یکشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۴

تأثیرپذیری جامعه از زندگی امام رضا(ع) به واسطه جشنواره رضوی

حمایت بانک کشاورزی همدان از جشنواره رضوی

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در دانشگاه‌های استان همدان گفت: «جشنواره کتابخوانی رضوی» می‌تواند در قالب یک فضای عمومی رسانه‌ای، تبلیغاتی و تشویقی، موجب تأثیرپذیری خانواده‌ها و لایه‌های مختلف جامعه از زندگی امام رضا(ع) شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی همدان، حجت‌الاسلام مصطفی رستمی با اشاره به برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی در سراسر کشور درباره امام هشتم شیعیان، گفت: تأثیر رهبری و هدایتی امام رضا(ع) در جامعه، همواره مورد تأیید اهل تشیع و تسنن است. بر اساس مدارک تاریخی علاوه بر شیعیان و اهل سنت، سایر مذاهب و صاحبان‌ خرد نیز به شأن و تواضع علمی ایشان اذعان داشتند و به همین دلیل ایشان را با لقب «عالم آل‌محمد» می‌شناختند.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری(مدظله‌تعالی) در دانشگاه‌های استان همدان با شرح داستان امامت امام رضا(ع) و مروری بر سیره ایشان گفت: روایات و منابع مختلف تاریخی، چهره‌ پیشوایی را به ما می‌نمایاند که به واسطه انتصاب الهی، حامی بایسته جامعه خود است، همچنین امام و الگویی است که آثارشدر طول تاریخ،  مسیر هدایت را برای انسان‌ها مشخص کرده است.

 وی با اشاره به اهمیت کتابخوانی در اسلام، گفت: یکی از افتخارات ما این است که دین اسلام از آغاز تاکنون به موضوع علم، کتاب و کتابت توجه‌ای ویژه داشته است. ائمه(ع) همواره معتقد بودند که باید با نوشتن، دانش را حفظ کرد تا فراموش نشود؛ به عقیده اهل بیت(ع) کتابت، وسیله تثبیت علم بوده و در متون مذهبی ما نیز صراحتاَ به این موضوع اشاره شده است.

وی ادامه داد: امامان شیعه، مانند معادنی از علم به نیاز مردم پاسخ می‌دادند و اندیشه‌ها و آثار مکتوب ایشان، هنوز در جامعه مورد استفاده قرار می‌گیرد. تأکید اسلام بر ضرورت کتابت و تبدیل آن به یک جریان عمومی نیز، نشان دهنده تفاوت چشمگیر این دین الهی با سایر ادیان و جریان‌های فکری است. .

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در دانشگاه‌های استان همدان ادامه داد: در حال حاضر نیز با وجود ابداع روش‌های جدید تکنولوژیک‌ برای انتقال مفاهیم، هنوز ابزاری نتوانسته جایگزین کتاب شود، چراکه در هنگام مطالعه کتاب، تمام حواس مخاطب به محتوای آن معطوف می‌شود که با سایر رسانه‌ها متفاوت است.

وی با اشاره به اهمیت مطالعه در توسعه جوامع، افزود: تأثیر مطالعه در جوامع در عرصه‌ فرهنگی کشورها قابل رویت است؛ هر جامعه‌ای که به کتاب و کتابخوانی توجه‌اي ويژه داشته باشد، رشدیافته، فرهنگ‌پذیر و دارای فرهنگی غنی است، همچنین جامعه‌ای که مطالعه و کتاب در آن جایگاهی نداشته باشد، بسیار آسیب‌پذیر خواهد بود.

حجت‌الاسلام رستمی تأکید کرد: كتاب در مقايسه با ابزار جدید، توانمندی زيادي براي انتقال ارزش‌ها و مفاهیم فرهنگ اهل‌ بیت(ع) به جامعه دارد؛ همچنين فرهنگ اسلامي در بخش متون مذهبی نيز صاحب آثار و محتوای بسیار غنی است كه قابليت تبديل به پژوهش، تدوین و کتاب‌هایی براي در ارائه سبک زندگی متعالی به سطوح مختلف جامعه را دارا است.

وی با اشاره به برگزاری «ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی» گفت: یکی از راه‌های عمومی کردن فرهنگ کتابخوانی و تشویق به مطالعه، برگزاری این جشنواره‌هاست که در قالب یک جریان عمومی، همراه با تبلیغات مناسب و تشویق‌ موثر، توجه جامعه را به موضوعي خاص، جلب مي‌کند.

رستمی، جشنواره‌های کتابخوانی را راهی برای رساندن کتاب‌ به خانواده‌ها و افراد فاقد انگیزه، مهارت و تمایل به کتابخوانی دانست و ادامه داد: بر همین اساس «جشنواره کتابخوانی رضوی» می‌تواند در قالب یک فضای عمومی رسانه‌ای، تبلیغاتی و تشویقی، خانواده‌ها و لایه‌های مختلف جامعه را با امام رضا(ع)، بیشتر آشنا کند و موجب تأثیرپذیری بیشتر جامعه از زندگی آن بزرگوار شود.