یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۶

در حاشیه نشست کتاب‌خوان تخصصی شعر (۲)

لزوم بهره‌گیری از همه ابزارهای ارتباطی برای توسعه مطالعه

محمود اکرامی‌فر

محمود اکرامی‌فر در نخستین نشست «کتاب‌خوان تخصصی شعر» با تأکید بر بهره‌گیری از همه ابزارهای ارتباطی برای رشد مطالعه در کشور گفت: استفاده از همه ظرفیت‌های ارتباطی و به‌کارگیری انواع رسانه، لازمه ترویج کتابخوانی در جامعه امروز است.

محمود اکرامی‌فر، شاعر پیشکسوت کشور با اشاره به تأثیر برگزاری نشست‌هایی با محوریت کتابخوانی بر رشد آمار مطالعه در مخاطبین گفت: همه فعالیت‌هایی که با محوریت کتاب انجام می‌شود با ارزش و مهم است و بر مخاطبین خود مؤثر خواهد بود. قرار نیست که در این جلسات، کوه بزرگی را جابه‌جا کنیم، اگر هر کدام از ما بتوانیم، سنگ کوچکی را از مسیر راه برداریم در نهایت می‌توانیم بر بخش بزرگی از موانع، غلبه کنیم.

وی افزود: باید از هر کاری، انتظار پاسخی متناسب داشته باشیم. قرار نیست در این ۷ دقیقه معرفی کتاب، ۷۰ نفر را کتابخوان کنم؛ کافی است بتواینم توجه یک نفر را برای ۷ دقیقه به کتاب جلب کنیم. به تعبیر استاد سخن سعدی: «به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل/ و گر مراد نیابم به قدر وسع بکوشم»

سراینده مجموعه «گریه کردن کم آرزویی نیست» گفت: جامعه ما دارای مردمی به شدت اهل مطالعه است. اگر با تیزبینی نگاه کنیم می‌توانیم در اماکن عمومی شاهد مردمی باشیم که مدام در حال مطالعه هستند، اما نه به وسیله کتاب، بلکه با ابزارهای جدیدی مانند تلفن همراه. ما باید امروز تعریفمان را از کتاب، مطالعه و محتوا تغییر دهیم. بسیاری از مردم در زمانه ما همانگونه که ترجیح می‌دهند به جای غذاهای وقت‌گیر به سراغ فست فودها بروند، خواندن مطالب مختصر و مفید را به مطالعه طولانی ترجیح می‌دهند. در واقع جانمایه کتاب‌های قطور نیز در یکی دو جمله خلاصه می‌شود و باقی، حواشی آن یکی دو جمله است.

این شاعر پیشکسوت درباره تأثیر حضور شعرا در رشد فضای کتابخوانی جامعه ادامه داد: شعرا را می‌توان از گروه‌های مرجع جامعه برشمرد که به واسطه وجود علاقمندان شعر و شاعری، الگوهای مناسبی برای ترویج بسیاری امور در میان مردم هستند و می‌توانند با تأثیر بر مخاطبین خود، بخشی از جامعه را به مطالعه ترغیب کنند.

خالق مجموعه «این کتاب اسم ندارد» با اشاره به برپایی پویش «کتابخوان مجازی» و تلاش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بهره‌گیری از ابزارهای روز برای رشد کتابخوانی تصریح کرد: تلگرام و سایر امکانات مجازی، بسترهایی برای حضور مخاطبین و شکل‌گیری شبکه‌های اجتماعی مجازی به شمار می‌روند و استفاده از همه ظرفیت‌های ارتباطی و به‌کارگیری انواع رسانه برای ارتباط با مخاطب در ایجاد یک حرکت فرهنگی، امری تأثیرگذار و پسندیده است.

اکرامی‌فر تأکید کرد: قطعاُ استفاده از این امکانات برخط و فضای الکترونیک، لازمه ترویج کتابخوانی است. یادمان باشد که با توجه به نیاز دنیای جدید، باید از همه ابزارهای موجود در ایجاد علاقه و توسعه مطالعه در جامعه، استفاده کرد.

محمود اکرامی‌فر در نخستین نشست کتاب‌خوان تخصصی شعر، مجموعه شعر «دست خون» نوشته علی‌محمد مؤدب را معرفی کرد.