دوشنبه ۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۴

دکتر محمود عزیزی بازیگر و مدرس تئاتر، تلویزیون و سینما:

کتاب را در سبد کالای عیدانه بگذاریم

محمود عزیزی

پیشکسوت بازیگری سینما، تئاتر و تلویزیون کشور ضمن پیشنهاد مطالعه کتاب‌‌های تئاتری در ایام نوروز، گفت: بهترین کالایی که می‌توانیم در سبد کالای عیدانه بگذاریم؛ کتاب است.

محمود عزیزی بازیگر، کارگردان و مدرس تئاتر، تلویزیون و سینما در گفتگو با روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تبریک سال نو و با اشاره به اینکه وقتی شغل و اوقات فراغت در جامعه تعریفی نداشته باشد از جهات مختلف صدمه می‌بینیم، خاطر نشان کرد: در صورت عدم تعریف شغل و اوقات فراغت، رشد و ارتقای کیفی دانش عمومی جامعه صدمه می‌بیند، چرخش اقتصادی از تولیدات فرهنگی هنری دچار آسیب می‌شود و دولت ناچار می‌شود دائماً به کالاهای فرهنگی یارانه دهد.

بازیگر سریال «ستایش» افزود: اگر شغل تعریف داشته باشد، اوقات فراغت هم تعریف خود را پیدا می‌کند. اوقات فراغت را نیز به گونه‌های مختلف می‌توان پر کرد. مانند: رفتن به سینما و تئاتر، پارک، خریدن کتاب، گوش کردن به موسیقی و امثال اینها.

عضو هیأت علمی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران در ادامه افزود: تضعیف مصرف کالاهای فرهنگی هنری، جامعه و هنرمندان تولیدکننده را نیز تضعیف می‌کند. در واقع مانند یک چرخش زنجیره‌ای است که اگر هر کدام از حلقه‌ها جدا شوند، زنجیر از هم باز می‌شود.

عزیزی با بیان اینکه سلامت نگاه قانون به افراد جامعه برمی‌گردد، عنوان کرد: اگر قوانین اصلاح شود قطعاً با این سوالات مواجه نمی‌شویم که چرا کتابخوان نداریم، چرا وضعیت کتاب به این صورت است، چرا خالق اثر مکتوب دچار آسیب‌های مالی می‌شود و رغبتی به ادامه این کار ندارد.

این هنرمند پیشکسوت با اشاره به دوران کودکی و اولین مواجهه خود با کتابخانه عنوان کرد: در دوره کودکی و نوجوانی من در محله‌های قدیمی جنوب تهران، خبری از کتابخانه عمومی نبود و ما برای خواندن کتاب، آنها را کرایه می‌کردیم؛ چراکه از طرفی کتابخانه‌ای نبود که بتوانیم کتاب را امانت بگیریم و از طرف دیگر توان و بنیه مالی ما اجازه خرید کتاب را به ما نمی‌داد. من و بسیاری از هم نسل‌ها من کتابخوانی را در چنین شرایط سختی آغاز کردیم.

بازیگر فیلم «بادیگارد» در ادامه افزود: بعدها در حدود سال ۱۳۴۱ یک کتابخانه عمومی در پارک شهر افتتاح شد و بعد از آن نیز با راه‌اندازی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در سال ۱۳۴۴ کم کم گرایش عمومی به سمت کتابخانه‌ها شدت گرفت. در شرایط آن روز منابع کتابخانه‌ها بسیار محدود و بیشتر شامل آثار کهن فارسی مانند آثاری از سعدی، حافظ، فردوسی و امثالهم بود.

وی همچنین با اشاره به جایگاه مؤثر کتابخانه‌ها در فرهنگسازی و ارتقاء دانش عمومی در جامعه گفت: امروز چیزی حدود سه هزار کتابخانه عمومی در سراسر کشور وجود دارد که می‌تواند نیاز مطالعاتی بخش عمده‌ای از جامعه را برطرف کند؛ این در صورتی است که ما زمانی هیچ کتابخانه‌ای در دسترس نداشتیم و با صرف هزینه و وقت بسیار، به مکان‌هایی دور از دسترس مراجعه می‌کردیم و کتاب‌های مورد نظرمان را کرایه می‌کردیم.

بازیگر فیلم «لیلی با من است» تأکید کرد: به عقیده من کتابخانه یک مدرسه است و کتابدار، معلم آن؛ چراکه کتابخانه بدون کتابدار با یک انبار کتاب تفاوتی نمی‌کند و حضور یک کتابدار باتجربه است که به کتابخانه آن معنای واقعی خود را می‌بخشد. درست است که کتابداران در گذشته به علوم امروزین کتابداری مجهز نبودند، اما با عشق، دلسوزی و مهارت خاصی امور کتابخانه‌ها را می‌گرداندند.

عزیزی کار کتابداری را تلفیقی از علوم مختلفی چون کتابداری، روانشناسی، جامعه‌شناسی و غیره عنوان کرد و گفت: احاطه به این علوم در کنار احاطه به موضوع و محتویات کتاب‌ها باعث مراجعه و استمرار حضور مردم به کتابخانه‌ها می‌شود.

بازیگر سریال تلویزیونی «رسم عاشقی» در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه کتابی را برای مطالعه در ایام نوروز پیشنهاد می‌کنید، خاطرنشان کرد: کتابخوانی در ایام عید خریدار ندارد، ضمن این که کتابی که من مطالعه می‌کنم را شاید ۵ درصد جامعه کتابخوان هم نخوانند اما بهترین کالایی که می‌توانیم در سبد کالای عیدانه بگذاریم کتاب است. پیشنهاد ویژه من مطالعه کتاب‌های تئاتری در این ایام است.