چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴

مروری بر سفر دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور به استان گیلان؛

 تقسیم کار دستگاه‌های استانی برای تکمیل و بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی رشت/ نهاد در موقعیت مهم و اثرگذاری قرار دارد

سفر دبیرکل به گیلان

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با همراهی جمعی از معاونین و مدیران کل این مجموعه ۲۴ و ۲۵ تیرماه به منظور بررسی وضعیت کتابخانه های عمومی و دیدار با کتابداران به استان گیلان سفر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد با همراهی جمعی از معاونین و مدیران کل این مجموعه ۲۴ و ۲۵ تیرماه به منظور بررسی وضعیت کتابخانه های عمومی و دیدار با کتابداران به استان گیلان سفر کرد. زیارت مرقد مطهر حضرت فاطمه اُخری سلام الله علیها، خواهر گرانقدر حضرت امام رضا (علیه السلام) در شهر رشت، دیدار با خانواده شهید مدافع حرم سید اسماعیل سیرت نیا، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، استاندار، کتابداران، اصحاب رسانه، حضور در برنامه صبح تازه شبکه باران و بازدید از کتابخانه عمومی میرزا کوچک خان جنگی از برنامه های این سفر بود.


کتابخانه‌های عمومی یکی از مهم‌ترین مروجین فرهنگ والای ایثار و شهادت هستند

دیدار دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با خانواده شهید مدافع حرم در رشت

دبیرکل نهاد کتابخانه های عممومی کشور  در دیدار با خانواده شهید مدافع حرم سید اسماعیل سیرت نیا، با بیان اینکه پیشرفت کشور به برکت خون شهدا و وجود پربرکت پدران و مادران و خانواده‌های معظم شهدا امکان‌پذیر شده، مردم ایران را مدیون شهدا و خانواده های آنها دانست.

رمضانی همچنین نهاد کتابخانه‌های عمومی را مجموعه‌ای فرهنگی با وظیفه خدمت رسانی در حوزه کتاب و کتابخوانی دانست و آن را یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های خدمت رسان در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و همچنین ایثار و شهادت عنوان کرد.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب، مدافعین حرم و دفاع مقدس، گفت: کارکنان مجموعه کتابخانه‌ها، در کنار خانواده‌های معظم شهدا و دست‌اندرکاران این حوزه، یکی از مهم ترین مروجین فرهنگ والای شهادت و ایثار در کشور هستند.

در ادامه این دیدار پدر و مادر شهید مدافع حرم سید اسماعیل سیرت نیا به مرور خاطرات این شهید والامقام پرداخته و وی را شهیدی با روحیات فرهنگی و در خدمت ترویج فرهنگ والای ایرانی اسلامی دانستند.

سید حسین سیرت نیا، پدر گرانقدر شهید اسماعیل سیرت نیا در پایان این دیدار کتاب «از من نخواه آرام بگیرم» که به زندگی این ‌شهید می‌پردازد را به دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اهدا کرد.

گفتنی است، سیداسماعیل سیرت نیا متولد بیست وسوم تیر ماه سال ۱۳۵۷ اصالتاً اهل شهر رشت و ساکن تهران بود. وی از دانشجویان رشته علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن در مقطع کارشناسی پیوسته مشغول به تحصیل بود. او از نیروهای سپاه حضرت محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ محسوب می شد که در عملیات داوطلبانه در سوریه در جریان عملیات محرم هفدهم آبان سال ۱۳۹۴ و در نزدیکی حلب به وسیله اصابت ترکش خمپاره به ناحیه پهلو و پشت سرش همچون مادرش حضرت زهرا(س) در سن ۳۷ سالگی به شهادت رسید. پیکر این شهید در ستاد تیپ عملیاتی سپاه محمد رسول الله تشییع و سپس در زادگاهش شهر رشت تشییع و تدفین شد. کتاب «از من نخواه آرام بگیرم» نوشته الهه آخرتی و شایسته شمسایی از انتشارات ۲۷ بعثت به زندگینامه این شهید مدافع حرم می‌پردازد.


