دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸

به همت اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان نیشابور برگزار شد؛

نخستین نشست کتاب‌خوان ویژه نابینایان و کم‌بینایان نیشابور

 نشست کتاب‌خوان ویژه نابینایان نیشابور

نخستین نشست کتاب‌خوان ویژه نابینایان و کم‌بینایان شهرستان نیشابور با هدف توجه بیشتر به نیازهای مطالعاتی این افراد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی؛ نخستین نشست کتاب‌خوان ویژه نابینایان و کم‌بینایان شهرستان نیشابور، شنبه بیست و هشتم فروردین ماه با حضور زمانی رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی نیشابور، کرخی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام حسین‌آبادی مسئول کانون‌های فرهنگی مساجد و جمعی از کتابداران، اعضای کتابخانه‌ها و نابینایان و کم‌بینایان شهرستان نیشابور برگزار شد.

در این نشست تَن از نابینایان و کم‌بینایان به معرفی کتاب پرداختند که بدین شرح است؛

«تفسیر نور» تالیف محسن قرائتی/ ارائه توسط: مجید سعادتی (روشندل و استاد دانشگاه)

تفسیر نور، تفسیری از قرآن، تالیف محسن قرائتی به زبان فارسی است. این تفسیر به زبان ساده و روان و قابل استفاده برای عموم نگاشته شده و شامل همه آیات قرآن کریم است. مهم‌ترین ویژگیاین کتاب پیام‌های کوتاه و کاربردی است که می‌تواند به‌عنوان راه‌گشای زندگی مورد استفاده قرار گیرد.

«پاپیون» نوشته هانری شاریر، ارائه توسط: ابوالفضل گیو (عضو کتابخانه نابینایان شریعتی)

پاپیون (به فرانسوی Papillon به معنی پروانه) نام یکی از رمان‌های هانری شاریر و برگرفته از حقایق زندگی وی است. داستان درباره اتهام کشته شدن یک فروشنده زن به آنری شاریر و تبعید او به گویان فرانسه و سرانجام فرار وی پس از اقدام‌های مکرر و ناموفق است.

«از حال خوب به حال بد» تالیف دیوید برنز/ ارائه توسط: ابولفضل مهرآبادی (دانشجوی روانشناسی)

موضوع این کتاب در حوزه روانشناسی و مشتمل بر سرفصل‌هایی چون: «شناخت روحیه»، «احساس خوب: راه غلبه بر افسردگی و رسیدن به عزت نفس»، «احساس اطمینان: غلبه بر اضطراب، ترس و فوبیا»، «چگونه با ارتباط بهتر روابط بهتر ایجاد کنیم»، «آنچه باید درباره داروهای اعصاب بدانیم» و «ویژه درمانگرها و بیماران کنجکاو» است.

«نظام حقوق زن در اسلام» اثر شهید مطهری/ ارائه توسط: خدیجه کرمانی دانشجوی (کارشناسی ارشد حقوق)

این کتاب حاوی مجموعه مقالات شهید مطهری است که مشتمل بر یازده بخش و یک مقدمه، تدوین شده است. موضوعاتی چون مشکل جهانی روابط خانوادگی، جبر تاریخ و عواطف مذهبی جامعه ایرانی از جمله مباحث این کتاب است.

«دا» تألیف سید اعظم حسینی/ ارائه توسط: رضا صفایی

دا، نام کتابی حاوی روایت خاطرات سیده زهرا حسینی درباره جنگ ایران و عراق است که به اهتمام سیده اعظم حسینی نگاشته شده و توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده‌است. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، این کتاب مهم‌ترین و تأثیرگذارترین کتاب در زمینه خاطره‌نگاری جنگ هشت ساله ایران و عراق محسوب می‌شود.

«پانزده روز تا سلامتی» تالیف جمشید خدادای/ ارائه توسط: بهزاد هندآبادی

این کتاب با هدف پیشگیری از بیماری‌ها، تدوین شده و حاوی موضوعاتی مانند: ساختمان بدن انسان، قرآن کریم و تغذیه‌ی انسان، طبع‌های سه‌گانه غذا، بهداشت تن و روان و پوشاک و مسکن، رنگ‌ها و آثار مثبت و منفی آنها و... است.

«راهکارهای عملی مبارزه با وسواس» نوشته آیت الله العظمی مظاهری/ ارائه توسط: زهرا صدیقی

این کتاب، حاصل پنج جلسه سخنرانی مرجع عالیقدر، حضرت آیت الله العظمی مظاهری با موضوع وسواس است. در این کتاب بخشی از سوالات شرعی و اسفائات مربوط به وسواس و پاسخ‌های معظم له، ارائه شده است.

«حلیه القرآن» تالیف سید محسن موسوی/ ارائه توسط: زکیه سعادتی

کتاب حلیه القرآن که پیرامون آموزش تجوید و قرائت قرآن نوشته شده به روشی گویا و آسان، مباحث مهم تجوید قرآن را بیان می‌کند. با توجه به شیوه بیان مطالب و ارائه مثال‌های متعدد از آیات و کلمات قرآنی و ترجمه آنها، این کتاب مورد استقبال گسترده قرار گرفته و منبع خوبی برای آموزش تجوید به‌شمار می‌آید.

«آتش دل» نوشته تینا عبداللهی/ ارائه توسط: منیره سعادتی 

داستان این کتاب، ماجرای دختری به نام طنین است که با خودکشی پدر، دنبال عامل ورشکستگی وی می‌گردد و در جریان پیگیری‌هایی متوجه می‌شود شریک جدید پدرش با کلاهبرداری، پدرش را نابود کرده و میراث خانوادگی آنها را در اختیار گرفته است و...

گفتنی است؛ ارائه کتابی کودکانه با بیان شیوا و شیرین، توسط یگانه یزدانی‌خواه از کودکان نابینای کتابخانه نیز حسن ختام این نشست بود.