سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۳

گردهمایی دهیاران و بخشداران بویراحمد به‌منظور برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی

نشست دهیاران

در راستای اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به روستاییان برای شرکت در جشنواره کتابخوانی رضوی، گردهمایی دهیاران و بخشداران در شهرستان بویراحمد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های کهگیلویه و بویراحمد، گردهمایی مسئولان استانی و شهرستان بویراحمد با حضور مدیران کل امور روستایی استانداری و کتابخانه‌های عمومی، فرماندار و معاونین، بخشداران لوداب، چیتاب و مارگون و جمعی از دهیاران شهرستان بویراحمد روز چهارشنبه ۱۲ خرداد ماه در سالن همایش اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد.

زینب قربانی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد در این نشست با گرامیداشت یاد و خاطره بنیانگذار کبیرانقلاب حضرت امام خمینی (رحمت الله)، فرارسیدن سالگرد ارتحال آن عالم فرزانه و دانشمند را تسلیت گفت.

وی هدف از برگزاری این جشنواره  را گسترش فرهنگ رضوی دانست و با تشریح شیوه‌نامه جشنواره و فراخوان آن گفت: ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور برگزار می‌شود. شایسته است دهیاران و بخشداران با‌اطلاع‌رسانی و تبلیغات در روستاهای تابعه به شرکت هرچه بیشتر روستاییان در این جشنواره کتابخوانی کمک کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد گفت: سه عنوان کتاب برای گروه‌های مختلف سنی انتخاب شد و عموم مردم می‌توانند به صورت انفرادی و خانوادگی در این جشنواره شرکت کنند و به ۳۱۳ نفر که به صورت فردی شرکت می‌کنند، جایزه یک میلیون ریالی و به ۸ خانواده که به صورت خانوادگی به سؤالات مسابقه پاسخ صحیح بدهند نیز هشت جایزه ویژه اهدا خواهد شد.

داریوش مظفر، مدیرکل امور روستایی استانداری در این همایش گفت: کتاب حافظه بشریت است و با کتاب و کتابخوانی بود که انسان‌ها توانستند با ملل و اقوام گذشته آشنا شوند و سیره ائمه و پیامبران نیز با کتاب به ارث رسیده است و ما نیز باشرکت در این زنجیزه کتابخوانی به ترویج سیره معصومین و پیامبران بپردازیم.  

وی با اشاره به اینکه کتاب معجزه پیامبر اسلام(ص) است گفت: یکی از وظایف ما به عنوان پیروان دین اسلام این است که با کتاب و کتابخوانی انس بیشتری داشته باشیم.  

مظفر ادامه داد: کتابخوانی باید از خانه و خانواده‌ شروع شود و با توجه به اینکه فرزندان ما نیمی از وقت خود را بعد از خانواده در مدارس به سر می‌برند نمی‌توان از نقش چشمگیر مدارس و آموزش و پرورش در ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی چشم‌پوشی کرد؛ جشنواره کتابخوانی رضوی فرصت مناسبی است تا والدین و فرزندان با مطالعه کتاب‌های معرفی شده در این جشنواره علاوه بر اینکه با سیره امام رضا (ع) آشنا می‌شوند، به صورت خانوادگی در این جشنواره شرکت نمایند.

مدیرکل امور روستایی استانداری اظهار داشت: دهیاران و بخشداران علاوه بر رسیدگی به امورات عمرانی بخش‌ها و روستاها باید به مقوله فرهنگ و در رأس آنها بحث کتابخوانی توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی گفت: جهت هرچه باشکوه‌تر برگزارشدن ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی با همکاری دهیاران، بخشداران و مردم آگاه و فهیم روستاهای شهرستان بویراحمد تلاش خواهیم کرد.

سیدکرامت‌الله فرج‌زاده، معاون برنامه‌ریزی و عمرانی فرماندار شهرستان بویراحمد در این گردهمایی با اشاره به سیره زندگی امام رضا(ع) گفت: سیره زندگی ائمه ‌اطهار و پیامبران باید سرلوحه زندگی ما مسلمانان باشد و جشنواره کتابخوانی رضوی نقطه عطفی در ترویج فرهنگ کتابخوانی در روستاها است.

وی رسالت کتابخانه‌های عمومی را آگاهی‌بخشی به جامعه بشری عنوان کرد و گفت: ما مسئولین باید بحث کتابخوانی را از خودمان شروع کنیم و به ابزار علم و دانش مجهز شویم تا بتوانیم به خوبی دیگران را به کتابخوانی تشویق کنیم.

معاون فرماندار بویراحمد ادامه داد: فرهنگ زیربنای پیشرفت هر ملتی است و همانطور که  بنیانگذار کبیرانقلاب نماد یک انسان وارسته فرهنگی است و به دنبال یک انقلاب فرهنگی بود، امروزه وظیفه ما به عنوان یک ایرانی این است که به مقوله فرهنگ و در رأس آن به بحث کتابخوانی توجه خاصی داشته باشیم.

فرج‌زاده در این مراسم تاکید کرد: در روستاهای فاقد کتابخانه فضای رایگان در اختیار کتابخانه‌های عمومی برای راه‌اندازی کتابخانه قرار می‌دهیم و تلاش می‌‌کنیم هیچ روستایی بدون کتابخانه نماند.

در پایان این نشست از دهیارانی که در زمینه تأسیس و راه‌اندازی کتابخانه در روستا و ترویج فرهنگ کتابخوانی با کتابخانه‌های عمومی شهرستان بویراحمد همکاری داشته‌اند با اهدای لوح سپاس و هدیه فرهنگی قدردانی شد.