ارائه بیش از ۱۶۰ سرفصل آموزشی در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور 

دیدار دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با نماینده ولی فقیه در استان گیلان

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در دیدار با آیت‌الله رسول فلاحتی، نماینده ولی فقیه در استان گیلان، از ارائه بیش از ۱۶۰ سرفصل آموزشی در کتابخانه های عمومی خبر داد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این دیدار با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری تأکید بسیاری بر حوزه کتاب دارند، گفت: ما بیش از سه هزار و ۸۰۰ کتابخانه‌ عمومی در کشور داریم. ۷ هزار و ۵۰۰ نفر نیروی کتابدار در کشور داریم و در منطقه از حیث تعداد کتابخانه توسعه یافته‌ترین کشور محسوب می‌شویم، در آسیا جزو پنج کشور و در جهان جزو ۲۰ کشور اول هستیم.

وی اظهار کرد: امیدواریم کتابخانه مرکزی شهر رشت هر چه زودتر به بهره برداری شود تا بتوانیم خدمات خود را گسترش دهیم و به‌نوعی حدود ۶۰ خدمت در این کتابخانه خواهیم داشت.

رمضانی با اشاره به برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، اظهار داشت: بیش از ۱۶۰ سرفصل در کتابخانه‌های عمومی ارائه آموزش داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه میانگین سن مدیران در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور حدود ۴۵ سال است، اظهار کرد: در کنار نیروهای جوان از تجارب افراد پیشکسوت هم استفاده می‌کنیم.

آیت‌الله رسول فلاحتی، نماینده ولی فقیه در گیلان نیز در این دیدار با اشاره به اینکه هیچ چیز جای کتاب را نمی‌گیرد، گفت: تمام ابزارهایی که برای گسترش علم آمده اند، خوب هستند اما باز هم تأکید می‌کنم که هیچ چیزی جای کتاب را نمی‌گیرد.

امام جمعه رشت در ادامه افزود: کتاب ماندگار است و در دین ما نیز به این موضوع تأکید شده و به نوشتن اشاره شده است.

وی با اشاره به اهمیت کتابخوانی اظهار داشت: کتابخوانی در ایران به شدت کاهش یافته است. اگر کتابخوانی در کشوری کاهش یابد، نباید انتظار توسعه آن کشور را داشته باشیم. متأسفانه برخی جوانان ما به کتاب توجه ندارند. بنده خود را موظف می‌دانم که هر هفته حداقل کتابی ۳۰۰ صفحه‌ای مطالعه کنم.


استان گیلان و شهر رشت نیازمند افزایش سرانه فضای فرهنگی است 

دبیرکل- شبکه باران

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با حضور در برنامه «صبح تازه» شبکه باران، گفت: استان گیلان علی الخصوص شهر رشت نیازمند افزایش سرانه فضای فرهنگی است؛ در کتابخانه مرکزی رشت که به زودی به بهره برداری می رسد ۶۰ خدمت قابل ارائه است که سالن مطالعه تنها یکی از آن ها است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با حضور در برنامه «صبح تازه» شبکه باران در گفت‌گویی زنده هدف سفر خود به گیلان را پیگیری پروژه‌های موجود در استان، دیدار با کتابداران و ملاقات با مسئولین اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه یکی از پروژه‌های مهم کتابخانه مرکزی است، گفت: در جریان کامل روند پروژه هستم و این پروژه به‌زودی به صورت کامل مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. پروژه کتابخانه مرکزی تقریباً تکمیل شده است؛ البته نواقصی دارد که پیگیر رفع این نواقص هستیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تأکید کرد: ما آماده پیگیری تکمیل و تجهیز کتابخانه‌های مرکزی هستیم و در سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز این موضوع عنوان شد.

