شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷

در مشهد مقدس برگزار شد؛

نشست کتاب‌خوان ویژه «فرهنگ رضوی»

نشست کتاب‌خوان ویژه «فرهنگ رضوی»

نشست کتاب‌خوان ویژه «فرهنگ رضوی»، هم‌زمان با دهه کرامت در تالار اجتماعات بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، نشست کتاب‌خوان ویژه «فرهنگ رضوی» روز شنبه ۱۶ مرداد ماه، هم‌زمان با دهه کرامت با حضور حجت‌الاسلام شریعتی‌تبار، مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و امیر پور‌مهدی، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌المللی استانداری خراسان رضوی جمعی از کتابداران، کتابخوانان، نویسندگان و اعضای کتابخانه‌های عمومی در تالار اجتماعات بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.

در این نشست ویژه، پنج نفر از مولفان آثار برتر رضوی به معرفی کتاب‌های خود پرداختند که به شرح زیر است: 

«دعاهای امام رضا(ع)» نوشته امیر سلمانی رحیمی، مرتضی انفرادی/ ارائه توسط: امیر سلمانی رحیمی

این کتاب، حاوی دعاهای معتبری از حضرت رضا(ع) با عناوین موضوعی است که به اصالت‌یابی ادعیه آن حضرت می‌پردازد. این ادعیه در پنج زیر‌عنوان شاملِ: «مناجات‌ها و نجواهای عارفانه»، «خواهش‌ها و تمناها»، «اعمال مربوط به زمان‌ها و مکان‌های خاص» و «عوزه و رقعه» دسته‌بندی شده است. یکی از ویژگی‌های این کتاب، وفاداری مترجم به اصل روایات و ترجمه روان و قابل فهم آن است.  

«دایره‌المعارف آستان قدس» نوشته جمعی از نویسندگان/ ارائه توسط: بهزاد نعمتی

این کتاب، اولین اثر علمی جامع، مستند و مصور دربارۀ حرم مطهر و آستان قدس رضوی است که توسط بنیاد پژوهش‌های اسلامی منتشر شده است. «رجال»، «القاب»، «موضوعات و مشاغل»، «مکان‌ها»، «مکتوبات»، «نفایس موزه» و «سازمان‌ها» شِش محور معرفی آستان قدس در این اثر است.  

 دایره‌المعارف آستان قدس رضوی، تنها مرجع علمی است که مجموعۀ آستان قدس را بر اساس منابع و اسناد و پژوهش‌های تازه معرفی می‌کند و حاصل ده سال کار جمعی بیش از ۱۵۰ پژوهشگر و نویسندۀ صاحب‌‌نظر است. این کتاب در دو جلد با ۸۲۶ مقاله تدوین شده که جلد اول آن با ۴۲۶ مقاله (از حرف آ تا حرف س) در آبان ماه ۱۳۹۳ مصادف با آغاز چهارمین دهۀ تأسیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی منتشر شد و جلد دوم آن نیز (از حرف ش تا حرف ی) در آینده‌‌ای نزدیک در اختیار علاقه ‌مندان قرار خواهد گرفت.

«اعترافات غلامان» نوشته حمید‌رضا شاه‌آبادی/ ارائه توسط: حمید‌رضا شاه‌آبادی

این اثر، داستان دوران ولایتعهدی امام رضا(ع) و اعترافات سی غلام ‌سیاه مأمون در مرو است. غلامان آنچه را که در سال‌های ولایتعهدی امام رضا(ع) بر آنها گذشته، بازگو می‌کنند و خواستار قضاوت خوانندگان درباره این موضوع هستند که «آیا برای غلامان هم روز جزایی هست یا نه؟» الماس، یکی از این غلامان به همراه رجاء ابن ابی‌ضحاک مأموریت می‌یابند که به مدینه بروند و امام رضا(ع) را برای پذیرش ولیعهدی که در حقیقت تله‌ای برای به شهادت رسانیدن ایشان است، به مرو بیاورند. علی‌بن موسی‌الرضا(ع) بعد از پذیرش دعوت مأمون، بر سر مزار جدشان (رسول اکرم(ص)) می‌روند‌ و بعد با غلامان راهی مرو می‌شوند، در حالی که ایشان آگاهی داشتند که این آخرین وداع با جدشان است، زیرا می‌دانستند که در غربت به شهادت خواهند رسید.  

«بار باران» نوشته سعید تشکری/ ارائه توسط: سعید تشکری 

«گوهرشاد» فرزند «امیر غیاث‌الدین ترخالی» بود و چنگیزخان او را «ترخان» یا «آغاجی» یا «اغنجی» نامید. امیرغیاث‌الدین هر غنیمتی را که دوست داشت از درگاه چنگیزخان به دست آورده بود. او گوهرشاد را به عنوان هدیه‌ای به پسر سلطان تیمور گورگانی «شاهرخ» بخشیده بود. آن دو عاشقانه در کنار هم زندگی می‌کردند. گوهرشاد به خدا، رسولان، مردم، آباد کردن دنیا و به یادگار گذاشتن نام نیک در زندگی اعتقاد داشت. او مسجد و مدرسة گوهرشاد هرات را با معماری استاد «قوام‌الدین شیرازی» ساخت.  

«بابا‌بزرگم خادم است» نوشته لیلا خیامی/ ارائه توسط: لیلا خیامی

این کتاب، مجموعه شعری با محوریت ارتباط کودکان و امام رضا(ع)   است که با تصویرگری سید‌حسن موسوی، لحظات نابی را برای خواننده و به‌ویژه کودکان رقم می‌زند. از زیارت تا گم شدن در حرم، داستان کبوترها، آرزوی سفر کودکان برای سفر به مشهد و زیارت، نماز خواندن کودکان در حرم، دعا برای شفای مریض و در نهایت بچه‌ای که آرزو دارد خادم حرم شود، از داستان‌ها و موضوعات این کتاب است.  

گفتنی است؛ این نشست در ادامه برنامه‌های ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی و به مناسب دهه کرامت برگزار شد.