سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰

نویسنده «خدا می‌خواست زنده‌ بمانی» درباره این کتاب گفت:

سعی کردم در ثبت مستندات زندگی شهید صیاد، امانتدار خوبی باشم

نقد كتاب

نویسنده «خدا می‌خواست زنده‌ بمانی» درباره نگارش کتابی درباره شهید صیاد شیرازی گفت: برای نوشتن این کتاب به نقاط مختلف کشور سفر کردم؛ با دوستان، هم‌رزمان و اعضای خانواده شهید صیاد به گفتگو نشستم و سعی کردم در ثبت مستندات این کتاب، امانتدار خوبی باشم.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ جلسه نقد و بررسی کتاب «خدا می‌خواست زنده‌ بمانی» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سعید فخر‌زاده منتقد، فاطمه غفاری نویسنده اثر، سردار حسام هاشمی رئیس هیأت معارف جنگ و از هم‌رزمان شهید صیاد شیرازی، علی نیک‌نام مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران و جمعی از کتابداران، توسط اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی تهران (پارک شهر) برگزار شد.

در ابتدای این نشست، فاطمه غفاری با اشاره به تأثیر تدوین کتاب «خدا می‌خواست زنده‌ بمانی» در زندگی وی این اثر را اتفاقی ویژه و هدیه‌ای از جانب پروردگار دانست و گفت: هنگام شروع نوشتن این اثر، حدود یک سال از ترور شهید صیاد می‌گذشت و موضوع، کاملاُ داغ و حساس بود و جامعه نیز از فقدان این شهید بزرگوار عزادار بود. در این شرایط معمولاُ، نوشتن چنین کتابی به نویسنده‌ای متبحر و کارآزموده سپرده می‌شود اما در کمال ناباوری، ثبت این اثر به من سپرده شد.

وی با اشاره به صرف سه سال زمان برای تحقیق و نوشتن این کتاب، افزود: در آن زمان من جوانی 23 ساله بودم که نویسندگی دو یا سه جلد از کتاب‌های خاطرات شهدا را در کارنامه خود داشتم. هر لحظه از مراحل نوشتن این کتاب و مواجهه با جزئیات زندگی فردی که یک عمر در راه بندگی خدا گام برداشته و روح خود را در حدی اعلا، تزکیه کرده است، برای من مانند کلاس درس بود. هم‌زیستی با این انسان بزرگوار، فرصت توفیق و برکتی بزرگ برای زندگی من بود.

غفاری تدوین این کتاب را عامل ورود برکات فراوان به زندگی خود دانست و ادامه داد: نوشتن این کتاب تقریباُ تمام وقت مرا در آن سه سال به خود اختصاص داد. در این مدت، جذابیت‌های کتاب، مرا برای نوشتن ترغیب می‌کرد و انگار دستی غیرمادی مرا در مسیر تدوین این اثر، پیش می‌برد.

این نویسنده تصریح کرد: برای نوشتن این کتاب به نقاط مختلفی از کشور مانند: مشهد، اصفهان و... سفر کردم؛ با دوستان، هم‌رزمان و اعضای خانواده شهید صیاد به گفتگو نشستم و سعی کردم وقایع و خاطرات را همانگونه که می‌شنوم، ثبت کرده و در نوشتن مستندات این کتاب، امانتدار خوبی باشم.

در بخش دیگر این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید فخر‌زاده (منتقد) درباره این کتاب گفت: این کتاب در بیست و دو سالگی نویسنده (حدود دوازده سال پیش) تدوین شده است. در دوره مورد نظر با توجه به شرایط، امکان دسترسی زیادی به اطلاعات اشخاص نظامی، موجود نبود و این موضوع در برخی بخش‌های کتاب، مشخص است.

وی با اشاره به سابقه بیش از سی ساله خود در انجام مصاحبه و ثبت و ضبط خاطرات رزمندگان گفت: انجام گفت‌و‌گو و راضی کردن افراد برای مصاحبه در برخی موارد کاری بس دشوار بوده و با موانع زیادی روبه‌رو است و تلاش نویسنده «خدا می‌خواست زنده‌ بمانی» برای ثبت وقایع، کاری ستودنی است.               
                                
مدیر واحد تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی با اشاره به دیگر ویژگی‌های قابل توجه محتوایی این کتاب گفت: صداقت موجود در بیان مطالب و نقل قول‌ها و اشاره بدون حذف و کم و کاست از دیگر ویژگی‌هایی است که خواندن این کتاب را برای مخاطب، جالب و شیرین می‌کند.

وی افزود: برخی از قسمت‌های کتاب درباره شهید صیاد و اطرافیان وی به موضوعاتی می‌پردازد که در سایر آثار، کم‌تر بیان شده و بخش‌هایی از کتاب سرنخ‌هایی از زندگی شهید صیاد به دست مخاطب می‌دهد که پیش از این، اشاره چندانی به آنها نشده بود.

فخرزاده تأکید کرد: نویسنده این اثر، قلمی روان دارد و با نثری شیوا و خواندنی، موجب ارتباطی مناسب میان این شهید بزرگوار و مخاطب شده است.

وی با اشاره به نامگذاری مناسب این اثر، درباره دیگر ویژگی‌های ظاهری کتاب گفت: طرح روی جلد، صفحه‌آرایی و تناسب قطع کتاب نسبت به متن آن نمونه‌ای مطلوب و قابل قبول را به مخاطب عرضه می‌کند.

فخرزاده در بخشی از نقد این کتاب با اشاره به پاره‌ای از کاستی‌های این اثر گفت: جای خالی مقدمه‌ در ابتدای کتاب و نبود تناسب لازم میان حجم خاطرات، نبود شرح عکس و ذکر تاریخ نقل و منبع هر خاطره از کاستی‌های این اثر است.

در بخش دیگر این نشست، سردار حسام هاشمی از هم‌رزمان شهید صیاد شیرازی، ضمن تقدیر از تلاش این نویسنده به انتشار 39 عنوان کتاب با موضوع این شهید بزرگوار اشاره کرد و گفت: صیاد یک انسان خاص و یک نظامی منحصر به‌فرد است که ظرفیت زیادی برای تبدیل شدن به چهره‌ای بین المللی را دارد. این کتاب، انعکاس بخشی از زندگی شهید صیاد است و امیدوارم بتوانیم در آثار دیگر با ثبت ویژگی‌ها و بیان سایر ناگفته‌ها، شناخت بیشتری از این شهید بزرگوار در جامعه ایجاد کنیم.

رئیس هیأت معارف جنگ افزود: از جانب هیأت معارف جنگ به نویسندگانی که قصد تدوین کتابی با موضوع این شهید عالی‌قدر را دارند، قول همکاری می‌دهیم و سعی می‌کنیم امکانات و منابع مورد نظر را در اختیار آنان قرار دهیم.

در پایان این مراسم از فاطمه غفاری (نویسنده اثر)، سعید فخر‌زاده (منتقد) و سردار حسام هاشمی با اهدای هدیه و لوح سپاس تقدیر شد.

گفتنی است، «خدا می‌خواست زنده‌ بمانی» یکی از چهار عنوان کتابِ منتخب فروردین ماه است که در طرح کتاب خوان ماه به مخاطبین معرفی شده است.