وی با اشاره به اینکه استان گیلان علی الخصوص شهر رشت نیازمند افزایش سرانه فضای فرهنگی است، تصریح کرد: ما تا ۶۰ خدمت می‌توانیم در کتابخانه مرکزی ارائه دهیم که سالن مطالعه تنها یک کار آن است.

رمضانی با بیان اینکه کتاب باید به مسئله و موضوع اصلی کشور تبدیل شود، اظهار کرد: آمارها در خصوص سرانه مطالعه متقن نیست، وضعیت کشور ما آنچنان بد نیست و مردم ما مراجعه به کتاب دارند.

وی گفت: به طور میانگین روزانه بیش از ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار کتاب از کتابخانه‌های عمومی کشور به امانت گرفته می‌شود؛ البته هنوز با آن چیزی که مطلوب و مورد نظر رهبر انقلاب است، فاصله داریم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، دسترسی به کتاب را یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش سرانه مطالعه دانست و افزود: در چند سال اخیر کتابخانه‌های سیار کشور از ۱۰ باب به ۵۰ باب افزایش یافته است. کتابخانه‌های سیار نقش مهمی در افزایش عدالت در حوزه دسترسی به کتاب دارند.

رمضانی با تأکید بر اینکه برای افزایش سرانه مطالعه باید به بخش کودک و نوجوان توجه ویژه‌ای کنیم، اظهار داشت: توسعه فرهنگ باید از سنین پایین شروع شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پایان اظهار داشت: هفت شهر در استان گیلان فاقد کتابخانه هستند که پیگیر احداث کتابخانه در این شهرها توسط دستگاه ها و تجهیز از سوی نهاد هستیم.


 تقسیم کار دستگاه‌های استانی برای تکمیل و بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی رشت

دیدار مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با اسدالله عباسی استاندار گیلان

مهدی رمضانی دبیرکل نهاد در سفر استانی به گیلان عصر یکشنبه ۲۵ تیرماه ۱۴۰۲ با اسدالله عباسی استاندار گیلان دیدار و گفتگو کرد. 

اسدالله عباسی، استاندار گیلان در این نشست با تأکید بر اهمیت جایگاه ارزشمند کتاب و کتابخوانی و لزوم تسریع روند بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی رشت، گفت: انتظار است با راه‌اندازی این کتابخانه به عنوان بزرگترین کتابخانه عمومی شمال کشور، خدمات نوین کتابخوانی نیز به مردم ارائه شود.

استاندار گیلان با اشاره به اهتمام جدی برای بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی رشت از مدیران استانی دست اندر کار مرتبط در این پروژه خواست تا با افزایش سرعت کار کتابخانه مرکزی رشت را برای استفاده مردم مهیا کنند.

عباسی در ادامه خواستار راه‌اندازی کتابخانه و تجهیز آن در شهرهای فاقد کتابخانه عمومی در گیلان با ایجاد فضای مناسب با همراهی دولت در استان شد. وی در این خصوص گفت: فرهنگ مطالعه در گیلان از دیرباز سابقه درخشانی دارد و اسناد و کتب تاریخی بسیاری به عنوان گنجینه مکتوب از نیاکانمان بجا مانده که خود سند هویت این سرزمین محسوب می‌شود.

استاندار گیلان توسعه فرهنگ مطالعه در اقشار مختلف جامعه بویژه کودک و نوجوانان را مستلزم برنامه‌ریزی مدون و دقیق دانست و تصریح کرد: توسعه بخش‌های کتابخوانی ویژه، راه‌اندازی زنگ کتابخوانی در مدارس، بهره‌مندی از ظرفیت بی‌بدیل مفاخر و علمای گیلانی و ارائه خدمات نوین در این حوزه به چرخه کتاب و کتابخوانی در کشور کمک می‌کند.

