؛ از طریق رئیس جمهور موضوع را پیگیری کرده‌ایم، مکاتبات متعددی با معاون اول رئیس جمهور، رئیس سازمان اداری و استخدامی و رئیس سازمان برنامه و بودجه، به همراه پیگیری حضوری و برگزاری جلسات کارشناسی داشته‌ایم. بحث اصلاح قانون نهاد سالهاست در دستور کار نهاد بوده است و خدا را شاکرم که در این مقطع با تمام فرازها و فرودها پیشرفت خوبی داشته است. منابع مالی نهاد باید پایدار شده و این مشکل به صورت مداوم حل شود. این موضوع نیازمند کار زیرساختی است که مسیر آن از اصلاح قانون، نگاه مسئولان و بودجه می‌گذرد و زمان می‌برد. در موضوع افزایش یک میلیونی حقوق نیز موانعی وجود داشت که پیگیری‌ها انجام شد و ان‌شاءالله پایان آذرماه این افزایش در حقوق همکاران اعمال خواهد شد.

سلب اختیار دبیرکل برای تبدیل وضعیت توسط دیوان عدالت اداری

وی در خصوص موضوع تبدیل وضعیت، اظهار داشت: تبدیل وضعیت دو منشأ دارد؛ کسانی که از طریق آزمون وارد نهاد شدند مشمول تبدیل وضعیت خواهند بود؛ منشأ دیگر هم، بر اساس مصوبه هیئت امنا در اختیار دبیرکل بود. دیوان عدالت اداری در حال حاضر این اختیار را از دبیرکل گرفته است.


از دیدار با خانواده شهدا برای ادامه این مسیر روحیه و انگیزه می‌گیرم

دیدار دبیرکل نهاد با خانواده شهیدان نصرالله، محمد، عبدالحمید و رضا جنیدی

دبیرکل نهاد طی سفر به شهرستان ورامین و دیدار با کتابداران شهرستان‌های قرچک، ورامین و پیشوا با خانواده شهیدان نصرالله، محمد، عبدالحمید و رضا جنیدی دیدار و گفتگو کرد.

رمضانی در این دیدار اظهار داشت: یکی از توفیقات ما در سفرهای استانی و دیدار با کتابداران، حضور در محضر خانواده‌های شهدا است. ما در این مسیر سخت بسیار نیازمند دعای شما هستیم. درست است که ما جنگ را ندیده‌ایم، اما پس از انقلاب اسلامی، تمامی فراز و فرودهای سیاسی را دیده‌ایم. در حال حاضر نیز جنگ چندوجهی علیه کشور در حال اتفاق است و ما بیش از پیش محتاج دعا، توجه و راهنمایی شما برای استقامت در این شرایط سخت هستیم تا ان‌شاءالله شرمنده شهدا نشویم.

وی ادامه داد: من از دیدار با خانواده شهدا برای ادامه این مسیر پر فراز و نشیب روحیه و انگیزه می‌گیرم. امیدوارم شما با دعای خیرتان به ما کمک کنید.

دبیرکل نهاد گفت: مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مجموعه‌ای جوان است و بیش از ۶۰ درصد از همکاران ما بانوان هستند. بدنه نهاد، انقلابی و متدین است و ما به دنبال ترویج موضوع کتابخوانی و پیگیری اهداف انقلاب اسلامی هستیم.

در ادامه این نشست، حاجیه خانم بتول جنیدی، مادر شهیدان نصرالله، محمد، عبدالحمید و رضا جنیدی گفت: به اعتقاد من دلیل اینکه ملت ایران و به‌ویژه این جمع، بدون هیچ چشمداشتی خدمت می‌کنند، اتصال به معصومین(ع) است.

وی گفت: از ابتدا تاکنون ما هرچه شهید دادیم برای پیشرفت دین، اسلام، دستورات پیامبران و قرآن بوده است و هدف دیگری نداشتیم؛ این انقلاب آسان و ارزان به دست نیامده است. کار بسیار سخت است و امیدوارم شرمنده پروردگارمان و شهدا نباشیم. باید بدانیم هر بشری نسبت به موقعیت، زمان و مملکتش مسئولیتی دارد.

