شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱

با برگزاری ویژه برنامه‌های متنوع در کتابخانه‌های عمومی قم صورت پذیرفت؛

خلاقیت و نوآوری کتابداران در تشویق اعضاء به کتاب و کتابخوانی

خلاقیت و نوآوری کتابداران در تشویق اعضاء به کتاب و کتابخوانی

اعضای کتابخانه‌های عمومی قم در دومین هفته از خردادماه، ضمن حضور در ویژه برنامه‌های متنوعِ این کتابخانه‌ها، شاهد خلاقیت و ابتکار برخی از کتابداران در اجرای این برنامه‌‌ها بودند.

حجت الاسلام والمسلمین امیرعطاءالله جباری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی قم در گفتگو با روابط عمومی این اداره کل ضمن تبریک حلول ماه رمضان، تقارن این ماه را با ارسال کتب بریل به بخش نابینایان کتابخانه‌های عمومی کشور مبارک و فرخنده دانست و گفت: سومین بسته از کتاب بریل در ۲۱ عنوان و به تیراژ ۱۴۷۰ نسخه است که  به درخواست اداره کل منابع نهاد به ۵۱ کتابخانه دارای بخش نابینایان ارسال می‌شود.

وی همچنین گفت: استان قم به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز تولید کننده کتب بریل در کشور است که تاکنون موضوعات متنوعی را در گروه‌های سنی مختلف تولید کرده است.

کتابخانه علامه امینی قم نیز همزمان با روز جهانی محیط زیست ویژه برنامه‌های متنوعی از جمله: مراسم شعرخوانی، نشست کتاب‌خوان، مسابقه نقاشی و رنگ‌آمیزی، ‌ اجرای نمایش و قصه‌گویی با محوریت محیط زیست را برای اعضای خود برگزار کرد.

در نشست کتاب‌خوانی که این کتابخانه برگزار کرد؛ کتاب‌های «آب و صرفه‌جویی» نوشته محمدرضا هراتی، توسط هدی کریم؛ «شناخت زباله و بازیافت با گام‌های کوچک» نوشته ژرار برتولینی، توسط نعیمه محمدی؛ «حفظ محیط زیست همراه با فعالیت‌های عملی» نوشته رزی هارلو، توسط پریا رجبی؛ «راهنمای عملی بازیافت برای دانش‌آموزان» نوشته گروه زمین، توسط فاطمه علی‌محمدی؛ «راهنمای حفظ محیط‌زیست در محل‌های کار» نوشته دوستداران زمین، توسط نسترن درودی؛ «زباله‌های خطرناک» نوشته کیت مک گوان، توسط مریم ابهری؛ «انرژی هسته‌ای» نوشته جولی ریچاردز، توسط فاطمه توکلی و «جانوران در خطر نابودی: آیا طبیعت برای همیشه این جانوران را از دست خواهد داد؟» نوشته الکساندر رایت، توسط هانیه رحیمی معرفی و تجربه خواندن آنها با حاضرین به اشتراک گذاشته شد.

کتابخانه عمومی امام علی(ع) نیز با برگزاری نشست معرفی و بررسی کتاب کتاب «طبیعت و محیط زیست از نظر قرآن و سنت» نوشته سیدمحمد شفیعی مازندرانی توسط طیبه قربانی مسئول این کتابخانه، به استقبال روز جهانی محیط زیست رفت.

معصومه حسنخانی کتابدار کتابخانه عمومی ریحانه‌النبی نیز در راستای تشویق مخاطبان به کتابخوانی در نشست کتاب‌خوانی که در این کتابخانه برگزار شد، به ارائه دهندگان کتاب و شرکت کنندگان در پویش کتابخوان مجازی و سایر کتابخوانان «کارت امتیاز کتاب یا نشان کتاب» اهداء کرد.

حسنخانی در گفتگو با روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی قم با اشاره به این ابتکار گفت: اسامی کتابخوانان و اعضای فعال کتابخانه در زمینه مطالعه در تابلو اعلاناتی که طراحی شده نصب می‌شود و افراد با مطالعه هر کتاب یک «نشان کتاب» دریافت می‌کنند. سقف امتیازات تا شش نشان در نظر گرفته شده که پس از دریافت نشان‌ها یا کارت امتیاز به فعالین عرصه فرهنگ کتابخوانی جوائزی تعلق می‌گیرد.