وضعیت قابل قبول شبکه کتابخانه‌های عمومی ایران در دنیا

همچنین مهدی رمضانی دبیرکل نهاد در این جلسه با اشاره به رتبه قابل قبول کشور در توسعه کتابخانه‌های عمومی گفت: بر اساس آمارهای موجود ما در زمینه شبکه کتابخانه‌های عمومی رتبه اول را در منطقه داریم. بعد از ایران کشور ترکیه با ۱۲۰۰ کتابخانه عمومی است. ما امروز ۳۸۰۰ کتابخانه در سراسر کشور داریم که ۲۸۰۰ کتابخانه مستقیماً توسط نهاد اداره می‌کند و بیش از هزار کتابخانه هم به صورت خصوصی، مشارکتی و مستقل با مجوز و زیر نظر نهاد مشغول ارائه خدمات هستند. البته این آمار غیر از کتابخانه مساجد، دانشگاه‌ها، کانون پرورش فکری، شهرداری و... است. این آمار از نظر وجود شبکه‌ای خوب و قابل توجه برای ما قابل افتخار است.

دبیرکل نهاد تصریح کرد: در توسعه روابط بین‌الملل هم با سازمان فرهنگ و ارتباطات همکاری‌هایی را آغاز کرده‌ایم که در بهار امسال میزبان هیئتی از بوسنی و هرزگوین بودیم. در مهرماه هم همایش بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک را در خراسان رضوی برگزار خواهیم کرد. از آنجا که مزیت نسبی در حوزه کتابخانه‌های عمومی داریم، می‌توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم و فرصت خوبی برای دیپلماسی عمومی و دیپلماسی فرهنگی فراهم است.

رمضانی در ادامه افزود: در چند سال گذشته موضوع آمایش سرزمینی کتابخانه‌های عمومی را در تعامل با سازمان برنامه و بودجه در نهاد در حال انجام داریم تا نقشه‌ای از توسعه کتابخانه‌ها پیش رویمان باشد. این موضوع مورد تأکید رئیس محترم جمهوری نیز بوده است. ضمن اینکه ایشان هم در برنامه روز کتابدار سال گذشته که حضور داشتند و هم در نمایشگاه کتاب بر بحث دسترسی به کتاب از طریق کتابخانه عمومی تأکید داشتند.

دبیرکل نهاد تأکید کرد: در سال‌های پس از انقلاب اسلامی در دو شاخصه پیشرفت داشته‌ایم؛ اول توسعه کتابخانه و دوم تعریف خدمات. امروز در کتابخانه مرکزی رشت ۶۰ خدمت تعریف شده است. ایجاد ساختار کتابخانه‌های عمومی در ایران به سال ۱۳۴۴ بر می‌گردد. تقریباً همزمان با برخی مراکز فرهنگی دیگر مثل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. اما به صورت منفرد کتابخانه عمومی در ایران تقریباً قدمت ۱۰۰ ساله در دارد. به عنوان نمونه در آستارا کتابخانه‌ای داریم که در سال ۱۳۰۲ تأسیس شده است. از سال ۱۳۴۴ تا ۱۳۵۷ حدود ۳۰۰ کتابخانه در کشور ایجاد شده است که در مقایسه توسعه کتابخانه‌ها در بعد از انقلاب آمار قابل قبولی را داریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سخنرانی غلامعلی حداد عادل مشاور عالی مقام معظم رهبری در همایش مدیران‌کل کتابخانه‌های عمومی استان‌ها گفت: در این همایش دکتر حداد عادل تبیینی از فضای کتابخانه عمومی ارائه کردند و تأکید داشتند از هر طریق کودکان و نوجوانان را باید به کتابخانه کشاند. ما در حال پیگیری این فضا هستیم. امروز همه کتابخانه‌های عمومی دارای بخش کودک هستند و در یک سال اخیر تمرکزمان را بر روی توسعه کتابخانه‌های ویژه کودکان گذاشته‌ایم. در رشت هم کتابخانه ویژه کودک و نوجوان به نام هدهد سفید داریم. «هدهد سفید» امروز مجموعه فعالیت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حوزه کودک و نوجوان است که در کنار کتابخانه‌های با  این نام، برنامه تلویزیونی هدهد سفید را در شبکه نهال در حال پخش داریم، جایزه نشان هدهد سفید را در نهاد پایه‌ریزی کرده‌ایم که هیئت انتخاب ۲۵۰۰ نفره از کودکان و نوجوانان دارد. البته کتابی هم به نام هدهد سفید مخصوص نوجوانان داریم که تنها محصول تولیدی نهاد برای این گروه سنی است.

