دوشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۱

در نخستین جلسه از سلسله نشست‎های «همدان‎شناسی»؛

معرفی و نقد کتاب «تاریخ و فرهنگ مریانج»

نشست همدان‌شناسی

نخستین جلسه از سلسله نشست‎های در نخستین جلسه از سلسله نشست‎های «همدان‎شناسی»؛

  «همدانشناسی» با عنوان «معرفی و نقد کتاب تاریخ و فرهنگ مریانج» در كتابخانه مركزي همدان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی همدان، نخستین برنامه از سلسله نشستهای «همدانشناسی» با عنوان «معرفی و نقد کتاب تاریخ و فرهنگ مریانج» در کتابخانه مرکزی همدان برگزار شد.

دكتر عاطفه زارعي، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در این نشست با اشاره به اهمیت مطالعه در ارتقای سطح آگاهی و دانش عمومی، گفت: ملتی از فرهنگ متعالی و پویا برخوردار است که کتابخوانی در بنیان‌های آن ریشه دوانده باشد. توسعه فرهنگی منجر به خود باوری جامعه می‌شود و این مسئله در شکل‌گیری هویت فرهنگی جامعه، نقشي مهم ایفاء می‌كند.

زارعی، ضمن تقدیر از عبدالله مظاهری، مؤلف کتاب «تاریخ و فرهنگ مریانج»، گفت: سلسله‌نشست‌های همدان‌شناسی در راستای تعمیق اطلاعات و دانش عمومی مردم استان، نسبت به فرهنگ همدان و آشنایی علاقه‌مندان با تاریخ و جغرافیای پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین، برگزار می‌شود.

در ادامه این نشست، عبدالله مظاهری مؤلف کتاب «تاریخ و فرهنگ مریانج» درباره این کتاب گفت: هدف از تدوین این کتاب نگاهی به فرهنگ و تاریخ مریانج است که در ۵ بخش و ۶ فصل تدوين شده است.

مظاهری با بیان اینکه «خردهفرهنگ‌ها و فرهنگ‌های بومی و محلی، تاریخ یک منطقه و کشور را می‌سازد»، افزود: متأسفانه امروزه شاهد فراموشی خردهفرهنگ‌های اصیل و پر قدمت در جامعه هستیم؛ آداب و رسوم و گویش‌های مریانج نیز به‌طبع همین الگو در حال کمرنگ شدن است. بر این اساس تصمیم گرفتم تا با  ثبت و ضبط این آداب و گویش‌های محلی، کتابی با این عنوان بنویسم.

وی ادامه داد: گرد‌آوری اطلاعات درباره فرهنگ و سنت مردم مریانج را از سال ۸۲ آغاز کردم و پس از جلب حمایت مالی شهرداری، موفق به چاپ و انتشار این کتاب شدم.

مؤلف کتاب «تاریخ و فرهنگ مریانج» درباره این کتاب افزود: بخشی‌های مستندی از این کتاب به موضوع جغرافیا، تاریخ و سنگ نوشته‌های تاریخی این شهر و... اختصاص داشته که جنبه عامیانه، ضرب‌المثل و روایی دارد و از مردم مریانج جمع‌آوری شده است.

وی اضافه کرد: بخشی از کتاب «تاریخ و فرهنگ مریانج» نیز مربوط به تاریخ محلی این منطقه و طرح و بررسی مسائل اجتماعی به شکلی جامعه‌شناسانه است. در اين کتاب علاوه بر روایت ضرب‌المثل با گویش منطقه، مطالبي نيز درباره سیر تحولات زبان فارسی و تغییرات آن بیان شده است.

مظاهری در خصوص مخاطبان این کتاب خاطرنشان کرد: زبان «تاریخ و فرهنگ مریانج»، ساده و قابل‌فهم است و مخاطبان آن، عموم جامعه به‌ویژه مردم مریانج هستند که با خواندن آن می‌توانند تغییرات منطقه زندگی خود را احساس و درک کنند.

وی تصریح کرد: این کتاب برای  مخاطبان خاص مانند: جامعه‌شناسان، جغرافی‌دانان و علاقه‌مندان به تاریخ نيز جذابيت‌هاي فراواني دارد.

وی با بیان اهميت چنين آثاري براي نسل‌هاي آينده، افزود: از ويژگي‌هاي اين اثر، اجتناب نويسنده از قضاوت و داوری شخصی و سپردن آن به مخاطب است.

محسن معصوم‌علیزاده، شهردار مریانج نیز در اين نشست با اشاره به حمايت شهرداري از انتشار اين كتاب گفت: شهرداري مريانج از حدود ۳ سال گذشته با توجه به اهميت مسائل فرهنگي، تصميم گرفت تا بخشي از برنامه‌هاي فرهنگي اين شهر را مورد حمايت قرار دهد.

معصوم‌علیزاده خاطرنشان کرد: پس از تشکیل شورای فرهنگی در مریانج و با تلاش محوری نویسنده کتاب «تاریخ و فرهنگ مریانج» در این شورا، حفظ آداب و رسوم مریانج و معرفی آن به نسل آینده مورد توجه ویژه شهرداري، قرار گرفت.

معصوم‌علیزاده با اشاره به صرف هزينه  ۶.۵ میلیون تومان براي تأليف اين كتاب، بیان کرد: امیدواریم اين اقدام فرهنگي شهرداری مریانج بتواند به عنوان الگويي براي ساير نهادها و دستگاه‌ها مطرح و اجرا شود.

برچسب‌ها