دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۲

بازدید هیأت فرهنگی جمهوری آذربایجان از کتابخانه مرکزی تبریز

بازدید هیأت فرهنگی جمهوری آذربایجان از کتابخانه مرکزی تبریز

هیأت فرهنگی از کشور جمهوری آذربایجان با همراهی جمعی از مقامات استان آذربایجان‌شرقی و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشور آذربایجان، از کتابخانه مرکزی تبریز بازدید کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی، هیأتی متشکل از مبارز قربانلی رئیس کمیته امور دینی و تشکل‌های مذهبی جمهوری آذربایجان و رافائل حسین‌اف رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ملی جمهوری آذربایجان با همراهی سیدابراهیم ابراهیمی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشور آذربایجان و محمد محمدپور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی صبح روز سه‌شنبه چهارم خرداد از کتابخانه مرکزی تبریز بازدید کردند.

در ابتدای این بازدید  مهدی درم نثاری رئیس کتابخانه مرکزی تبریز ضمن ارائه گزارش از وضع موجود کتابخانه به خصوص بخش نسخ خطی و مخزن اهدایی به میهمانان گفت: کتابخانه مرکزی تبریز قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی در آذربایجان‌شرقی پس از کتابخانه تربیت است که در سال ۱۳۳۵ شمسی تأسیس شده‌است. این کتابخانه با ۶ هکتار مساحت و ۱۱ هزار متر مربع زیربنا، بزرگترین کتابخانه عمومی ایران بوده و از لحاظ کتاب، منابع و نسخ خطی و نفیس، یکی از بزرگ‌ترین و غنی‌ترین کتابخانه ایران در بین کتابخانه‌های عمومی تحت نظارت «نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور (ایران)» است.  

وی افزود: در بخش نسخ خطی کتابخانه مرکزی تبریز ۳۴۲۹ نسخه خطی، بیش از ۶۰۰۰ نسخه چاپ سنگی نفیس و قدیمی و وقف نامه ربع رشیدی اولین اثر مکتوب ثبت شده از ایران در حافظه جهانی یونسکو نگهداری می شود.  

درم‌نثاری همچنین اضافه کرد: نسخ خطی موجود عمدتاً مربوط به سه دوره ایلخانی، فوب و قاجار است و همه نسخه‌های خطی اسکن شده و نسخه دیجیتال آنها به محققین و علاقه‌مندان ارائه می‌شود.

هیأت فرهنگی جمهوری آذربایجان در ادامه بازدید خود، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف کتابخانه مرکزی به ویژه بخش نسخ خطی، بخش نشریات و بخش استان‌شناسی، با گنجینه غنی نگهداری شده در مجموعه کتابخانه مرکزی آشنا شدند.

در پایان این بازدید قربانلی و هیئت همراه در نشستی صمیمی با شهرام خدایی مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی به گفتگو پرداختند.  

رئیس کمیته امور دینی و تشکل‌های مذهبی جمهوری آذربایجان در پایان این بازدید در نشستی صمیمانه با شهرام خدایی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی، ایران و آذربایجان را دو کشور دوست با پیوندهای دیرینه تاریخی عنوان کرد و گفت: تاریخ و فرهنگ مشترک بین دو کشور زمینه‌های فراوانی برای همکاری‌های دوجانبه ایجاد کرده است که در این میان نقش کتاب و کتابخانه به عنوان سمبل فرهنگ غنی دو کشور بی همتا است.

خدایی نیز در این نشست با تشکر و قدردانی از حضور هیأت فرهنگی جمهوری آذربایجان در کتابخانه مرکزی تبریز اظهار داشت: ایران و جمهوری آذربایجان مشترکات فرهنگی و هنری فراوانی دارند و این امر می‌تواند در گسترش هر چه بیشتر روابط میان دو کشور نقش بسزایی ایفا کند.  

گفتنی است در این دیدار دو طرف به گسترش روابط میان کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی و مذهبی دو کشور تاکید کردند.