رمضانی تصریح کرد: در کنار فعالیت‌های فرهنگی، محافل ادبی در نهاد راه‌اندازی شده است که امروز بیش از ۴۰۰ محفل ادبی در سراسر کشور مشغول فعالیت هستند. این هم از مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه شعر بوده است. همچنین محافل قرآنی را در ادامه فعالیت‌های فرهنگی راه‌اندازی کرده‌ایم که حوزه تمرکزش بر روی کودکان و نوجوانان است.

دبیرکل نهاد تأکید کرد: نهاد تنها دستگاه فرهنگی در کشور است که به گروه‌های خاص از جمله نابینایان و ناشنوایان خدمات ارائه می‌دهد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آماری از وضعیت کتابخانه‌های عمومی در استان گیلان گفت: در گیلان از نظر دسترسی به کتابخانه آمارها چندان مطلوب نیست اما با افتتاح کتابخانه مرکزی سرانه تغییر قابل توجهی خواهد کرد. ضمن اینکه ظرفیت زیادی در گیلان برای توسعه کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ مطالعه وجود دارد. در این حوزه کتابخانه‌های سیار نیز ظرفیت بسیار خوبی دارند.

مهدی رمضانی با قدردانی از اهتمام استاندار گیلان بواسطه توجه ویژه به توسعه فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی در استان، افزود: از استقرار دولت سیزدهم بهره‌برداری اصولی از کتابخانه مرکزی رشت با جدیت پیگیری شد و با تحقق این مهم سطح دسترسی مردم به کتابخانه‌های عمومی در گیلان به حد مطلوبی می‌رسد.

گفتنی است ادامه این جلسه به ارائه گزارش مدیران دستگاه‌های مرتبط در پروژه کتابخانه مرکزی رشت اختصاص یافت و استاندار گیلان با تاکید بر اهمیت این پروژه مأموریت و وظایف مدیران حاضر را ابلاغ کرد.


 نهاد در موقعیت مهم و اثرگذاری قرار دارد/ به زودی سند ترویج خواندن را به شورای فرهنگ عمومی ارائه خواهیم کرد

دیدار و گفت و گوی مهدی رمضانی دبیر کل نهاد با کتابداران استان گیلان

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد طی سفر به استان گیلان روز یکشنبه ۲۵ تیرماه با کتابداران استان دیدار و گفتگو کرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در نشست صمیمی با کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان گیلان ضمن تبریک عید غدیر و تسلیت فرارسیدن ایام محرم، از حضور در جمع همکاران اظهار خرسندی کرد و گفت: موقعیتی که همه ما در آن قرار گرفتیم، موقعیت مهم و اثرگذاری است؛ چراکه ما مجموعه‌ای را راهبری می کنیم که بزرگترین شبکه فرهنگی کشور است. در مدیریت این مجموعه فرصت انتقال، بهره‌برداری، اتصال با مردم، بیان نکات حوزه فرهنگ، توسعه فضای آموزشی، تبیین فضای اجتماعی و گسترش و تعمیق مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی وجود دارد. من معتقدم اگر می‌خواهیم مسائل کتابخانه‌های عمومی کشور شامل مشکلات معیشتی همکاران، اشکالات ساختاری، تجهیزات، افزایش اعضا و... را برطرف کنیم، باید هم افق بوده، اهداف واحدی داشته باشیم‌ و همراه و منسجم با یکدیگر حرکت کنیم. هر آنچه باعث از هم‌گسیختگی انسجام ما باشد، به زیان مجموعه نهاد، کتابخانه‌ها، کتابداران و اعضا خواهد بود.