از دیدار با خانواده شهدا برای ادامه این مسیر روحیه و انگیزه می‌گیرم

گفتنی است، شهیدان جنیدی در خانواده‌ای مجاهد و روحانی متولد می‌شوند. پدر شهدا پس از سال‌ها تحصیل و تدریس در حوزه علمیه قم در سال ۱۳۵۴ به زادگاهش شهرستان پیشوا باز می‌گردد. وی پس از انقلاب اسلامی با حکم امام خمینی(ره) به امامت جمعه شهرستان رودسر منصوب می‌شود و بعد از رحلت امام(ع) هم با حکم رهبر معظم انقلاب تا پایان عمرش در سال ۱۳۷۷ در این سنگر مقدس خدمت می‌کند.

نصرالله، نخستین شهید خانواده جنیدی در سال ۱۳۵۹ در جبهه آبادان به شهادت می‌رسد. نصرالله جنیدی عضو ستاد جنگ‌های نامنظم شهید چمران بود. رضا، کوچک‌ترین پسر خانواده، از بسیج رودسر به جبهه غرب اعزام می‌رود و در همان اعزام اول به شهادت می‌رسد. ضدانقلاب با آگاهی از اینکه او فرزند امام‌جمعه است، بر سر تبادل پیکر او از نیروهای ایرانی طلب پول می‌کند، اما با مخالفت پدر و مادر شهید روبرو می‌شود. محمد، سومین شهید و پسر ارشد خانواده، به عنوان بسیجی لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله(ص) در عملیات خیبر در حالی به شهادت می‌رسد که برادرش عبدالحمید، ناظر شهادتش است و نمی‌تواند پیکر برادرش را به عقب برگرداند. در نهایت، عبدالحمید هم پس از سال‌ها تحمل جراحت‌های جنگ، در سال ۱۳۷۹ به جمع برادران شهیدش می‌پیوندد.

کتاب «مگر چشم تو دریاست !» نوشته جواد کلاته عربی، روایت این مادر از همسر و فرزندان شهید است که انتشارات شهید کاظمی آن را منتشر کرده است.


دیدار دبیرکل نهاد با کتابداران کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌های قرچک، ورامین و پیشوا

از اعمال مصوبه مجلس برای افزایش حقوق تا طرح «مأموریت کتابخانه من»

از اعمال مصوبه مجلس برای افزایش حقوق تا طرح «مأموریت کتابخانه من»


دیدار دبیرکل نهاد با خانواده شهیدان جنیدی

از اعمال مصوبه مجلس برای افزایش حقوق تا طرح «مأموریت کتابخانه من»

از اعمال مصوبه مجلس برای افزایش حقوق تا طرح «مأموریت کتابخانه من»


بازدید دبیرکل نهاد از کتابخانه عمومی جنت شهرستان قرچک

از اعمال مصوبه مجلس برای افزایش حقوق تا طرح «مأموریت کتابخانه من»

از اعمال مصوبه مجلس برای افزایش حقوق تا طرح «مأموریت کتابخانه من»


بازدید دبیرکل نهاد از کتابخانه عمومی ولایت شهرستان قرچک

از اعمال مصوبه مجلس برای افزایش حقوق تا طرح «مأموریت کتابخانه من»

از اعمال مصوبه مجلس برای افزایش حقوق تا طرح «مأموریت کتابخانه من»


بازدید دبیرکل نهاد از کتابخانه عمومی پانزده خرداد شهرستان پیشوا

از اعمال مصوبه مجلس برای افزایش حقوق تا طرح «مأموریت کتابخانه من»

از اعمال مصوبه مجلس برای افزایش حقوق تا طرح «مأموریت کتابخانه من»


بازدید دبیرکل نهاد از کتابخانه امامزاده جعفر(ع) پیشوا

از اعمال مصوبه مجلس برای افزایش حقوق تا طرح «مأموریت کتابخانه من»

از اعمال مصوبه مجلس برای افزایش حقوق تا طرح «مأموریت کتابخانه من»


بازدید دبیرکل نهاد از کتابخانه عمومی علامه قطب‌الدین رازی شهرستان ورامین

از اعمال مصوبه مجلس برای افزایش حقوق تا طرح «مأموریت کتابخانه من»

از اعمال مصوبه مجلس برای افزایش حقوق تا طرح «مأموریت کتابخانه من»

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
3 + 14 =