یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳

توسط اداره کل کتابخانه‌های عمومی قم انجام شد؛

برگزاری برنامه‌های ترویجی و فرهنگی در هفته پایانی خردادماه

برنامه‌های ترویجی و فرهنگی ـ قم

اداره کل کتابخانه‌های عمومی قم و کتابخانه‌های عمومی این استان همزمان با ماه مبارک رمضان و روزهای پایانی خردادماه ضمن برگزاری برنامه‌های مختلف، ویژه برنامه‌های متنوعی را برگزار کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی قم، غرفه اداره کل کتابخانه‌های عمومی قم در چهارمین نمایشگاه قرآن و عترت این استان میزبان احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مجلس شورای اسلامی، آیت‌الله سعیدی امام جمعه قم و تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س)، سیدمهدی صادقی استاندار، حجت‌الاسلام والمسلمین دانشی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین اسکندری مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی و موسوی‌نژادیان رئیس سازمان فرهنگی، هنری و ورزرشی قم شد.


مسئولان بازدید کننده از غرفه اداره کل کتابخانه‌های عمومی قم در این دیدارها ضمن آشنایی با فعالیت‌های کتابداران  از برگزاری برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی در این استان نیز مطلع شدند.


حجت‌الاسلام والسملیمن امیرعطاءالله جباری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی قم نیز در این دیدارها هدف از حضور این اداره کل در چهارمین نمایشگاه قرآن و عترت را معرفی کتابخانه‌های عمومی و اهداف و فعالیت‌های آن برشمرد و گفت: در این غرفه بخش کودک و نوجوان، بخش نابینایان و نحوه خدمات‌رسانی کتابداران در خصوص جشنواره کتابخوانی رضوی به بازدیدکنندگان معرفی می‌شوند.

 

راه‌اندازی ایستگاه «کتاب بخوانیم» در مصلای قدس شهرستان قم

 


اداره کل کتابخانه‌های عمومی قم در اقدامی دیگر در راستای گسترش فرهنگ کتابخوانی ایستگاه «کتاب بخوانیم» را در مصلای قدس شهرستان قم راه‌اندازی کرد.


حجت الاسلام والمسلمین امیرعطاءاله جباری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی قم در گفتگو با روابط عمومی این اداره کل هدف از راه‌اندازی این ایستگاه را توجه به مطالبات رهبر معظم انقلاب در حوزه کتابخوانی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های استانی برای معرفی کتابخانه‌های عمومی به عموم مردم عنوان کرد.


وی افزود: از آنجا که نماز جمعه یک رویداد مهم مذهبی فرهنگی محسوب می‌شود و عموم افراد جامعه در آن شرکت می‌کنند، استفاده از این پتانسیل به ویژه در ماه مبارک رمضان که باید از آن بهره برد بهترین فرصت برای ترویج مطالعه مفید است.


 

برگزاری جلسه ستاد جشنواره کتابخوانی رضوی استان قم


 

سومین جلسه ستاد جشنواره کتابخوانی رضوی استان قم با حضور حجت‌الاسلام والسملمین امیرعطاء الله جباری و جمعی از کارشناسان ستاد با محوریت برگزاری مطلوب جشنواره رضوی برگزار شد.


مدیرکل کتابخانه‌های عمومی قم در این نشست بر لزوم مشارکت و حضور فعال دستگاه‌های فرهنگی استان و کارکنان اداره کل تاکید کرد. همچنین در ادامه هر یک از اعضای ستاد استانی جشنواره، راهکارها و تصمیمات نهایی خود را برای اجرای بهتر این جشنواره ارائه کردند.


 

برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان در کتابخانه‌های عمومی قم

 


کتابخانه‌های عمومی یادگار امام(ره)، امام خمینی(ره) شهر قنوات، حضرت ولیعصر(عج) روستای مبارک‌آباد، کتابخانه عمومی مریم نیز همزمان با ماه مبارک رمضان در آخرین دهه خردادماه با حضور اعضای خود نشست‌های کتاب‌خوان کتابخانه‌ای برگزار کردند.


در نشست کتاب‌خوان کتابخانه عمومی یادگار امام(ره)، کتاب‌های «راستی دوستت دارم» نوشته سیسیلیا آهرن، توسط سکینه وفایی؛ «الهی‌نامه» نوشته عطار نیشابوری، توسط فاطمه فاضل؛ «بهشت مسموم» نوشته منیژه جانقلی، توسط فاطمه سادات‌ اسدی؛ «سفر به شهریور» نوشته هادی خورشاهیان، توسط نسرین اسدیان؛ «کافه پیانو» نوشته فرهاد جعفری، توسط زهرا بیگدلو و «جین ایر» نوشته شارلوت برونته توسط زهرا آقانوری به حاضرین معرفی شد.


در نشست کتاب‌خوان کتابخانه عمومی امام خمینی(ره) شهر قنوات نیز کتاب‌های «دا» نوشته سیده اعظم حسینی، توسط حسین زینی‌وند؛ «پایی که جا ماند» نوشته سیدناصر حسینی‌پور، توسط فاطمه دهفروز؛ «خاک‌های نرم کوشک» نوشته سعید عاکف، توسط هادی سعادت‌کوهی؛ «حدیث بیداری» نوشته حمید انصاری، توسط مریم فروزان‌یکتا و «صحیفه نور» نوشته موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره)، توسط محمدتقی زینی‌وند، ۵ نفری بودند که کتاب‌های خوانده شده خود را با دیگر دوستانشان به اشتراک گذاشتند.


