سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷

کتابخانه شهدای باغ زهرا میزبان نشست تخصصی مطالعات قرآن و نهج‌البلاغه

نشست مطالعات قرآن

اولین نشست تخصصی مطالعات قرآن و نهج‌البلاغه در کتابخانه شهدای باغ زهرا بوشهر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی بوشهر، نخستین نشست تخصصی مطالعات قرآن و نهج‌البلاغه با حضور قرآن‌پژوهان و فعالین فرهنگی استان بوشهر روز چهارشنبه ۱۲ خرداد ماه در کتابخانه شهدای باغ زهرا بوشهر برگزار شد.

خلاصه‌ای از کتاب‌های ارائه شده در این نشست به شرح ذیل است:

«تفسیر توحید» تألیف آیت‌الله صفایی حائری/ ارائه دهنده:  حجت الاسلام عبدالحمدی جنگی (استاد حوزه)

در این کتاب نویسنده تفسیری متفاوت از تمامی تفاسیر قرآن ارائه می‌دهد، که کمک می‌کند خواننده با عمق و ژرفای این سوره بیشتر آشنا شود. ‌  از ویژگی‌های خاص این تفسیر اینست که از مجموع حدود ۷۰ صفحه‌ای که به تفسیر سوره توحید پرداخته شده حدود ۶۰ صفحه به ضمیر «هو» اختصاص دارد. ‌

«درسنامه نهج‌البلاغه» تألیف گروهی از نویسندگان/ ارائه دهنده: ابراهیم کامران (نهج‌البلاغه پژوه و فعال فرهنگی)

دراین اثر سعی شده است کلیات نهج‌البلاغه در چندین فصل تنظیم شود تا خواننده راحت‌تر بتواند اطلاعات مربوط را کسب و با ترجمه و شرح و تفسیر آن آشنا شود. در این کتاب ابتدا به صورت مختصر به زندگی‌نامه امام علی (ع) و سپس سیدرضی اشاره و در ادامه نسخه‌ها، ترجمه‌ها و تفسیرهای نهج‌البلاغه آمده است؛ قسمت پایانی کتاب به درس‌گزینه‌ها و تمرین‌ها (بخش درس‌گزینه‌ها خطبه‌ها و نامه‌های نهج‌البلاغه) اختصاص یافته است.

«آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن» تألیف صفار هرندی/  ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین ماشاءالله ثابت (قرآن پژوه)

این کتاب از جمله آثاری است که با معرفی روش‌هایی به فراگیری هرچه زودتر و بهتر مفاهیم قرآن کریم می‌انجامد و علاقمندان را به وادی نورانی تفسیر نزدیک می‌کند. در این کتاب در هر درس علاوه بر آموزش معنای کلمات و عبارات قرآن، یک قاعده ساده زبان عربی نیز بیان شده است. این قواعد به آهستگی به خواننده کمک می‌کند تا بتواند بسیاری از کلمات و عبارات قرآن را معنا کرده و مفهوم آن را حدس بزند. به این ترتیب، توانایی درک معنای عبارات و آیات قرآن با سرعت بیشتری افزایش می‌یابد.

«اعجاز قرآن در نظر اهل بیت (ع)» تالیف سیدرضا مؤدب/ ارائه دهنده: حامد یوسفی (قاری بین المللی قرآن)

مؤلف این کتاب، که خود از قرآن‌پژوهان به نام است، در این کتاب اعجاز قرآن را از دیدگاه‌‌هاى مختلف از جمله در احادیث و روایات بررسى کرده است. در فصل اول کتاب ضرورت اعجاز از نظر پیامبران مطرح، و رابطه آن با قانون علیّت توضیح داده شده است. فصل دوم این کتاب نیز اعجاز قرآن را با توجه به آیات تشریح می‌کند.