دوشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲

در نشستی با حضور استاندار و دبیرکل نهاد صورت گرفت؛

تقسیم کار دستگاه‌های استانی برای تکمیل و بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی رشت

دیدار مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با اسدالله عباسی استاندار گیلان

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سفر استانی به گیلان عصر یکشنبه ۲۵ تیرماه ۱۴۰۲ با استاندار گیلان دیدار و گفتگو کرد. در این نشست با حضور مسئولین دستگاه های استانی تقسیم کار برای تکمیل پروژه و بهره برداری از کتابخانه مرکزی رشت انجام شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد در سفر استانی به گیلان عصر یکشنبه ۲۵ تیرماه ۱۴۰۲ با اسدالله عباسی استاندار گیلان دیدار و گفتگو کرد. در این نشست با حضور مسئولین دستگاه های استانی تقسیم کار برای تکمیل پروژه و بهره برداری از کتابخانه مرکزی رشت انجام شد.

اسدالله عباسی، استاندار گیلان در این نشست با تأکید بر اهمیت جایگاه ارزشمند کتاب و کتابخوانی و لزوم تسریع روند بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی رشت، گفت: انتظار است با راه‌اندازی این کتابخانه به عنوان بزرگترین کتابخانه عمومی شمال کشور، خدمات نوین کتابخوانی نیز به مردم ارائه شود.

تقسیم کار دستگاه‌های استانی برای تکمیل و بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی رشت

استاندار گیلان با اشاره به اهتمام جدی برای بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی رشت از مدیران استانی دست اندر کار مرتبط در این پروژه خواست تا با افزایش سرعت کار کتابخانه مرکزی رشت را برای استفاده مردم مهیا کنند.

عباسی در ادامه خواستار راه‌اندازی کتابخانه و تجهیز آن در شهرهای فاقد کتابخانه عمومی در گیلان با ایجاد فضای مناسب با همراهی دولت در استان شد. وی در این خصوص گفت: فرهنگ مطالعه در گیلان از دیرباز سابقه درخشانی دارد و اسناد و کتب تاریخی بسیاری به عنوان گنجینه مکتوب از نیاکانمان بجا مانده که خود سند هویت این سرزمین محسوب می‌شود.

استاندار گیلان توسعه فرهنگ مطالعه در اقشار مختلف جامعه بویژه کودک و نوجوانان را مستلزم برنامه‌ریزی مدون و دقیق دانست و تصریح کرد: توسعه بخش‌های کتابخوانی ویژه، راه‌اندازی زنگ کتابخوانی در مدارس، بهره‌مندی از ظرفیت بی‌بدیل مفاخر و علمای گیلانی و ارائه خدمات نوین در این حوزه به چرخه کتاب و کتابخوانی در کشور کمک می‌کند.

تقسیم کار دستگاه‌های استانی برای تکمیل و بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی رشت

وضعیت قابل قبول شبکه کتابخانه‌های عمومی ایران در دنیا

همچنین مهدی رمضانی دبیرکل نهاد در این جلسه با اشاره به رتبه قابل قبول کشور در توسعه کتابخانه‌های عمومی گفت: بر اساس آمارهای موجود ما در زمینه شبکه کتابخانه‌های عمومی رتبه اول را در منطقه داریم. بعد از ایران کشور ترکیه با ۱۲۰۰ کتابخانه عمومی است. ما امروز ۳۸۰۰ کتابخانه در سراسر کشور داریم که ۲۸۰۰ کتابخانه مستقیماً توسط نهاد اداره می‌کند و بیش از هزار کتابخانه هم به صورت خصوصی، مشارکتی و مستقل با مجوز و زیر نظر نهاد مشغول ارائه خدمات هستند. البته این آمار غیر از کتابخانه مساجد، دانشگاه‌ها، کانون پرورش فکری، شهرداری و... است. این آمار از نظر وجود شبکه‌ای خوب و قابل توجه برای ما قابل افتخار است.

دبیرکل نهاد تصریح کرد: در توسعه روابط بین‌الملل هم با سازمان فرهنگ و ارتباطات همکاری‌هایی را آغاز کرده‌ایم که در بهار امسال میزبان هیئتی از بوسنی و هرزگوین بودیم. در مهرماه هم همایش بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک را در خراسان رضوی برگزار خواهیم کرد. از آنجا که مزیت نسبی در حوزه کتابخانه‌های عمومی داریم، می‌توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم و فرصت خوبی برای دیپلماسی عمومی و دیپلماسی فرهنگی فراهم است.

