به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانههای عمومی استان کرمان، هجدهمین رویداد کسبوکار در کتابخانههای عمومی با حضور سیدباقر میرعبداللهی، معاون برنامهریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانههای عمومی کشور؛ سید محمد موقر افضلی، مدرس دانشگاه و فعال کسبوکار؛ مژده سلاجقه، دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان؛ محسن روحی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ احمد وفائی، مدیر کل کتابخانههای عمومی استان؛ اعضای شورای اسلامی شهر ماهان، اساتید و صاحبنظران علم اطلاعات و دانششناسی، مسئولان استانی، کتابداران کتابخانههای عمومی و مربیان و صاحبان کسبوکارهای کوچک در سالن اجتماعات کتابخانه شاه نعمتالله ولی ماهان برگزار شد.
معاون برنامهریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانههای عمومی کشور در این رویداد، ضمن اشاره به مفهوم کار و کارکردن بیان داشت:
«کار»، به جز معنای مرسوم فیزیکی و اقصادی آن، معنایی فرامتنی، انضمامی، معنوی و اخلاقی نیز دارد که جامعهشناسان، روانشناسان، فیلسوفان و منابع دینی به آن اشارات و تأکیدات فروان کردهاند. وجه مشترک همه این اشارات و تأکیدات در این پرسش خلاصه میشود که «کار، به معنای انجام دادن یک کنش به انگیزه سودآوری، چه نسبتی با بیرون از خودش دارد؟». آنچه باعث میشود انسانها دست به کاری بزنند، فقط کسب درآمد نیست؛ چرا که بسیاری از افراد در شرایط برابر، از راهها و با انگیزههای مختف کسب درآمد میکنند. «شغل» و «پیشه» فقط معنای ظاهری کار است. این که برخی کار و منبع درآمد خود را دوست ندارند، فقط به دلیل کمیِ در آمد نیست، بلکه به دلیل فقدان نسبت معناییشان با کار است.
میرعبداللهی افزود: معانی باطنی کار، که به آن معنا، ارزش و اعتبار میبخشد، بر اساس دو عامل «اوصاف شناختی کننده کار» و ـ مهمتر از همه ـ «رابطه کار با دیگران» ارزیابی میشود. مبتنی بر این دو عامل، آن کاری «کارتَر» است که اولاً کننده، آن را دوست داشته باشد و ثانیاً برخاسته از مسئولیت و تعهدی در قبال دیگران باشد. کار، به جز سودآوری و سرگرمی برای کننده باید ایجاد ارزش کند. ارزش فقط به عملکرد مالی اشاره ندارد، بلکه به رفع نیاز و انتظارات دیگران و ایجاد ارتباط مؤثر با آنان هم مربوط است. درست است که ما در فرایند کارکردن، بخشی از توانایی و انرژی بدنی خود را مصرف میکنیم، اما در انتها به تأثیرگذاری، نتیجهبخشیِ و توانایی کار برای ایجاد حس همکاری و بودن در گروه هم میاندیشیم.
معاون برنامهریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانههای عمومی کشور ادامه داد: توجه به این تفسیر از کار، تولیدکننده مفاهیمی است که همه در ذیل مفهوم کلانتری به نام «اخلاق کار» میگنجند. ده مفهوم بسیار مهم و ضروری «سخاوت»، «انصاف و عدالت»، «مشارکت خیرخواهانه»، «ابتکار و نوآوری»، «رفع نیاز و تأمین رفاه دیگران»، «دیگردوستی»، «همگرایی و تفکر سازمانی»، «خودآگاهی و اختیار»، «مولّدبودن» و «توجه به کیفیت محصول و خدمت» از مصادیق اخلاق کار است که در سایه فرارفتن از معنای ظاهری کار به دست میآید. در سیره مربیان و کارآفرینان بزرگ و موفق این وجوه اخلاقی کار را میبینیم.
