شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶

برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی تهران در نیمه نخست اردیبهشت

كتابخانه هاي تهران

کتابخانه‌های عمومی استان تهران همزمان با هفته گرامیداشت مقام معلم و در آستانه فرارسیدن مبعث حضرت محمد(ص) برنامه‌های متنوعی را برای استفاده اعضاء و سایر علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی برگزار کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی تهران، در نخستین برنامه، جوائز مسابقه روزنامه‌دیواری برتر ویژه دهه مبارک فجر در مدرسه شهید بافرانی شهرستان پاکدشت با حضور محمد کارخانه مسئول کتابخانه عمومی خوارزمی پاکدشت به گروه سه نفره مانیا صیاد، فاطمه میسمی و زهرا علی‌عسگری‌فرد اهداء شد.

در جریان برگزاری مسابقه روزنامه دیواری ویژه ایام الله دهه فجر در سطح استان تهران، تعدادی از اعضای کتابخانه خوارزمی در قالب بیست گروه اقدام به طراحی این روزنامه دیواری کرده بودند و از این تعداد یک گروه به عنوان گروه برتر در سطح استان انتخاب شد.

کتابخانه عمومی استاد شهریار نیز روز یکشنبه دوازدهم اردیبهشت همزمان با هفته گرامیداشت مقام معلم جشن تکریم از مقام معلم را با حضور جمعی از اعضای کودک و نوجوان این کتابخانه و والدین آنها برگزار کرد.

در این مراسم ضمن تقدیر از زحمات و فعالیت‌های مسئول و سه کتابدار این کتابخانه، برنامه‌های همچون شعرخوانی، قصه‌خوانی و نقاشی از سوی کتابداران برای کودکان برگزار شد.

کتابخانه عمومی سیار سفیردانایی شهرستان ورامین نیز روز سه‌شنبه چهاردهم اردیبهشت، نشست کتاب‌خوان مدرسه‌ای با حضور جمعی از دانش‌آموزان دبستان شهید شیرکوند روستای قوئینک‌زهری برگزار شد.

در این نشست کتاب‌های «مجموعه داستان‌های زیبای مولوی» نوشته پرویز امینی، توسط طیبه نصیری(کتابدار کتابخانه عمومی علامه قطب‌الدین رازی)؛ «چگونه کودکان و نوجوانان را به مطالعه علاقه‌مند کنیم؟» نوشته ماشاءالله کاربخش، توسط محسن شاه‌حسینی (مدیر مدرسه)؛ «شهرمندان» نوشته محمدرضا یوسفی، توسط زهرا اکبری؛ «دوران پیش از تاریخ (حیات در دوره کرتاسه)» نوشته دیکسون دوگال، توسط محمدرضا هداوندخانی و سهیل کتی؛ «چراهای شگفت‌انگیز» نوشته مهدی چوبینه، زهره علوی؛ «قصه‌های تصویری از جوامع‌الحکایات» نوشته حسین فتاحی، توسط معصومه رحیمی، «حکایت‌هایی از گلستان سعدی» نوشته فرخ زند وکیلی، توسط محمدرضا هداوندخانی؛ «انواع دم‌نوش و خواص آن» نوشته عباس نکویی، توسط زهرا سلم‌آبادی؛ «مثل‌ها و قصه‌هایش» نوشته مصطفی رحماندوست، توسط سیما لرنی و «کمین» نوشته عبدالتواب مهدی میرکیایی، توسط نگار اکبرزاده(دانش‌آموز) معرفی و تجربه خواندن آنها با حاضرین به اشتراک گذاشته شد.

محمدرضا کریمی رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی ورامین نیز روز سه‌شنبه چهاردهم اردیبهشت همزمان با هفته گرامیداشت مقام معلم ضمن حضور در دبستان شهید شیرکوند روستای قوئینک‌زهری این شهرستان از معلمین این مدرسه قدردانی کرد.

کتابخانه عمومی شهید احمد پازوکی پاکدشت نیز در آستانه فراررسیدن مبعث حضرت محمد(ص) نمایشگاه کتابی با محوریت این مناسبت برگزار کرد.

همایش بزرگ خواندن ویژه کودکان نیز در کتابخانه امام رضا(ع) ملارد و با همکاری اداره آموزش و پرورش این شهرستان با حضور بیش از یکصد دانش‌آموز برگزار شد.

در این برنامه کتاب‌هایی همچون؛ «هم روزنامه هم کلوچه» توسط سمیه پرپنجی‌حسینی، «زندگانی امام موسی کاظم(ع)» توسط نرگس سادات‌پور، «کی بود من نبودم» توسط عبدالله حسینی برای حضارین خوانده شد.

 در حاشیه این مراسم نیز پس از خواندن چند قصه از سوی جمعی از ماداران حاضر در این همایش، به قصه‌خوانان برتر هدایی به رسم یادبود اهداء شد.  