رمضانی در ادامه افزود: در چند سال گذشته موضوع آمایش سرزمینی کتابخانه‌های عمومی را در تعامل با سازمان برنامه و بودجه در نهاد در حال انجام داریم تا نقشه‌ای از توسعه کتابخانه‌ها پیش رویمان باشد. این موضوع مورد تأکید رئیس محترم جمهوری نیز بوده است. ضمن اینکه ایشان هم در برنامه روز کتابدار سال گذشته که حضور داشتند و هم در نمایشگاه کتاب بر بحث دسترسی به کتاب از طریق کتابخانه عمومی تأکید داشتند.

دبیرکل نهاد تأکید کرد: در سال‌های پس از انقلاب اسلامی در دو شاخصه پیشرفت داشته‌ایم؛ اول توسعه کتابخانه و دوم تعریف خدمات. امروز در کتابخانه مرکزی رشت ۶۰ خدمت تعریف شده است. ایجاد ساختار کتابخانه‌های عمومی در ایران به سال ۱۳۴۴ بر می‌گردد. تقریباً همزمان با برخی مراکز فرهنگی دیگر مثل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. اما به صورت منفرد کتابخانه عمومی در ایران تقریباً قدمت ۱۰۰ ساله در دارد. به عنوان نمونه در آستارا کتابخانه‌ای داریم که در سال ۱۳۰۲ تأسیس شده است. از سال ۱۳۴۴ تا ۱۳۵۷ حدود ۳۰۰ کتابخانه در کشور ایجاد شده است که در مقایسه توسعه کتابخانه‌ها در بعد از انقلاب آمار قابل قبولی را داریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سخنرانی غلامعلی حداد عادل مشاور عالی مقام معظم رهبری در همایش مدیران‌کل کتابخانه‌های عمومی استان‌ها گفت: در این همایش دکتر حداد عادل تبیینی از فضای کتابخانه عمومی ارائه کردند و تأکید داشتند از هر طریق کودکان و نوجوانان را باید به کتابخانه کشاند. ما در حال پیگیری این فضا هستیم. امروز همه کتابخانه‌های عمومی دارای بخش کودک هستند و در یک سال اخیر تمرکزمان را بر روی توسعه کتابخانه‌های ویژه کودکان گذاشته‌ایم. در رشت هم کتابخانه ویژه کودک و نوجوان به نام هدهد سفید داریم. «هدهد سفید» امروز مجموعه فعالیت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حوزه کودک و نوجوان است که در کنار کتابخانه‌های با  این نام، برنامه تلویزیونی هدهد سفید را در شبکه نهال در حال پخش داریم، جایزه نشان هدهد سفید را در نهاد پایه‌ریزی کرده‌ایم که هیئت انتخاب ۲۵۰۰ نفره از کودکان و نوجوانان دارد. البته کتابی هم به نام هدهد سفید مخصوص نوجوانان داریم که تنها محصول تولیدی نهاد برای این گروه سنی است.

رمضانی تصریح کرد: در کنار فعالیت‌های فرهنگی، محافل ادبی در نهاد راه‌اندازی شده است که امروز بیش از ۴۰۰ محفل ادبی در سراسر کشور مشغول فعالیت هستند. این هم از مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه شعر بوده است. همچنین محافل قرآنی را در ادامه فعالیت‌های فرهنگی راه‌اندازی کرده‌ایم که حوزه تمرکزش بر روی کودکان و نوجوانان است.

دبیرکل نهاد تأکید کرد: نهاد تنها دستگاه فرهنگی در کشور است که به گروه‌های خاص از جمله نابینایان و ناشنوایان خدمات ارائه می‌دهد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آماری از وضعیت کتابخانه‌های عمومی در استان گیلان گفت: در گیلان از نظر دسترسی به کتابخانه آمارها چندان مطلوب نیست اما با افتتاح کتابخانه مرکزی سرانه تغییر قابل توجهی خواهد کرد. ضمن اینکه ظرفیت زیادی در گیلان برای توسعه کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ مطالعه وجود دارد. در این حوزه کتابخانه‌های سیار نیز ظرفیت بسیار خوبی دارند.

مهدی رمضانی با قدردانی از اهتمام استاندار گیلان بواسطه توجه ویژه به توسعه فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی در استان، افزود: از استقرار دولت سیزدهم بهره‌برداری اصولی از کتابخانه مرکزی رشت با جدیت پیگیری شد و با تحقق این مهم سطح دسترسی مردم به کتابخانه‌های عمومی در گیلان به حد مطلوبی می‌رسد.

تقسیم کار دستگاه‌های استانی برای تکمیل و بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی رشت

گفتنی است ادامه این جلسه به ارائه گزارش مدیران دستگاه‌های مرتبط در پروژه کتابخانه مرکزی رشت اختصاص یافت و استاندار گیلان با تاکید بر اهمیت این پروژه مأموریت و وظایف مدیران حاضر را ابلاغ کرد.