میرعبداللهی، در توضیح این نکته که کار فقط فعالیتی جسمانی نیست و این موضوع به رابطه دوگانه و دیرپای ذهن و بدن هم اشاره دارد، توضیح داد: از این نظر، کارکردن حتماً امری ذهنی است ونه فقط بدنی. کار در این معنا، بخشی از هویت ما را شکل میدهد. کار روزمره بر دیدگاه ما درباب خودمان و جهان تاثیر میگذارد. چه کسی میتواند هویت شغلیاش را کاملاً بیارتباط با زندگیاش بداند؟ توجه به تعابیری مانند «کسب روزی حلال»، «سعی و تلاش»، «جهد» و «دریافت لطف و فضل الهی» (مثلاً در آیه شریفه «فَانْتَشِرُوا فِی الْأَرْضِ وَ ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللهِ») در قرآن کریم که در توصیف معنای کار و کارکردن به کار رفتهاند، مبیّن همین معنای اخلاقی و انضمامی کار در فرهنگی دینی است.
وی با اشاره به برگزاری دو همایش بینالمللی از سوی نهاد در تبیین خدمات جدید کتابخانههای عمومی گفت: همایشها دارای دو جنبه علمی و تجربی است و برگزاری این رویدادهای کسبوکار در کتابخانههای عمومی جنبه تجربی و انتقال تجارب کتابداران، صاحبان کار و مربیان را جلوهگر میکند. بسیار خرسندیم که امروزه کتابخانههای عمومی خاستگاه نوعی از دانایی مهارتمحور هستند و نهاد و کتابداران ما در این حوزه از دانشگاه پیش افتادهاند.
وی در پایان از تأمین کتابها و نشریات تخصصی برای همه کتابخانههای فعال در راستای رونق کسبوکار خبر داد.
سلاجقه، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر ابراز داشت: کتابخانههای عمومی دانشگاه مردمی و بستری برای تولید سرمایه اجتماعی هستند.
وی با اشاره به خدمات کتابخانههای عمومی و راهاندازی پژوهشکده سواد اطلاعاتی در استان کرمان افزود: ارائه خدمات اطلاعرسانی، آموزشی و پژوهشی برای بهرهگیری عموم مردم است و به مولفههایی مانند سن و نژاد وابسته نیست و اجرای طرح کسبوکارها در کتابخانههای عمومی مطابق نیاز جامعه مصداق تولید سرمایه اجتماعی است.
موقر افضلی، نماینده دانشگاه ملی مهارت، با بیان تجربیات خود در زمینه کسب وکار عنوان کرد: محصول آماده عرضه، مدیریت هزینهها، تنوع محصول، جذب مشتری و برندسازی میتوانند عوامل موفقیت در کسبوکار باشند.
وی، در ادامه، آمادگی دانشگاه ملی مهارت را برای همکاری وسیع با کتابخانههای عمومی در راستای مهارت آموزی اعلام کرد.
احمد وفایی، مدیرکل کتابخانههای عمومی استان، ضمن خیرمقدم به حاضران و ابراز خرسندی از میزبانی اداره کل کتابخانههای عمومی استان، بیان داشت: همانگونه که کتابخانهها مراکز غیررسمی علماندوزی، داناییبخشی و مراکز خدمات فرهنگی و اجتماعی هستند، مهارتآموزی را نیز ـ به عنوان بخشی از فرایند دانایی ـ رسالت فنی و علمی خود میداننند.
وی، در تبیین ارتباط کسبوکارها و کتابخانههای عمومی، افزود: با اجرای این طرح، زمینه مهارتآموزی در کتابخانهها فراهم شده است که تحقق رسالت اصلی کتابخانهها مبنی بر توانایی و دانایی را به دنبال دارد.
گفتنی است در این رویداد مهدیه محمدامینی، مسئول کتابخانه مرکزی بم؛ محدثه تقیزاده، مسئول کتابخانه مروه؛ نسرین عصاری، مسئول کتابخانه نهدی اختیارآباد؛ سمانه معلمزاده، کتابدار بخش ناشنوایان کتابخانه مرکزی کرمان؛ حدیث محمدی، مربی کتابخانه نه دی اختیارآباد و برخی فعالان کسبوکار در کتابخانههای عمومی به تبادل و انتقال تجربیات خود پرداختند.
همچنین مسئولان از نمایشگاهی که در حاشیه این رویداد برپا شده بود، بازدید کردند و با فعالان این بخش به گفتگو پرداختند.
در پایان از تعدادی از فعالان عرصه کسبوکارهای کوچک در کتابخانهها تقدیر شد.