ضرورت شناخت ریشه‌های هویتی برای افزایش انگیزه و انرژی

رمضانی با اشاره به اینکه کتابدار و اعضا دو عنصر پایدار نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هستند، گفت: ساختار کتابخانه‌های عمومی سال ۱۳۴۴، همزمان با شکل‌گیری برخی مراکز فرهنگی مثل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شکل گرفت. قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی در ایران حدود ۱۰۰ سال عمر دارد؛ بنابراین ما باید ریشه‌های هویتی خودمان را بشناسیم تا برای پیشبرد کارمان انگیزه و انرژی داشته باشیم.

وی با اشاره به ضرورت تأثیرگذاری اجتماعی گفت: اگر کتابخانه‌ای فعال نیست، باید بسترسازی لازم برای فعال بودن آن انجام شود؛ چراکه اگر توقع حمایت و توجه برای رفع مشکلاتمان را داریم، باید در جامعه تأثیرگذار باشیم.

جلوگیری از وارد شدن خدشه به حوزه اثرگذاری نهاد

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به پیگیری‌ها و اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات این مجموعه، از جمله اصلاح قانون تأسیس نهاد، اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون، اخذ مصوبه خرید خودرو برای کتابخانه سیار نهادی از دولت و... اشاره کرد و گفت: ما مجموعه نکات و مسائل نهاد را با توجه به فضای اثرگذار و اهمیت کتابخانه‌های عمومی پیگیری می‌کنیم و خوشبختانه در حال حاضر مسئولان کشور بر اهمیت کتابخانه‌های عمومی اذعان دارند. به دنبال این اتفاقات مسلماً مسائل کتابخانه‌های عمومی حل خواهد شد. بنابراین ما نباید اجازه دهیم که اثرگذاریمان خدشه‌دار شود؛ چراکه در صورت داشتن نهادی خدمت‌رسان و اثربخش است که می‌توانیم مطالبات عمیقی داشته باشیم. این اثرگذاری به همت نیروی کتابدار قابل انجام است.

وی افزود: امروز آنچه در دنیا مسئله مطالعه به موضوع خواندن تبدیل شده و خواندن در حال ترویج است. در فرایند خواندن، افزایش اطلاعات ضرورتی ندارد؛ مثلاً با خواندن کتاب کمیک، رمان عامه‌پسند و... چیزی به دانش شما اضافه نمی‌شود اما خواندن محسوب می‌شود. ان‌شاءالله به زودی سند ترویج خواندن را به شورای فرهنگ عمومی و شورای انقلاب فرهنگی برای تصویب ارائه خواهیم کرد. در حال حاضر سند مطالعه مفید داریم که به زودی به سند خواندن تبدیل خواهد شد.

آموزش و روزآمدسازی اطلاعات و دانش همکاران

رمضانی از دیگر اقدامات در حال انجام را روزآمدسازی اطلاعات و دانش همکاران در قالب دوره‌های آموزشی دانست و گفت: منظور از همکاران، تمام نیروهای انسانی اعم از کتابداران و مدیران است؛ چراکه معتقدیم برای پیشبرد مسائل کتابخانه‌های عمومی نیازمند کسب اطلاعات و دانش روزآمد هستیم.

وی با اشاره به مسائل معیشتی همکاران گفت: پرداخت‌ها در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور کاملاً منطبق با قانون خدمات کشوری است. ما در قانون تأسیس نهاد یک سری کلان‌مسئله، یک سری مسائل میانی مربوط به ارتباط نهاد و دولت و یک سری مسائل خرد مربوط به نحوه اداره کتابخانه‌ها داریم؛ مسائل ما باید در این تقسیم‌بندی‌ها رفع شود. بنده شخصاً و به واسطه معاونان و مدیران، کلان‌مسئله‌ها شامل قانون، آیین‌نامه اجرایی، حقوق، ساختار، نکات مالیاتی و... را پیگیری می‌کنم. در این فضا ما برای رفع نیازهای همکاران همه تلاش خود را می‌کنیم.

