دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۶

در کارگاه آموزشی «بازاریابی و فروش برای کسب و کارها» مطرح شد؛

فرمول طلائی فروش، جلب اعتماد، معاینه، تجویز و پیشنهاد و پیگیری است

کارگاه های آموزشی دومین همایش بین المللی «کتابخانه های عمومی و کسب و کارهای کوچک»

همزمان با فرا رسیدن آئین اختتامیه دومین همایش بین المللی «کتابخانه‌های عمومی: کتابخانه‌های عمومی و کسب و کارهای کوچک» کارگاه آموزشی «بازاریابی و فروش برای کسب و کارها» با تدریس محمدرضا طاهری، دکترای مدیریت بازرگانی، مدرس مدیریت رفتار مشتری، تبلیغات، برندسازی، بازاریابی و عضو انجمن علمی بازاریابی ایران برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، همزمان با فرا رسیدن آئین اختتامیه دومین همایش بین المللی «کتابخانه‌های عمومی: کتابخانه‌های عمومی و کسب و کارهای کوچک» کارگاه آموزشی «بازاریابی و فروش برای کسب و کارها» با تدریس محمدرضا طاهری، دکترای مدیریت بازرگانی، مدرس مدیریت رفتار مشتری، تبلیغات، برندسازی، بازاریابی و عضو انجمن علمی بازاریابی ایران بصورت حضوری و مجازی برگزار شد.

در ابتدای این کارگاه محمدرضا طاهری، دکترای مدیریت بازرگانی، مدرس مدیریت رفتار مشتری، تبلیغات، برندسازی، بازاریابی و عضو انجمن علمی بازاریابی ایران به تعریف انواع مارکتینگ بازار پرداخت و گفت: در این حوزه با شاخه‌هایی از مارکتینگ بازار از جمله بازارگرایی(رفع نیاز مشتریان)، بازار شناسی(شناخت عوامل موثر بر بازار)، بازار سازی(نفوذ در بازار)، بازار گردی(حضور و جستجو در بازار)، بازار سنجی(تحلیل وضعیت فعلی و آتی در بازار)، بازار داری(حفظ و ترغیب مشتریان)، بازار گرمی(تبلیغ و تشویق)، بازار گردانی(مدیریت بازار)، بازار کاهی(کاهش تقاضا) و بازاریابی (بخش بندی و یافتن بازار مناسب) مواجه هستیم.

وی اظهار کرد: بازاریابی جاری در زندگی شامل دویدن(قوانین، بازی ذهنی)، کوهنوردی(نقشه خوانی)، بارش برف(استمرار و پیوستگی)، ماهیگیری(شناخت منطقه هدف) و عشق ورزیدن (درک نیاز و برقراری ارتباط) است. «دورن موران» در تعریف کلی بازاریابی می‌گوید، بازاریابی یعنی به مشتریان خود کمک کنید تا بفهمند که چه اندازه و به چه چیزی نیاز دارند، در حالیکه هیچ وقت نمی‌دانستند که به آن نیاز دارند.

طاهری تصریح کرد: در بازاریابی، هدف نباید فروش محصول یا خدمت باشد، بلکه شما باید منفعت را بفروشید. از طرفی باید بدانید که ماشین بازاریابی با چهار مولفه محصول، قیمت، تبلیغ و ترفیع و توزیع به راه می‌افتد. «مک کارتی» معتقد است بازاریابی از چهار پی کاتلر تشکیل شده است، اول، «محصول»که شامل میزان تنوع و نسخه‌های مختلف، کیفیت، طراحی، قابلیتها، برند و نام تجاری، بسته‌بندی و ابعاد، گارانتی و خدمات و سیاستهای مرجوعی محصول؛ دوم، «قیمت» که شامل سیاست اعلام قیمت رسمی، تخفیف‌ها و مشوق‌ها و سیاستهای پرداخت مدت‌دار/خرید نقدی؛ سوم «ترویج» که شامل تبلیغات، برنامه‌های پروموشن و ترویج فروش، برنامه‌های استفاده از تیم فروش، روابط عمومی و بازاریابی مستقیم و در نهایت «مکان» است که در بردارنده مباحثی همچون کانالهای توزیع، تصمیم‌گیری درباره پوشش منطقه‌ای، حمل و نقل و انبارداری و چیدمان است.

وی به ذکر نمونه‌هایی از بازارایابی‌های رایج در جوامع پرداخت و گفت: در این بین، بازاریابی حسی یا ۵ بعدی را داریم که شامل حواس پنج‌گانه اعم از چشایی، لامسه، شنوایی، بینائی و بویایی است.

محمدرضا طاهری در خصوص تفاوت‌های بازاریابی و فروش، اظهار کرد: در بازاریابی در مولفه‌های هدف، جایگاه‌یابی؛ رویکرد، راهبردی؛ دانش، فنی؛ وابستگی، نام تجاری؛ شنوندگان،  مشتریان بالقوه و چشم انداز برند شدن را داریم در حالیکه در فروش با همین مولفه‌ها درآمد، تاکتیک، اجرا، مشتریان، مشتریان بالفعل و افزایش مشتری مواجه هستیم.

وی از جمله دانش‌های لازم برای تبدیل شدن به یک فروشنده موفق را دانش محصول، تکنولوژی، دانش در مورد رقبا، دانش در مورد مشتریان، جزئیات قیمت، خدمات وابسته، دانش شرکت و صنعت عنوان کرد.

این دکترای مدیریت بازرگانی، مدرس مدیریت رفتار مشتری، تبلیغات، برندسازی، بازاریابی فروش را به سه دسته تقسیم کرد و گفت: دسته اول، فروش مبتنی بر رابطه(دوستی با مشتری و سپس فروش)؛ دسته دوم، فروش مبتنی بر مشاوره(قرار دادن خود در موقعیت یک حل کننده مسائله و یک مشاور) و در پایان فروش مبتنی بر آموزش(قرار دادن خود به عنوان یک آموزگار و مدرس با اطلاعات بالا) است.

طاهری در پایان تاکید کرد: فرمول طلائی فروش شامل جلب اعتماد، معاینه(پرسشگری و شنوندگی فعال)، تجویز و پیشنهاد و پیگیری است.

گفتنی است، این کلاس با حضور بالغ بر  ۲۵ نفر بصورت حضوری و ۳۰۰ نفر بصورت مجازی برگزار شد.