سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸

با همکاری اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه؛

نشست کتاب‌خوان تخصصی ورزش برگزار شد

کتابخوان ورزش

نشست کتاب‌خوان تخصصی با موضوع «ورزش» در سالن اجتماعات اداره‌کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه، نشست تخصصی کتاب‌خوان با موضوع «ورزش» با همکاری اداره‌کل ورزش و جوانان عصر روز دوشنبه سوم خرداد در سالن اجتماعات این اداره‌کل برگزار شد.

در این نشست ۴ نفر از صاحب نظران این حوزه به معرفی کتاب پرداختند.

مسعود صادقی پژوهشگر و استاد دانشگاه؛ کتاب «تربیت پهلوانی» نوشته اسماعیل شفیعی سروستانی را معرفی کرد.

وی در خصوص این کتاب گفت: نسبت ورزش با اخلاق و فرهنگ از ایران باستان در این کتاب مورد بررسی قرار می‌گیرد و فصل اول و دوم، اهمیت پژوهش در ورزش را بیان می‌کند.

صادقی با اشاره به تأکید نویسنده بر دو ورزش مهم در نزد ایرانیان ادامه داد: ورزش‌های اسب سواری و تیراندازی در فصول بعدی از اهمیت پهلوانی است و ورزشکاران، مشاوران شاهان بودند، به عنوان مثال در شاهنامه از رستم مشورت خواسته می‌شود. در فصلی دیگر به پیوند پهوانان و عیاران پرداخته می‌شود و در این کتاب اشاره می‌شود که جانشینان شیخ حسن جوری ۱۲ تن بوده که همگی ورزشکار محسوب می‌شدند.

این پژوهشگر از فصل پایانی این کتاب اینچنین تصریح کرد: در این بخش از شخصیت «پوریای ولی» یا همان محمد خوارزمی سخن گفته می‌شود که نشان می‌دهد این شخصیت واقعی و غیرافسانه‌ای است و در بخش دیگری از این کتاب به موضوع ورزش مدرن و تأسیس اولین باشگاه فوتبال و اثرات ورود توپ به ایران می‌پردازد.

دومین ارائه دهنده در این نشست، عباس عباسی مسئول امور تحقیقات و پژوهش ورزشی اداره‌کل ورزش و جوانان بود که  کتاب «راهنمای جامع مربیگری» را که به همراه یک گروه ۱۸ نفره تدوین کرده است، به علاقمندان معرفی کرد.

عباسی در ابتدا گفت: مربی مهم‌ترین رکن از ارکان ورزش است. طبق بررسی ما متوجه شدیم که ورزش کشور نیازمند یک کتاب جامع مربیگری است که از آغاز شروع ورزش تا مدیریت استرس را شامل شود. این کتاب در ۲۶ سرفصل در ۴ بخش تدوین شده است که عبارتند از: ۱. آیین‌نامه تربیت مربی که با استعلام از کمیته‌های ورزشی به دست آمد ۲. کلیه سرفصل‌های تخصصی مربیگری به صورت سطح‌بندی شده ۳. متون کمک آموزشی ۴. انواع فرم‌های ورزشی

کتاب «مبانی تربیت بدنی، علوم ورزشی و ورزش» ترجمه احمد آزاد، سومین کتابی بود که توسط رضا فرخشاهی‌نیا عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور برای در این نشست ارائه شد.

فرخشاهی‌نیا گفت: نام اولیه این کتاب در سال‌های گذشته «مبانی تربیت بدنی» بود که بعدها ضمن تکمیل، نام کتاب هم تغییر کرد.

وی گفت: این کتاب در ۴ بخش و ۱۵ فصل تدوین شده و توسط انتشارات «سمت» منتشر شده است. این اثر کتاب کاملی است که هر کسی در ورزش باید مطالعه کند. نظام شغلی تربیت بدنی که در اینجا مطرح شده است یکی از خلأهای نظام ورزشی و سیاست‌گذاری ماست.

این استاد دانشگاه از جمله مباحث مهمی که باید مورد تحلیل و ارزیابی قرار بگیرد را «نقشه راه تربیت بدنی» دانست و ادامه داد: در اینجا می‌فهمیم که مبانی علوم انسانی، علوم تجربی و علوم زیستی سه منبع مبانی تربیت بدنی هستند. علاوه بر این، ۱۲ زیرشاخه برای این مبانی وجود دارد که همگی باید به صورت تفصیلی مورد توجه جامعه ورزشی قرار گیرند.

بهاره امیری پژوهشگر ورزشی، کتاب «تصویر‌سازی ذهنی در ورزش» نوشته شمسی صنعتی منفرد از انتشارات کمیته المپیک را معرفی کرد.

امیری گفت: تصویرسازی فرآیندی شامل دیدن، شنیدن و حس کردن است. علم روانشناسی علم نسبتاً جدیدی در علوم ورزشی است. در اینجا توسعه دانش‌های وابسته، ایجاد خودباوری و انرژی درمانی و افزایش توجه و تمرکز ورزشکار مورد بررسی قرار می‌گیرند. برای مربیان هم این مسئله مهم است چون بسیار دیده‌ایم که مربیان دچار تحلیل‌رفتگی ذهنی و جسمی می‌شوند. برای همین وجود یک روانشناس ورزشی برای مربی و ورزشکار لازم است. در حال حاضر اساتید ما اکثراً از رشته‌های رفتارحرکتی هستند و مثال‌های ورزشی کمتر استفاده می شود، در حالی که از برخی ورزشکاران مشهور شنیده‌ایم که از مهارت‌های تصویرسازی ذهنی در ورزش استفاده می‌کردند. به عنوان مثال «پله» فوتبالیست مشهور، بین دو نیمه در خلوت روی اهداف ورزشی خود تمرکز می‌کرد و در ایران هم شنیده‌ایم که «سعید معروف» ملی‌پوش والیبال هم در زمان‌های استراحت چنان تمرکز می‌کند که حتی عرق بر صورتش ظاهر می‌شود.

گفتنی است این برنامه با حضور معصومه حسنی‌خونسار، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی و با دعوت از هیأت‌های ورزشی مسئولین این حرفه برگزار شد و در پایان از معرفی کنندگان کتاب تقدیر به عمل آمد.