پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۳

در نشست تخصصی «خواندن دیجیتال» مطرح شد؛

فضای مجازی موجب تسهیل دسترسی به اطلاعات شده است

نشست تخصصی «خواندن دیجیتال»

رئیس انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران در نشست تخصصی «خواندن دیجیتال» گفت: فضای مجازی دسترسی به اطلاعات را تسهیل کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، همزمان با هشتمین روز سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب، نشست تخصصی «خواندن دیجیتال» با حضور منصور کوهی رستمی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز و رئیس انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران؛ علی عظیمی، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی و پژوهشگر حوزه تعامل انسان و اطلاعات؛ سیدباقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد؛ سجاد محمدیان، مدیرکل دفتر پژوهش و آموزش نهاد و جمعی از علاقه مندان به حوزه خواندن در سالن گوشه نقد برگزار شد.

فضای مجازی موجب تسهیل دسترسی به اطلاعات شده است

علی عظیمی، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی با اشاره به اینکه انسان با تکنولوژی عجین شده است، گفت: انسان امروزی را با هر جنبه ای که در نظر بگیریم یک انسان تکنولوژیک است.

پژوهشگر حوزه تعامل انسان و اطلاعات گفت: انسان امروزی از نظر فیزیولوژیکی نمی تواند خود را یک انسان بیولوژیکی ببیند. انسان به واسطه تکنولوژی اجتماعی تر شده زیرا که این تکنولوژی ها، شبکه های اجتماعی را بوجود آوردند که برقراری ارتباط انسان ها با یکدیگر را تسهیل داده اند و به این واسطه خواندن معنای متفاوت تری از مطالعه در یک کنجی نشستن است و به تبع آن معنا، جنس و اهداف خواندن نیز دستخوش تغییر شده و از حالت فردی به حالت جمعی تبدیل شده است.

عظیمی گفت: در عصر حاضر حتی با احتساب همه هزینه های سخت افزاری مورد نیاز برای خواندن دیجیتال، خواندن کلاسیک کتاب، گران‌تر از خواندن دیجیتال است زیرا هزاران جلد کتاب را می توان در یک حافظه جانبی نگهداری کنیم در حالی که نگهداری فیزیکی کتاب ها از لحاظ مکانی و هزینه ای مقرون به صرفه نیست و به نظر می‌رسد که در آینده روش خواندن دیجیتال جای خواندن سنتی را بگیرد.

این پژوهشگر به یکی از چالش‌های خواندن دیجیتال اشاره کرد و گفت: در کتاب چاپی زمانی که روی مطلبی خط می‌کشیم، این تغییر و سانسور کاملاً مشخص است، اما منابع در خواندن دیجیتال گاهی بدون آنکه مخاطب متوجه شود ممکن است تغییر کند یا سانسور شود که باید راهی برای این مسئله اندیشید.

فضای مجازی موجب تسهیل دسترسی به اطلاعات شده است

منصور کوهی رستمی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اینکه خواندن در عصر جدید یک رفتار اجتماعی است و از سوی دیگر خواندن دیجیتال شمشیر دولبه است که هم می‌تواند دسترسی آزاد بیشتری را ایجاد کند و هم می‌تواند تحت تاثیر عوامل متعدد این دسترسی را محدود کند، گفت: فضای مجازی اطلاعات را دموکراتیک تر و گسترده تر کرده و دسترسی به منابع را بواسطه ویژگی های تکنولوژی تسهیل کرده است.

کوهی رستمی ادامه داد: از نظر شناختی فردی که از فضای دیجیتالی استفاده می کند انسان توسعه یافته تری نسبت به فردیست که از این ابزار استفاده نمی کند. تکنولوژی با ابزارهایی که برای مردم فراهم می کند از نظر فیزیولوژیکی حتی باعث برابری دسترسی نیز می شود. این ابزارها می تواند از قبیل نرم افزارهای تبدیل متن به صدا، صدا به متن، تولید کتاب های صوتی و... سبب تسهیل دسترسی و برابری دسترسی در بین مردم شود.

رئیس انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران گفت: ویژگی‌های خاص دیجیتال باعث فرصت‌های فراوان شده است، تبدیل متن به گفتار کمک شایانی به نابینایان کرده، همچنین ترجمه هم‌زمان متن به زبان‌های زنده باعث شده تا دسترسی دانش از حالت بومی تبدیل به بین‌المللی شود. همه اینها و مثال‌های متعدد دیگر باعث دسترسی گسترده شده، اما باید بتوانیم در کنار همه این محسنات، چالش‌های این فضا را رفع کنیم.

کوهی رستمی در مورد ابهامات موجود نسبت به آینده خواندن نیز گفت: خواندن کلاسیک در کنار خواندن دیجیتال به حیات خود ادامه خواهد داد و این دو نوع خواندن، همزیستی مسالمت آمیزی در کنار همدیگر خواهند داشت و کماکان افراد زیادی خواستار خواندن کلاسیک و حس خواندن کتاب با لمس کردن و تورق فیزیکی را دنبال خواهند کرد و در عین حال مزایای بی شمار خواندن دیجیتال نیز سبب محبوبیت بیشتر آن در سال های آینده خواهد شد.

فضای مجازی موجب تسهیل دسترسی به اطلاعات شده است

فضای مجازی موجب تسهیل دسترسی به اطلاعات شده است

فضای مجازی موجب تسهیل دسترسی به اطلاعات شده است