دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵

در حاشیه کتاب‌خوان تخصصی شعر (۳)

کتاب‌خوان مجازی، بستری مدرن برای ترغیب به مطالعه سنتی

حمیدرضا شکارسری

حمید‌رضا شکارسری، شاعر و منتقد ادبی ضمن ابراز خرسندی از راه‌اندازی طرح کتاب‌خوان مجازی، استفاده از امکانات مدرن برای ترغیب به مطالعه سنتی را، ترکیب زیبایی از سنت و تکنولوژی دانست.

حمیدرضا شکارسری، شاعر و منتقد ادبی در گفتگو با روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پیرامون تأثیر سلسله نشست‌های به اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده شده در نهادینه‌سازی فرهنگ مطالعه در جامعه ایرانی، اظهار داشت: اینکه بتوانی در کوتاه‌ترین زمان و‌ بدون تحمیل خستگی به ذهن مخاطب، ‌او را با مختصات کلی یک کتاب آشنا و به خواندن محتوای آن کنجکاو کنی، امری بسیار مؤثر و پسندیده است. در حقیقت راهنماییِ مخاطب، به سمت کتاب‌های خوب موجود در بازار، حرکت فرهنگی قابل تقدیری است.

شکارسری با تأکید بر ضرورت اطلاع‌رسانی گسترده برای سلسله نشست‌های کتاب‌خوان، اضافه کرد: این یک حرکت پسندیده فرهنگی است؛ رسانه‌ها باید نگاه ویژه‌ای به این مقوله مهم فرهنگی داشته باشند و در جهت خبر‌رسانی و گسترده کردن این جریان فرهنگی تلاشی جدی انجام دهند.

وی با استقبال از تعمیم سلسله نشست‌های به اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده شده به حوزه‌های تخصصی و برگزاری نخستین نشست تخصصی شعر همزمان با روز بزرگداشت عطار نیشابوری، بیان کرد: حرکت کتاب‌خوان از مقوله‌های عمومی و کلی به سمت موضوعات تخصصی، قابل پیش‌بینی بود؛ بنده از این اتفاق بسیار خوشوقتم؛ و تأکید می‌کنم که اگر بتوانیم اشخاص متخصص را برای اینکار انتخاب کنیم، تأثیرگذاری این نشست‌ها افزون خواهد شد. برگزاری کتاب‌خوان در موضوعات مختلف علمی و ادبی، کمکی به مخاطب است تا انتخابی سنجیده‌ و دقیق انجام دهد و در سیل انبوه اطلاعات دچار گسیختگی ذهنی نشود.

شکارسری اضافه کرد: نخستین نشست تخصصی شعر، با توجه به گزینش خوب سخنرانان، گردهمایی بسیار مفیدی بود؛ کسی که در چنین جلسه‌ای شرکت می‌کند باید دستی در شعر، ‌ نقد و پژوهش ادبی داشته باشد و خوشبختانه بزرگواران حاضر در این جلسه شاعر، منتقد و تئوریسین ادبی بودند؛ ‌این گزینش بیانگر طراحیِ سنجیده این نشست است.

وی ضمن ابراز خرسندی از راه‌اندازی طرح کتاب‌خوان مجازی از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با اشاره به سرعت رو به رشد تکنولو‌ژی و ابزار این حوزه، تصریح کرد: به عقیده من هر اتفاقی هم که بیفتد، هیچ چیز جای کتاب را نخواهد گرفت و شکل سنتی کتاب قابل جایگزینی با چیز دیگری نیست؛ بنابراین اگر در حال حاضر شبکه‌های مجازی را محل مناسبی برای مطالعه نمی‌دانیم، می توانیم از این امکان مدرن و حتی پسامدرن برای تشویق و ترغیب به مطالعه سنتی بهره جوییم؛ این ترکیب سنت و تکنولوژی، پارادوکس بسیار زیبایی است؛ چراکه از امکانات مدرن برای ارجاع مخاطب به مطالعه، ‌ به شیوه سنتی، استفاده می‌شود؛ به گمان من هر جایی، اعم از دنیای واقعی و مجازی، چنانچه بتوانیم در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی گامی برداریم، حرکتی بسیار مثبت و پسندیده است.

حمید‌رضا شکارسری در نخستین نشست کتاب‌خوان تخصصی شعر، مجموعه شعر «از نتایج سحر» نوشته محمدرضا سنگری را معرفی کرد.