شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۳:۵۷

به مناسبت هفته دولت صورت گرفت:

کلنگ‌زنی دو کتابخانه خیرساز در شهرستان فامنین

کلنگ‌زنی 2 کتابخانه در فامنین

آیین کلنگ‌زنی کتابخانه‌های روستای نگارخاتون و شهر ماماهان از توابع شهرستان فامنین، برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی همدان، مدیرکل کتابخانه‎های عمومی این استان در آیین کلنگ‌زنی دو باب کتابخانه در روستای نگارخاتون و شهر ماماهان از توابع شهرستان فامنین و همچنین بهره‌برداری از تجهیزات جدید کتابخانه عمومی شهید مطهری، درباره این مراکز فرهنگی جدید گفت: کتابخانه روستای نگارخاتون در زمینی به مساحت 150 و زیربنای 120 متر مربع، ساخته می‌شود. 

عاطفه زارعی درباره روستای محل احداث کتابخانه افزود: روستای نگارخاتون دارای جمعیتی بالغ بر 2 هزار و 200 نفر است و با وجود سطح بالای سواد ساکنین آن، از خوشه‎های صنعتی استان به‌شمار می‌آید.

مدیرکل کتابخانه‎های عمومی همدان تصریح کرد: 15 درصد از هزینه‌های احداث این کتابخانه بر عهده خیرین است و 85 درصد آن نیز، توسط بودجه استانی تأمین خواهد شد.

وی درباره احداث کتابخانه خیرساز شهر ماهان از توابع فامنین، گفت: این کتابخانه با زیربنای 280 متر مربع در زمینی به مساحت 500 متر مربع و با کمک مالی حاج رضا رسولی، خیر همدانی، احداث می‌شود. همچنین زمین این کتابخانه نیز با هدف رشد مراکز فرهنگی شهرستان، توسط دیگر خیر همدانی به نام قربانعلی عسگری به کتابخانه‌های عمومی اهدا شده است. 

زارعی ادامه داد: بدین ترتیب، پس از اتمام مراحل ساخت و بهره‌برداری این دو کتابخانه، تعداد کتابخانه‌های این شهرستان از چهار باب به شش باب، ارتقا خواهد یافت.

وی با اشاره به ضرورت احداث کتابخانه در روستاهای دارای شرایط مناسب، بیان کرد: به منظور شکوفایی ظرفیت‎های بالقوه هنری و علمی این مناطق، وجود کتابخانه از اهمیت بسیاری برخوردار است.

مدیرکل کتابخانه‎های عمومی همدان با تأکید بر اهمیت سرمایه‌گذاری فرهنگی با ایجاد کتابخانه‌ها در استان، گفت: باید در راستای اعتلای فرهنگی و افزایش سطح سواد جامعه قدم‎های محکمی برداشت، چرا که فرهنگ خود به خود به وجود نمی‎آید.

زارعی با اظهار امیدواری از تبدیل کتابخانه‌های روستایی به مراکزی با بیشترین آمار جذب کتابخوانان کشور، درباره اهمیت زیرساخت‌های فرهنگی، افزود: اگرچه آموزش و یادگیری در مدرسه آغاز می‌شود اما دوام آن با ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی میسر است و کتابخانه، یکی از مراکز جدی برای تأمین این زیرساخت‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: با ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی می‎توان به شناخت مناسبی از خود و جامعه رسید که منجر به توسعه‌ای همه‎جانبه خواهد شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت موضوع کتاب و کتابخوانی و تأثیر آن بر افزایش فضای مطالعاتی استان، گفت: افزایش تسهیلات کتابخانه‌های روستاهایی، با توجه به کمبود امکانات این مرکز از مسائل با اهمیت در توسعه فرهنگی و عدالت اجتماعی است.

محمدابراهیم الهی‌تبار با اشاره به قابلیت فضاهای متعدد در روستاها برای احداث کتابخانه، خاطرنشان کرد: میزان مطالعه یک جامعه یکی از شاخصه‎های ارزیابی رشد، توسعه و پیشرفت آن است، بنابراین می‌توان با توسعه فرهنگ کتابخوانی، درجات بالایی از رشد و توسعه را در جامعه، پدید آورد.

وی با ابراز خرسندی از ساخت کتابخانه شهر ماماهان با کمک خیرین، ضمن تقدیر از این نیک‌اندیشان، گفت: سالن آمفی‎تئاتر این کتابخانه نیز با اعتبارات استانی، ساخته خواهد شد.

الهی‌تبار افزود: ساخت این کتابخانه با مشارکت ویژه خیرین شهر ماماهان در راستای کمک به توسعه فرهنگی و دسترسی راحت‌تر مردم این منطقه به کتاب و کتابخوانی انجام می‌شود.