تلاش برای حال خوب خانواده نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: از نگاه من مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یک خانواده است. حال بنده زمانی خوب است که حال همه اعضای خانواده خوب باشد. اگر فرصت پیدا کنم که حتی هزار تومان به حساب همکاران واریز کنم، این کار را خواهم کرد و در راه افزایش رفاهیات همکاران از هیچ‌ تلاشی دریغ نمی‌کنم. مطمئناً هیچ مسئولی دوست ندارد همکارانش در مضیقه باشند؛ ما دوست داریم رفاه و آسایش همکاران فراهم باشد تا در فضای کار بهتر خدمت‌رسانی کنند.

تدوین نظام ارزیابی و تشویق در نهاد

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد در بخش دیگری از این نشست و در پاسخ به سؤال کتابداران در خصوص بیمه تکمیلی، اظهار کرد: واگذاری و قرارداد بیمه تکمیلی یک فرایندی دارد که باید طی شود. کیفیت و استاندارد بهتر باید با هزینه اعلامی از سوی شرکت تناسبی داشته باشد. با لحاظ کردن این شرایط قرارداد منعقد می‌شود. 

دبیرکل نهاد در ادامه با اشاره به ضرورت تدوین نظام ارزیابی و تشویق در نهاد افزود: قدر و ارزش کتابداران بجا است و حتماً باید همکاران خود را تشویق کنیم. نظام تشویق بصورت سیستماتیک صورت خواهد گرفت و قطعاً به این موضوع خواهیم پرداخت. 

محدودیت‌های موجود در نهاد در جابجایی همکاران

وی در خصوص تبدیل وضعیت کارکنان ساعتی و جابجایی کتابداران نهاد نیز تصریح کرد: طبق رأی دیوان عدالت اداری این کار از حوزه اختیارات دبیرکل خارج شده و باید فرایند قانونی آزمون استخدامی طی شود. در خصوص جابجایی کارکنان نیز باید تأکید کنم ما به مانند سایر دستگاه‌ها نیستم و نبایستی آن توقع را از ما داشت. چراکه گاهی جابجایی کتابدار منجر به تعطیلی کتابخانه می‌شود. بنابراین ما به سختی می‌توانیم جابجایی را صورت دهیم و از این نظر دارای محدودیت‌هایی هستیم. وظیفه ما این است که مشکلات همکاران را برطرف نماییم اما باید ملاحظات خدمت‌رسانی را هم در نظر بگیریم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در خصوص به‌روزرسانی بخش کودک کتابخانه‌ها تأکید کرد: قطعاً بخش کودک و نوجوان کتابخانه‌ها نیازمند بروزرسانی است و اگر کتابخانه مرکزی رشت افتتاح شود متوجه خواهید شد که نظر ما در خصوص بخش کودک کتابخانه‌ها به چه شکل خواهد بود. در تغییر ویترین، تغییر دکوراسیون و تغییر رویکرد کتابخانه‌ها حتماً اقدام خواهیم کرد.

فرهنگ کارت و حکمت کارت خدمت تازه نهاد به همکاران

وی همچنین از عضویت کتابداران در صندوق هنر و دریافت «فرهنگ کارت» خبر داد و افزود: رایزنی‌های ویژه‌ای در خصوص فرهنگ کارت انجام دادیم و با توجه به خدمات خوبی که در این بستر ارائه می‌شود حتماً بخشی از نیازهای همکاران را پوشش خواهد داد. البته در ادامه این روند «حکمت کارت» نیز در آینده نزدیک در اختیار همکاران قرار خواهد گرفت و همکاران می توانند از خدمات آن استفاده کنند. 

