چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷

مسعود فراستی منتقد سینمایی و استاد دانشگاه:

انسان‌ها را با کتاب خواندنشان باید شناخت

گفتگو با فراستی

یکی از اساتید دانشگاه و از منتقدان سینمایی کشور با اشاره به اهمیت مطالعه گفت: انسان موجودی کتابخوان است که اگر از موجودیت خود دور شود در حقیقت از انسانیت خود دور شده است؛ انسان‌ها را باید با کتاب خواندنشان شناخت.

مسعود فراستی استاد دانشگاه و منتقد سینما در گفتگو با روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن تبریک سال نو گفت: افراد باید احساس نیاز به کتاب را درک کنند. تا وقتی احساس نیاز در افراد به وجود نیاید برنامه‌های تشریفاتی جواب نمی‌دهند.

وی با نکوهش سرانه پایین مطالعه در جامعه، گفت: در جامعه ما سرانه مطالعه بسیار پایین است و رسانه‌هایی همچون تلویزیون، رادیو و مطبوعات با برنامه‌های نقد و معرفی کتاب می‌توانند تا حدود زیادی در بالا بردن سرانه مطالعه در کشور تأثیرگذار باشند.

فراستی در ادامه با تأکید بر برپایی منظم و گسترده برنامه‌های کتابخوانی خاطرنشان کرد: اگر مسئله کتابخوانی به یک کارزار تبدیل شود ممکن است اثرگذار باشد.

این منتقد سینمایی همچنین گفت: برای تشویق جوانان به کتابخانه‌های عمومی، در به‌روزرسانی آنها، باید تبلیغات فراوانی صورت پذیرد با برگزاری برنامه‌هایی نظیر نقد کتاب با حضور هنرمندان و چهره‌های شاخص، جوانان را به سوی این مکان‌ها جذب کرد.

وی با اشاره به نوروز و فرصت مطالعه در این ایام عنوان کرد: کتاب «موبدیک» از هرمان ملویل که اخیراً ترجمه خوبی از آن ارائه شده، کتاب بسیار خوبی برای مطالعه در ایام نوروز است. کتاب‌های داستایوفسکی و چخوف نیز کتاب‌های خوبی هستند.

منتقد برنامه تلویزیونی «هفت» در پایان خاطرنشان کرد: انسان موجودی کتابخوان است که اگر از موجودیت خود دور شود در حقیقت از انسانیت خود دور شده است. انسان‌ها را باید با کتاب خواندنشان شناسایی کرد.