در نشست کتاب‌خوان کتابخانه عمومی حضرت ولیعصر(عج) روستای مبارک‌آباد نیز «تماشای آفتاب» نوشته محمدتقی اختیاری، توسط مریم نوحی‌زاده؛ «سرداران ایران» نوشته مهدی میرکیانی، توسط محمدحسین عبدی و «کفش‌های سرگردان» نوشته سهیلا فرجام‌فر، توسط رباب اکبری به معرفی کتاب پرداختند.


گفتنی است این کتابخانه همچنین به مناسبت ماه مبارک رمضان مراسم جزءخوانی همراه با آیین نرتیل‌خوانی ویژه نوجوانان نیز برگزار کرده است که همه روزه بعد از اقامه نماز ظهر و عصر با حضور شماری از نوجوانان علاقه‌مند برگزار می‌شود.  

و در نشست کتاب‌خوان کتابخانه عمومی مریم، کتاب‌های «رقیبان عشق» نوشته سهیلا بامیان، توسط آتنا رجبعلی‌زاده؛ «۹۱۱ راز زیبایی پوست و مو» نوشته دیان آیروز، توسط زهرا زینلی؛ «بدون گفتگو روابط زناشویی خود را بهبود بخشید» نوشته لاو پاتریشیا و استونسی استیون، توسط زینب مهجور؛ «نوجوان در نقش شکیبایی» نوشته حسین امیری، فاطمه خجسته‌گی؛ «دالان بهشت» نوشته نازی صفوی، توسط لیلا فتاحی؛ «اولین دانشگاه آخرین پیامبر» نوشته سیدرضا پاکنژاد، توسط رقیه همدانیان و «رمان های چهارگانه» نوشته جان کریستوفر، توسط عاطفه زاهدی‌فردویی معرفی و تجربه خواندن آنها با حاضرین به اشتراک گذاشته شد.

 

معرفی کتاب‌های جشنواره کتابخوانی رضوی در کتابخانه موسسه امام صادق(ع)


 

کتابخانه موسسه امام صادق(ع) در ماه مبارک رمضان و در راستای ترویج فرهگ رضوی اقدام به معرفی کتاب‌های جشنواره رضوی کرد.


نفیسه نصیری مسئول کتابخانه موسسه امام صادق(ع) در گفتگو با روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی قم گفت: با توجه به جایگاه فرهنگی مذهبی شهر قم به عنوان پایگاه تشیع، وظیفه کتابداران قمی خطیر و سنگین‌تر از سایر استان‌ها است و همه همکاران و نهادها و باید با مشارکت و حضور فعال در این طرح به تشویق افراد برای شرکت در جشنواره رضوی بپردازند.

 

جمع‌خوانی کتاب «اعترافات غلامان» در کتابخانه عمومی علامه امینی

 


نشست جمع‌خوانی کتاب «اعترافات غلامان» نوشته‌ حمیدرضا شاه‌آبادی با حضور شماری از نوجوانان در کتابخانه علامه امینی برگزار شد.  


زهرا آقایی مسئول بخش کودک و نوجوان کتابخانه علامه امینی  هدف از تشکیل این نشست را گسترش فرهنگ رضوی با معرفی کتاب در جهت تشویق کودکان و نوجوانان به مشارکت در جشنواره کتابخوانی رضوی دانست و گفت: کتابداران با بررسی و تبلیغ کتا‌ب‌های این جشنواره می‌توانند افکار عمومی را به این سمت هدایت کنند.


این کتابخانه همچنین کارگاه آموزشی داستان نویسی ویژه اوقات فراغت و نشست‌های دیگری با عنوان‌های «قرآن»، «طوفان فکری» و «مشاعره» نیز ویژه اعضای این کتابخانه برگزار کرد.


 

فعالیت‌های کتابخانه عمومی امام محمدباقر(ع) در خصوص جشنواره کتابخوانی رضوی

 

کتابخانه عمومی امام محمدباقر(ع) نیز در راستای اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی عموم مردم در خصوص جشنواره کتابخوانی رضوی با نصب پوستر و پخش بروشور و معرفی و بررسی کتاب، به تشویق افراد به شرکت در این جشنواره پرداخت.


زکیه صیاد مسئول کتابخانه عمومی امام محمدباقر(ع) در گفتگو با روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی قم با اشاره به فعالیت‌های این کتابخانه در این خصوص گفت: با مشارکت اعضاء و هدایت افکار عمومی به سمت مسابقات کتابخوانی و کتابخانه‌های عمومی می‌توانیم انگیزه و شوق به مطالعه ایجاد کنیم.


 

نشست خودشناسی با هدف غنی سازی اوقات فراغت در کتابخانه عمومی ایثار


 

کتابخانه عمومی ایثار قم نیز نشستی با هدف پرکردن اوقات فراغت، تحت عنوان «خودشناسی» برای اعضای خود برگزار کرد.



بحث و گفتگو پیرامون اهداف فردی و اجتماعی و شناخت افکار و احساسات درونی از جمله محورهای ارائه شده در این نشست بود.


 

برگزاری نشست‌های «مشاعره» و «نویسندگی خلاق» در کتابخانه عمومی امام علی(ع)


 

دو نشست ادبی همراه با معرفی کتاب، به مناسبت ماه مبارک رمضان با محوریت «مشاعره» و «نویسندگی خلاق» و با حضور شماری از علاقه‌مندان نیز در کتابخانه عمومی امام علی(ع) برگزار شد.


در نشست مشاعره، حاضرین با خواندن اشعاری در خصوص رمضان و قرآن کریم به رقابت با یکدیگر پرداختند و در نشست نویسندگی خلاق نیز در رابطه با نوآوری در سبک و سیاق نویسندگی و شناخت مخاطب و جذب آن مطالبی برای شرکت کنندگان ارائه شد.