شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۳

به میزبانی کتابخانه امیرکبیر کرمانشاه؛

نشست نقد و بررسی کتاب «پنجشنبه فیروزه‌ای» برگزار شد

کتابخانه امیرکبیر کرمانشاه

نشست نقد و بررسی کتاب «پنجشنبه فیروزه‌ای» نوشته سارا عرفانی، با حضور نویسنده اثر در کتابخانه امیرکبیر کرمانشاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی کرمانشاه، نشست نقد و بررسی کتاب «پنجشنبه فیروزه‌ای» نوشته سارا عرفانی، با حضور نویسنده اثر در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی امیرکبیر کرمانشاه برگزار شد.

مسعود صادقی، مشاور مدیرکل ورزش و جوانان و مدرس دانشگاه، به عنوان اولین سخنران از نگاه جزئی نگرانه به عنوان ویژگی شاخص این اثر یاد کرد و گفت: فصل وصل به تعبیری شاهکار این اثر و تعداد فصول کتاب (۸ فصل) در پیوند با امام هشتم قابل تحسین است.  

صادقی از تکرار بیش از حد برخی تعابیر مانند ابرو در هم کشیدن و تکان خوردن گوشه چادر انتقاد و تصریح کرد: در سال‌های اخیر بازی خطرناکی با رسم الخط فارسی به وجود آمده است و ممکن است این تغییرات در رسم‌الخط تعمیم پیدا کند و ماندگار شود.  

محمد خیاط زنجانی، از اساتید دانشگاه به عنوان دیگر منتقد جلسه در تحسین این اثر گفت: بارها با این کتاب خندیدم و گریستم.  

وی در انتقاد از کتاب اظهار داشت: برخی تعابیر محاوره‌ای فضای معنوی و عرفانی کتاب را از اوج به پایین می‌آورد.  

زنجانی در ادامه ضمن تحسین روایت به یادآوردن شهید هادی توسط سلمان گفت: این نشانه هدایت تکوینی سلمان توسط شهید ابراهیم هادی است و زندگی این شهید بسیار خواندنی و آموزنده است.   

در ادامه جلسه، دکتر فاطمه کلاهچیان، عضو هیأت علمی دانشگاه رازی، در سخنانی کوتاه به برخی ویژگی‌های ادبی مانند بیان روان و سبک جزئی‌نگرانه نویسنده کتاب پرداخت و تصریح کرد: التذاذ از هستی با نگاه جزئی‌نگرانه ممکن است، که در این کتاب این شیوه بسیار به چشم می‌خورد؛ هر چند گاهی مقدار توصیفات به اندازه زمانی که در واقعیت آن صحنه رخ می‌دهد نیست. وی به نظام نشانه‌شناختی در اثر اشاره و خاطرنشان کرد: کتاب اسفار یا رنگ فیروزه‌ای نشانه‌هایی هستند که به خوبی بر واقعیت‌های مرتبط دلالت می‌کنند.

رضاکریمی، از اساتید دانشگاه و کارشناس امور فرهنگی کتابخانه‌های عمومی استان نیز ضمن ستایش و نقل برخی فرازهای کتاب، خاطرنشان کرد: مسئله اصلی اثر، سیر از ظاهر به باطن زیارت است. طی بحث شخصیت‌های داستان در مورد لزوم رساندن دست به ضریح، تأکید غزاله بر اینکه این همه فلسفه که خواندم باید به کار بیاید و نیز غافلگیری پایان اثر که وصل غزاله و سلمان پیگیری نشده و بلکه وصل به امام روایت می‌شود، همه این نکات به زیبایی سیر از ظاهر به باطن را نشان می‌دهند.

در ادامه سارا عرفانی ضمن پاسخگویی به برخی اشکالات و تشکر از دقت نظر حضار و منتقدین گفت: برای نوشتن این اثر ۴ سال وقت صرف کردم، چون وظیفه مادری را در اولویت می‌دانم.  

وی طرح مباحث فلسفی در این جلسه نقد را تجربه‌ای نو و مفید دانست و اظهار داشت: این یکی از بهترین جلسات نقدی بود که در مورد کتابم برگزار شد.  

در پایان این جلسه از سارا عرفانی، ‌ نویسنده اثر و منتقدین حاضر در جلسه تقدیر به‌عمل آمد؛ همچنین جوایز مسابقه نقدنویسی به پیمان ریحانی‌نیا، اعظم اسدی، ونوس قادری، مرضیه محمدظاهری، شیما محمدی (از کتابداران)، احسان دهبانی، طیبه نظری و طاهره مجیدی پور (از اعضای کتابخانه و دانشجویان) که نقدهای مکتوب خود برای جلسه نقد کتاب «پنجشنبه فیروزه ای» ارسال کرده بودند، اهدا شد.

گفتنی است کتاب «پنجشنبه فیروزه ای» رمانی در مورد زیارت است. روایتی از یک دانشجو که مخاطب می‌تواند به سادگی با او هم‌ذات‌پنداری کند. اما رمان پس از این پیش درآمد وارد رابطه ظریف چند دختر دانشجو می‌شود که برای زیارت به مشهد مقدس وارد شده‌اند.