همزمان با هفته گرامیداشت مقام معلم نیز جمعی از دانش‌آموزان پیش‌دبستانی مشکاتِ شهرستان ری از کتابخانه عمومی پیامبراعظم(ص) بازدید و با بخش‌های مختلف این کتابخانه آشنا شدند.

در پایان این بازدید نیز کتاب «دوستای خوب و مهربون ...  شیمو میره دیدنشون» توسط زینب بوربور برای دانش‌آموزان خوانده شد.

کتابخانه عمومی کوثر شهرستان ری نیز روز دوشنبه سیزدهم اردیبهشت، برای خردسالان زیر شش سال در بخش کودک این کتابخانه کلاس قصه‌گویی برگزار کرد.

کتابخانه عمومی پیامبر اعظم(ص) نیز به مناسبت هفته گرامیداشت مقام معلم نشست کتاب‌خوانی ویژه اعضای نوجوان خود برگزار کرد.  

در این نشست، کتاب‌های «دا» نوشته سیده اعظم حسینی، ‌توسط ریحانه باقری؛ «شازده کوچولو» نوشته آنتوان دوسنت اگزوپری، توسط زهرا قره‌چلی؛ «من زنده‌ام» نوشته معصومه آباد، توسط فاطمه طاهری؛ «هفت آسمان» نوشته دکتر رستگار، توسط مسلم عسگری؛ «قیام قیامت» نوشته محمد شجاعی، توسط مهسا غریب؛ «چهل حکایت هفتم (خاطرات یک معلم بازنشسته)» نوشته رحیم شایان، توسط مسلم شرفی و «ناریخ ترسناک» نوشته تری دیری، توسط رضا عالی‌نیا معرفی و تجربه خواندن آنها با حاضرین به اشتراک گذاشته شد.

در ری، سعیده داوری مسئول کتابخانه عمومی صاحب‌بن‌عباد این شهرستان روز سه‌شنبه چهاردهم اردیبهشت، مجموعه شعر «هم روزنامه هم کلوچه» نوشته مریم هاشم‌پور را که یکی از کتاب‌های ارائه شده توسط نهاد در طرح کتاب‌خوان ماه است را به دانش‌آموزان مدرسه دخترانه شهید مهدی‌دوست معرفی کرد.

جمعی از کودکان مهدکودک علی‌اصغر تهران نیز روز سه‌شنبه چهاردهم اردیبهشت از کتابخانه عمومی شهید چمران بازدید و ضمن آشنایی با بخش‌های مختلف این کتابخانه از نزدیک با کتاب‌ها و فعالیت‌های بخش کودکِ این کتابخانه آشنا شدند.

در همین حال، مرجان خدامی مسئول کتابخانه عمومی ولیعصر(عج) نیز از اهدای ۱۵۰ عنوان کتاب توسط رضوان نوابی عضو فعال این کتابخانه خبر داد.

وی با اشاره به حرکت نیکوکارانه این عضو کتابخانه گفت: اهدای کتاب‌های مطالعه شده توسط مردم به کتابخانه‌های عمومی یک اقدام مهم فرهنگی است که ما همواره سعی کرده‌ایم حرکات اینچنینی را میان مردم نهادینه کنیم.  

کتابخانه عمومی شهید رجایی ملارد نیز روز چهارشنبه پانزدهم اردیبهشت، نشست کتاب‌خوانی با حضور جمعی از علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی و اعضای کانون ادبی این کتابخانه برگزار کرد.

در این نشست، کتاب‌های «لیلا ابالی» نوشته علیرضا آدینه و الهه رهرونیا، توسط سینا حلمی؛ «شهریار» نوشته محمدکاظم مزینانی، توسط زهره جباری؛ «دیکتاتوری با چشمان قهوه‌ای» نوشته رویا ابراهیمی، توسط مهدی پوررحمت؛ «تسلی‌بخشی‌های فلسفه» نوشته آلن دو باتن، توسط امین هاشم‌زاده و «من منم، تو تویی» نوشته یاسین هدایتی‌فر، توسط ساناز حق‌وردی معرفی و تجربه خواندن آنها با حاضرین به اشتراک گذاشته شد.

به همت فاطمه میشنی مسئول کتابخانه عمومی دانشمند تهران نیز روز سه‌شنبه چهاردهم اردیبهشت جلسه جمع‌خوانی کتاب «جاذبه و دافعه حضرت علی(ع)» در این کتابخانه برگزار شد.

در همین روز و در جلسه‌ای مشابه؛ به همت حسن اشکان مسئول کتابخانه عمومی حدیث تهران نیز جلسه جمع‌خوانی کتاب «آنک آن یتیم نظر کرده» نوشته محمدرضا سرشار برگزار شد.

گفتنی است این دو کتاب از عناوین ارائه شده توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در طرح کتاب‌خوان ماه اردیبهشت است.