وی هدف از اجرای این طرح را ترغیب و تشویق افراد به امر مطالعه مفید دانست و افزود: دریافت امتیاز کتاب رقابت سالمی را در بین مراجعه کنندگان ایجاد کرده که نمود آن را می توان در اعلام آمادگی افراد برای شرکت در نشست پویش کتابخوان مجازی و کتاب‌خوان مشاهده کرد.  

کتابخانه عمومی ایثار نیز در راستای انتقال تجارب کتابداران آموزش دیده بخش کودک، دوره‌ آموزش مهارت قصه‌گویی برای مادران و خردسالان برگزار کرد.

این کتابخانه همچنین در برنامه‌ای دیگر همزمان با روزهای نخستین ماه مبارک رمضان، مراسم اقامه نماز و قرائت قرآن همراه با مسابقه قرآنی را ویژه نوجوانان عضو این کتابخانه برگزار کرد.

برگزاری نشست قصه‌گویی، اجرای نمایش، جمع‌خوانی، و اجرای معرفی کتاب با شیوه‌ای نو و متفاوت و به سبک مسابقه بیست سؤالی به ابتکار ندا کلهرنژاد مربی و مسئول بخش کودک و نوجوان این کتابخانه از جمله دیگر برنامه‌های این کتابخانه برای اعضای خود بوده است.

کتابخانه عمومی آیت‌الله خامنه‌ای شهر جعفریه قم نیز با حضور جمعی از اعضای ک. دک و نوجوان خود، نشستی کتاب‌خوان در این کتابخانه برگزار کرد.

در این نشست کتاب‌های «هستی»، نوشته فرهاد حسن‌زاده، توسط زهرا صالح؛ «سفیر نور» نوشته جواد نعیمی، توسط سوسن چراغی کمالان؛ «اصحاب اخدود و قوم تبع» نوشته سیدمحسن قدسی‌پور، توسط ساجده فانی؛ «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» نوشته مهدی آذریزدی، توسط محمدهادی باختر؛ «کاوه آهنگر و ضحاک ماردوش» نوشته مسعود خیام، توسط غفور مرادبیگلو و «قصه ما همین بود» نوشته محمد میرکیانی، نوشته فاطمه شجاع معرفی و تجربه خواندن آنها برای حاضرین به اشتراک گذاشته شد.

این کتابخانه همچنین همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان ضمن اجرای طرح شاداب‌سازی بخش کودک و نوجوان، پذیرای برگزاری نشست حلقه صالحین نیز بود.

کتابخانه عمومی امام باقر(ع) در روستای حیدرآباد نیز در ماه مهمانی خدا برای جمعی از اعضای کودک خود کارگاه آموزش نقاشی با موضوع ماه رمضان کرد.

کتابخانه عمومی حضرت ولیعصر(عج) روستای مبارک‌آباد نیز در این ماه مبارک، شاهد برگزاری نشست معرفی و بررسی کتاب «اعترافات غلامان» نوشته حمیدرضا شاه آبادی بود.

و در نهایت کتابخانه امام صادق(ع) فرهنگیان نیز نشستی کتاب‌خوان ویژه اعضای خود برگزار کرد که در آن، کتاب‌های «انرژی باد» نوشته ایان گراهام، توسط محمدجواد الهی‌نژاد؛ «اکبر کاراته و آقایون کچل» نوشته محسن صالحی حاجی‌آبادی، توسط محمدجواد بهرامی؛ «قصه‌های مجید» نوشته هوشنگ مرادی‌کرمانی، توسط میعاد نوفرستی؛ «مثل‌ها و قصه‌هایشان» نوشته مصطفی رحماندوست، توسط محمدمهدی ندیمی و «داستان‌های زندگی ادیسون» نیز توسط محمدامین شاهچراغی معرفی و تجربه خواندن آنها با حاضرین به اشتراک گذاشته شد.

برچسب‌ها