دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۶

تأکید نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی بر سرمایه‌گذاری در عرصه‌های فرهنگی

دیدار نماینده ولی فقیه با کتابداران

نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی در جلسه‌ای با حضور کتابدارن استان، با اشاره به اهمیت رشد جامعه در جهت انسانیت و رسیدن به کمال، گفت: کمال، چیزی جز فرهنگ نیست و اگر در این مسئله، وقت و پول صرف شود، هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است که سود آن را تنها اه

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی، آیت‌الله سید علیرضا عبادی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی در دیدار با کتابداران این استان گفت: کتابخانه، مرکزی فرهنگی است که نه‌تنها فضایش از اهمیت زیادی برخوردار است، بلکه منابع آن نیز باید موردتوجه قرار گیرد.

وی تأکید کرد: اینکه می‌گویند هر کتابی، ارزش یک‌بار خواندن را دارد، کاملاً اشتباه است؛ زیرا خواندن کتابی که مفید نباشد، ضمن اتلاف وقت مخاطب، هزینه فرد را نیز، تلف می‌کند؛ همچنین خواندن کتاب‌های فراتر از درک مخاطب، برای او مشکل، ایجاد خواهد کرد.

آیت‌الله عبادی ادامه داد: کتاب خوب، دو شرط دارد؛ اول اینکه تألیف نویسنده‌ای باسواد باشد و جان مطلب را به مخاطب منتقل کند و دیگر اینکه در بیان حقایق به مخاطبش خیانت نکند و رسالتش خدمت باشد.

وی بابیان این مطلب که «آشنایی با کتاب، مقدمه خوبی برای تداوم مطالعه است»، گفت: یکی از دلایل سطح پایین مطالعه در جامعه ما این است که از فرد را از کودکی به مطالعه عادت نمی‌دهیم و این مسئله در بزرگ‌سالی گریبان فرد را می‌گیرد.

وی با اشاره به اهمیت رشد جامعه در جهت انسانیت و رسیدن به کمال، تصریح کرد: کمال، چیزی جز فرهنگ نیست و اگر در این مسئله، وقت و پول صرف شود، هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است که سود آن را تنها اهل دقت می‌بینند.

در ادامه، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی، با اشاره به مظلومیت حوزه فرهنگ در کشور، کتابداران را سربازان جبهه فرهنگی خواند و گفت: عرصه‌ فرهنگی، مهم‌ترین فضا برای مبارزه در عصر حاضر است و مسئولیت سنگین کتابداران در زمانی که دشمن، فرهنگ ما را نشانه گرفته است، وظیفه‌ای خطیر است.

محمدرضا رضایی با اشاره به نیاز این استان به افزایش فضای کتابخانه‌ای، گفت: با وجود نیاز به رشد زیربنای کتابخانه‌ای در بیرجند، متأسفانه از زمان تبدیل خراسان جنوبی به استانی مستقل، با افزایش چندانی در این زمینه مواجه نبوده‌ایم و امیدواریم به‌زودی بتوانیم این فضا را گسترش دهیم.

وی با اشاره به کمبود بسیاری از کتابخانه‌های استان از نظر کیفیت فضا و مبلمان، خاطرنشان کرد: تجهیز و فضاسازی کتابخانه‌های عمومی استان از ضروریات رشد مطالعه است و به‌سازی و به‌روزرسانی دو کتابخانه عمومی حضرت خدیجه کبری(س) و الغدیر در بیرجند، در ۱۸ ماه گذشته از اقداماتی است که با هدف رفع این نیاز در استان انجام شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی با اشاره به محدودیت اعتبارات دولتی در حوزه فرهنگی به‌ویژه کتابخانه‌ها، ادامه داد: خوشبختانه در حوزه کتابخانه‌های روستایی، شاهد فعالیت‌های خوبی هستیم که با حمایت دهیاری‌ها و بخشداری‌ها و کمک خیرین میسر شده است.