همچنین همزمان با هفته معلم و به همت مسئول و کتابداران کتابخانه مرکزی قدس نیز کتاب «جاذبه و دافعه حضرت علی(ع)» توسط سودابه عزیزی کتابدار این کتابخانه به جمعی از اعضای معرفی شد.

در آستانه فرا رسیدن مبعث حضرت رسول اکرم(ص) نیز کتابخانه عمومی علامه دهخدای شهر ری روز سه‌شنبه چهاردهم اردیبهشت نشست کتاب‌خوانی با موضوع «مبعث» و با حضور جمعی از اعضای کودک و والدین آنها در این کتابخانه برگزار کرد.

 در این نشست، کتاب‌های «پیامبران و قصه‌هایشان» نوشته حسین فتاحی، توسط مریم اسماعیلی (مسئول کتابخانه)؛ «نوبت به نوبت» نوشته مسلم ناصری، توسط راضیه محمدقلی‌زاده (کتابدار کتابخانه)؛ «معصومین(ع) و کودکان» نوشته ابوالفضل هادی‌منش، توسط فاطمه ترابی(عضو کتابخانه)؛ «آواز چکاوک» نوشته مریم بصیری، توسط فاطمه خاوری(عضو کتابخانه)؛ «کودکی که با پیامبر سخن گفت» نوشته مرتضی دانشمند، توسط سمیه عبدالهی(عضو کتابخانه)؛ «حضرت محمد(ص)» توسط امیرحسین خاوری(عضو کتابخانه)؛ «حضرت محمد(ص)» نوشته نسترن نخبه‌زارع (دانش‌آموز چهارم دبستان) و «دوست خدا» نوشته بهروز رضایی، توسط هانیه اسداللهی(دانش‌آموز سوم دبستان) معرفی و تجربه خواندن آنها با حاضرین به اشتراک گذاشته شد.

حسن اشکان مسئول کتابخانه عمومی حدیث نیز از بازدید جمعی از دانش‌آموزان دبستان علی‌اصغر از این کتابخانه و حضور در مراسم قصه‌خوانی و آشنایی با کتاب‌هایی مرتبط با مبعث و زندگی حضرت محمد(ص) خبر داده است.

روز یکشنبه دوازدهم اردیبهشت نیز با همکاری مشترک اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان و اتحادیه دانش‌آموزان شهر تهران، نشست کتاب‌خوان مدرسه‌ای با حضور بیش از ۵۰ دانش‌آموز در مدرسه فرهنگ آل‌یاسین منطقه ۴ برگزار شد.

در این نشست ۵ نفر کتاب‌های مورد نظرشان را ارائه و تجربه خواندن آنها را با حاضرین به اشتراک گذاشتند.

کتابخانه‌ عمومی شهید دستغیب تهران نیز روز چهارشنبه پانزدهم اردیبهشت به مناسبت فرارسیدن بعث حضرت محمد(ص)، مراسمی با عنوان «جشن مبعث» با حضور جمعی از اعضای نوجوان این کتابخانه برگزار کرد.

گفتنی است، جمع‌خوانی کتاب «آخرین مصلح» و بازدید از نمایشگاه کتاب، مهم‌ترین بخش‌های این جشن بود.

جمعی بیست نفره از دانش‌آموزان دبستان ندا نیز روز چهارشنبه پانزدهم اردیبهشت ضمن بازدید از کتابخانه عمومی شهید چمران تهران، از بخش‌های مختلف این کتابخانه بازدید و از نزدیک با فعالیت‌های آن آشنا شدند.

به مناسبت گرامیداشت هفته معلم نیز آیین تجلیل از مقام معلم شهید سیدحسین غلامی، روز سه‌شنبه چهارده اردیبهشت در اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان اسلامشهر با تجلیل از سیده فاطمه غلامی کتابدار و خواهر این شهید در کتابخانه عمومی شهید مطهری این شهرستان برگزار شد.

اهدای لوح تقدیر به سیده فاطمه غلامی خواهر این شهید و کتابدار کتابخانه شهید مطهری و قرائت وصیت‌نامه شهید حسین غلامی توسط نجمه اسکندری دیگر کتابدارِ کتابخانه شهید مطهری بخش‌های دیگر این مراسم را تشکیل دادند.

و در نهایت، مسعود مرسلپور فرماندار شهرستان قرچک روز چهارشنبه پانزدهم اردیبهشت در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی این شهرستان خواستار عضویت کلیه دانش‌آموزان و دانشجویان قرچکی در کتابخانه‌های عمومی شد.

ویبا تأکید بر ضرورت عضویت کلیه دانش‌آموزان و دانشجویان قرچک در کتابخانه‌های عمومی خاطرنشان کرد: برای افزایش سرانه مطالعه حتماً بایستی روی قشر کودک و نوجوان کار شود که یکی از راهکارهای آن می‌تواند ایجاد قفسه‌های کتاب در تمام مدرسه‌ها باشد.