سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸

کتابخانه عمومی اقبال لاهوری قرچک بازگشایی شد

کتابخانه اقبال لاهوری

کتابخانه عمومی اقبال لاهوری قرچک با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال با حضور هوتن والی‌نژاد مدیرکل عمرانی نهاد و مسئولین استان و شهرستان بازگشایی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی تهران، کتابخانه عمومی اقبال لاهوری قرچک روز دوشنبه (۱۷ خرداد)، پس از طی دوره نوسازی با اعتباری بیش از ۲ میلیارد ریال، با حضور هوتن والی نژاد، مدیرکل عمرانی نهاد؛ علی نیکنام، ‌مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران؛ جعفر کاظمی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ مصطفی زینت‌بخش، معاون برنامه‌ریزی فرمانداری؛ اصغر قاسمی، معاون فرهنگی شهردار و از نویسندگان مطرح این شهرستان؛ آمنه بیات، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان قرچک بازگشایی شد.

هوتن والی‌نژاد، مدیرکل عمرانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در آیین بازگشایی کتابخانه عمومی اقبال لاهوری گفت: بازسازی، بهسازی و شاداب سازی فضای کتابخانه‌های عمومی کشور از اولویت‌های کاری نهاد است؛ در این راستا بهسازی ۱۶ پروژه کاری در تهران در دستور کار قرار دارد که کتابخانه عمومی اقبال لاهوری قرچک، ‌ نخستین پروژه انجام شده در سال ۹۵ بود و همچنین دو پروژه بهسازی در سال ۹۴ انجام و طی ماه‌های آینده نیز عملیات عمرانی در شهرستان‌های بهارستان، شهریار و پاکدشت آغار خواهد شد.

وی همچنین با تأکید بر لزوم ایجاد محیط مناسب برای کتابداران و اعضا گفت: نهاد در این راستا با بازسازی، مرمت و تجهیز کتابخانه‌های عمومی در جهت فراهم کردن محیط مناسب برای کتابداران و اعضای کتابخانه‌ها، اقدامات لازم را در دستور کار خود قرار داده است و مسئولین شهرستان هم لازم است با رسیدگی به محیط‌های پیرامونی کتابخانه‌ها امکان استفاده راحت و ایمن را آنگونه که شایسته یک محیط فرهنگی است فراهم کنند.

در ادامه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران ضمن تشکر از زحمات مسئول و کتابدارن کتابخانه اقبال لاهوری به ارائه گزارشی از وضعیت کتابخانه‌های عمومی شهرستان قرچک پرداخت و گفت: در دوره  مدیریت فعلی نهاد، شهرستان قرچک اولین شهرستانی بود که در حوزه تجهیزات و تعمیرات استان  قرار گرفت و از سال ۹۳ تاکنون از محل اعتبارات استان مبلغ  ۴ میلیارد ریال صرف هزینه‌های تعمیر و تجهیز کتابخانه‌های عمومی شهرستان شده است و هم‌اکنون نیز شاهد بازگشایی کتابخانه اقبال لاهوری یکی از این طرح‌ها هستیم.

نیکنام در خصوص بازسازی کتابخانه عمومی اقبال لاهوری گفت: با توجه به فرسوده بودن ساختمان کتابخانه متاسفانه امکان ارائه خدمات مناسب کتابداران برای اعضاء کتابخوان محیا نبود؛ به همین منظور اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران در راستای افزایش سطح عملکرد و ارتقاء خدمات‌دهی و تکریم کتابداران و کتابخوانان اقدام به انجام عملیات بازسازی و تعمیرات کتابخانه کرد.

وی ادامه داد: انجام عملیات بازسازی این کتابخانه شامل بهسازی سرویس بهداشتی و نمازخانه مجزا برای خواهران و برادران، تعویض پنجره‌های فرسوده، تعویض کامل سیستم روشنایی، تعویض درب ورودی، تعویض سنگ فرش کف و رنگ‌آمیزی ساختمان، نما‌سازی و همچنین تعویض تجهیزات اداری و قفسه‌های فرسوده‌ بوده است. بعلاوه در راستای شاداب‌سازی و جذب مخاطب در آخرین بازدید مدیرکل عمرانی نهاد از کتابخانه، دستور ایجاد محوطه‌سازی مناسب نیز ابلاغ شد، که امروز این بخش نیز آماده شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران افزود: ایجاد بخش کودک و نشریات یکی از اقدامات ویژه در جریان بازسازی کتابخانه عمومی اقبال لاهوری است.

نیکنام در ادامه با اشاره به نبود کتابخانه روستایی در شهرستان، گفت: از مسئولین شهرستان درخواست می‌کنم نسبت به معرفی مکان‌های مناسب برای ایجاد کتابخانه در روستاها اهتمام ورزید تا با همکاری هم بتوانیم زمینه و بسترهای لازم جهت ایجاد فضای  کتاب و کتابخوانی را در روستاها ایجاد کنیم.

در ادامه مصطفی زینت‌بخش، معاون برنامه‌ریزی فرمانداری اظهار داشت: فقر فرهنگی در هر جامعه‌ای ناشی از عدم وجود کتاب و کتابخوانی است؛ موفق‌ترین کشورهای جهان به مؤلفه کتابخوانی پرداخته‌اند و به نتایج آن نیز دست یافته‌اند.

وی با اشاره به اینکه مطالعه افراد را به سمت تعالی سوق می‌دهد، گفت: بر اساس آخرین آمار، این شهرستان دارای ۹/۱ درصد رشد جمعیت جوان است و جوان‌ترین شهرستان استان تهران محسوب می شود؛ افتتاح و بازگشایی چنین مکان‌های فرهنگی در راستای رشد علمی و اجتماعی شهرستان حائز اهمیت است.

زینت‌بخش با بیان اینکه در شهرستان قرچک روستاهایی با جمعیت ۹ هزار نفری فاقد کتابخانه است، قول مساعد داد تا طی برگزاری جلسات مستمر با حضور رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان، بخشداران و دهیاران نسبت به شناسایی مکان‌های مناسب و معرفی به اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران اقدام شود.

کتابخانه عمومی اقبال لاهوری به‌عنوان اولین و قدیمی‌ترین کتابخانه‌ این شهر در میدان کلانتری و یکی از مناطق پر رفت و آمد قرچک واقع شده است. این کتابخانه با قدمت ۲۵ ساله، در حال حاضر نزدیک به دو هزار عضو دارد. تعمیرات این کتابخانه از دی ماه سال گذشته آغاز و با صرف هزینه ای بالغ بر ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال به انجام رسید.