به گزارش پایگاه اطلاعرسانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور، ابوالفضل اسدنیا، دکترای علم اطلاعات و دانششناسی و کتابدار کتابخانه جابر بن حیان شهرستان رفسنجان طی یادداشتی در خبرگزاری آنا به موضوع نقش کتابخانهها در ارتقای کارآفرینی پرداخت. متن کامل این یادداشت در ادامه آمده است:
«کارآفرینی» و «ایجاد کسبوکارهای کوچک»، مسیرهایی دوامپذیر و روبهرشد به سوی ثبات و استقلال اقتصادی، تقویت انعطافپذیری و توانمندسازی افراد، خانوادهها و جوامع است. این امر سبب افزایش علاقه به یادگیری و توجه به فرصتهای کارآفرینی شده است. آنچه در این میان ناشناخته مانده نقش کتابخانهها در ارتقای کارآفرینی است. پرسش فعالان حوزه اقتصاد و تولید این است که کتابخانههای عمومی چه نقش کمکی و تسهیلگرانهای برای حمایت از کارآفرینی و ایجاد کسبوکار دارند؟
نهاد کتابخانههای عمومی کشور، به دلیل رسالت و وظیفهایش به عنوان متصدی بزرگترین شبکه کتابخانهای کشور و در راستای تحقق شعار «مهار تورم، رشد تولید» در سال ۱۴۰۲، نه تنها در فعالیتهای معمول و جاری خود در حال ریلگذاری برنامههای کتابخانهای برای حمایت از کارآفرینان است، بلکه برای تبیین علمی این موضوع نیز همایش بینالمللی «کتابخانههای عمومی و کسبوکارهای کوچک» را به منظور آشنایی هر چه بیشتر فعالان حوزه کسبوکار با امکانات و ظرفیتهای کمنظیر کتابخانههای عمومی برای حمایت از این حوزه در مهرماه سال جاری در دست اجرا دارد.
هر کسبوکار را میتوانیم مانند یک پازل تصور کنیم که فقط به قطعات مناسب نیاز دارد تا در کنار هم قرار گیرند. برای کمک به هماهنگی این قطعات، مفهوم «انکوباتورِ کسبوکار» مطرح شده است. عملکرد یک انکوباتورِ (Incubator) کسبوکار، شناسایی ایدههای تجاریِ امیدوارکننده و سپس کمک به کارآفرینان برای یافتن قطعات گمشده در پازل آنها است. در عصر دیجیتال و اطلاعات، کتابخانههای عمومی در موقعیت ایدهآلی قرار دارند تا نقش انکوباتور کسبوکار را بر عهده بگیرند. افراد باهوش و خلاق در کتابخانههای عمومی جمع میشوند تا ایدهها را بیاموزند و آنها را به اشتراک بگذارند. کتابخانه عمومی مکانی است که پرسشها در آن شکل میگیرند و پاسخ آنها یافت میشود. برای مثال به دو نمونه اشاره میشود: یک، کتابخانه عمومی شهر گوینت (Gwinnett) در آمریکا، به عنوان انکوباتور، یک مرکز رشد کارآفرینی راهاندازی کرده که بر روی افرادی که تازه از زندان آزاد شدهاند، تمرکز دارد؛ دو، کتابخانه شهر سیسیل (Cecil) آمریکا یک آگهی با این مضمون منتشر کرده است: «میخواهی کسبوکار خودت را راه اندازی کنی، اما نمیدانی از کجا شروع کنی؟ به ما بپیوند تا متخصصان باسابقه حسابداری در سالن مرکزی کتابخانه، شما را در مورد نحوه شروع کار راهنمایی کنند.» این آگهی و امثال آن نشان میدهد که تفکر هیچگاه در خلأ شکل نمیگیرد و افراد برای راهاندازی کسبوکار نیازمند مهارتهایی هستند که پیشنیاز این مهارتها اطلاعات و دانشی است که متخصصان کتابداری در گردآوری، آمادهسازی و دسترسپذیرکردن آن سرآمد هستند.
کتابخانه عمومی نیازهای اطلاعاتی اولیه شهروندان، مشاغل کوچک، کارآفرینان، سازمانها و مؤسسات را برآورده میکند تا کسی، به دلیل بیدانشی، در ایجاد کسبوکار ناتوان نباشد. کتابخانههای عمومی و کتابداران این مهم را از طریق فعالیتهایی چون فراهمآوریِ دسترسی رایگان به پایگاههای اطلاعاتی کسبوکار، برگزاری دورههای آموزشی آنلاین و حضوری لازم، راهنمایی کارآفرینان برای ثبت علامت تجاری، برقراری ارتباط با کتابداران مرجع به روش های مستقیم، صوتی یا آنلاین برای آگاهی از روشهای توسعه کسبوکار، ارزیابی رقبای بازار، برگزاری جلسات مشاوره کسبوکار در کتابخانه، ارائه اطلاعات لازم حقوقی و مالیاتی، ارائه انواع آگاهیها به متقاضیان درباره قوانین واردات و صادرات، کمک به شرکتهای تجاری برای کاستن از فشارهای مالی، ارائه اطلاعات درباره تأمین مالی و مدیریت مشاغل، کمک تحقیقاتی به مشاغل و جمعآوری اطلاعات جمعیتشناختی با استفاده از پایگاههای در دسترس و سرانجام، برقراری دسترسی به نمونههای موفق کسبوکار از طریق تنظیم و ارائه کتابچه راهنمای طرحهای تجاری، محقق میکنند.
برآیند این خدمات متنوع -به جز معرفی کتابخانه عمومی به عنوان مرکزی بسیار فراتر از صرفاً امانت کتاب و منبع اطلاعاتی- نشانگر مفهوم دینیِ «العلم سلطان» (دانش، اقتدارآفرین و تعالیبخش است) بوده و نیز معلوم میکند که یکی از مطمئنترین راههای دستیابی به این دانش فراگیر، کتابخانههای عمومی هستند. کتابخانه، به عنوان انکوباتور، قطعه اطلاعاتی در پازل کارآفرینی است.