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پاسخ به سؤال کتابداری مبنی بر اینکه آیا درجه‌بندی کتابخانه صرفاً با توجه مساحت خواهد بود، نیز گفت: این سبک درجه‌بندی کتابخانه‌ها را قبول نداریم و مدل مطلوب ما طرح «مأموریت کتابخانه من» است که مسئول کتابخانه پیگیر کیفیت‌بخشی به کتابخانه‌ خواهد بود. 


دیدار دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با خانواده شهید مدافع حرم در رشت

 تقسیم کار دستگاه‌های استانی برای تکمیل و بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی رشت/ نهاد در موقعیت مهم و اثرگذاری قرار دارد

 تقسیم کار دستگاه‌های استانی برای تکمیل و بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی رشت/ نهاد در موقعیت مهم و اثرگذاری قرار دارد

 تقسیم کار دستگاه‌های استانی برای تکمیل و بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی رشت/ نهاد در موقعیت مهم و اثرگذاری قرار دارد


دیدار مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با آیت‌الله رسول فلاحتی، نماینده ولی فقیه در استان گیلان

 تقسیم کار دستگاه‌های استانی برای تکمیل و بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی رشت/ نهاد در موقعیت مهم و اثرگذاری قرار دارد

 تقسیم کار دستگاه‌های استانی برای تکمیل و بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی رشت/ نهاد در موقعیت مهم و اثرگذاری قرار دارد

 تقسیم کار دستگاه‌های استانی برای تکمیل و بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی رشت/ نهاد در موقعیت مهم و اثرگذاری قرار دارد


دیدار و گفتگوی مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با کتابداران استان گیلان

 تقسیم کار دستگاه‌های استانی برای تکمیل و بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی رشت/ نهاد در موقعیت مهم و اثرگذاری قرار دارد

 تقسیم کار دستگاه‌های استانی برای تکمیل و بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی رشت/ نهاد در موقعیت مهم و اثرگذاری قرار دارد

 تقسیم کار دستگاه‌های استانی برای تکمیل و بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی رشت/ نهاد در موقعیت مهم و اثرگذاری قرار دارد


دیدار مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با اسدالله عباسی استاندار گیلان

 تقسیم کار دستگاه‌های استانی برای تکمیل و بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی رشت/ نهاد در موقعیت مهم و اثرگذاری قرار دارد

 تقسیم کار دستگاه‌های استانی برای تکمیل و بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی رشت/ نهاد در موقعیت مهم و اثرگذاری قرار دارد

 تقسیم کار دستگاه‌های استانی برای تکمیل و بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی رشت/ نهاد در موقعیت مهم و اثرگذاری قرار دارد


نشست خبری مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با اصحاب رسانه استان گیلان

 تقسیم کار دستگاه‌های استانی برای تکمیل و بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی رشت/ نهاد در موقعیت مهم و اثرگذاری قرار دارد

 تقسیم کار دستگاه‌های استانی برای تکمیل و بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی رشت/ نهاد در موقعیت مهم و اثرگذاری قرار دارد

 تقسیم کار دستگاه‌های استانی برای تکمیل و بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی رشت/ نهاد در موقعیت مهم و اثرگذاری قرار دارد


بازدید مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور از کتابخانه میرزا کوچک خان جنگلی

 تقسیم کار دستگاه‌های استانی برای تکمیل و بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی رشت/ نهاد در موقعیت مهم و اثرگذاری قرار دارد

 تقسیم کار دستگاه‌های استانی برای تکمیل و بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی رشت/ نهاد در موقعیت مهم و اثرگذاری قرار دارد

 تقسیم کار دستگاه‌های استانی برای تکمیل و بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی رشت/ نهاد در موقعیت مهم و اثرگذاری قرار دارد

اخبار مرتبط

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
8 + 9 =