شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰

علی‌محمد مودب مدیر انتشارات شهرستان ادب:

شاعران، مدافعانِ مدافعان حرم هستند

6898.jpg

مدیر انتشارات شهرستان ادب در آستانه برگزاری نخستین شب شعر مدافعان حرم گفت: شعر جزو نخستین جریان‌های هنری است که حضور خود را ماجرای مدافعان حرم اعلام کرد و در حال تبدیل شدن به یک جریان تأثیرگذار هنری است.

به گزارش روابط‌عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، علی‌محمد مودب مدیر انتشارات شهرستان ادب در آستانه برگزاری نخستین شب‌شعر مدافعان حرم با بیان اینکه شعر همیشه نقشی کلیدی در تبیین، تحلیل و کمک به ایجاد شناخت یک واقعه ایفا کرده است، گفت: شعر در طول تاریخ همیشه پیشرو بوده و دیگر هنرها به دنبال آن حرکت کرده‌اند. در دوران معاصر هم به نظر من شعر در صحنه‌ترین هنر است؛ ‌به خصوص در دوران انقلاب، دفاع مقدس و حوادث اجتماعی معاصر.

 

وی افزود: این پیشرو بودن در قضیه مدافعان حرم هم اتفاق افتاده و شعر جزو نخستین جریان‌های هنری است که حضور خود را در ماجرای مدافعان حرم اعلام کرد و در حال تبدیل شدن به یک جریان تأثیرگذار هنری است. امروز عمده کارهایی که مداحان شاخص درباره مدافع حرم اجرا کرده‌اند، مورد حمایت جریان شعر قرار گرفته و به لطف خدا مؤثر هم بوده است.

 

به گفته مدیر شهرستان ادب با توجه به اینکه مدافعان حرم مهم‌ترین حماسه امروز جهان اسلام را رقم می‌زنند، تأکید کرد: نقش شعر در تبیین حرکت مدافعان حرم تأثیرگذار و پررنگ است. با حمایت از شاعران باید به سمتی حرکت کنیم که پیروزی‌های رزمندگان‌مان را در قالب‌های هنری تحلیل کنیم تا مبادا پیروزی‌های ملموس و حقیقی به خاطر تبلیغات و ابهاماتی که رسانه‌های استکباری و برخی جریانات مشکوک داخلی ایجاد می‌کنند، کمرنگ شود.

 

علی‌محمد مودب با بیان اینکه شعرا می‌توانند مدافعانِ مدافعان حرم باشند، تصریح کرد: به عقیده من شعر می‌توانند این اتفاق را به خوبی تحلیل کند. الان در خارج از مرزهای کشورمان نبرد بزرگی در حال انجام است استکبار برای جبران شکست‌هایش رو به تبلیغات گسترده روانی در دنیا آورده است. اگر جامعه هنری، به خصوص شاعران ابهامات به وجود آمده را تبیین نکنند ممکن است خدای نکرده به نتایج بدی منجر شود.

 

وی افزود: شعری که در حمایت از مدافعان حرم سروده می‌شود دو نوع کاربرد دارد. یکی برای رزمندگان و مجاهدان که در سخت‌ترین لحظات با زمزمه آن روحیه دوچندانی می‌گیرند. من دوستانی در میان مدافعان حرم دارم. یکی از این دوستان تعریف می‌کرد که یکی از گردان‌ها کارآمدی بیشتری نسبت به باقی گردان‌ها داشت. وقتی بررسی کردیم دیدیم فرمانده گردان، یعنی شهید صدرزاده شعرهایی می‌ساخت و با این شعرها روحیه رزمندگانش را بیشتر می‌کرد تا کارآمدی بیشتری داشته باشند. همتراز با این مسئله شعری است که در پشت جبهه و کیلومترها دور از میدان جنگ اثرگذار می‌شود. ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که اخبار، حوادث و تحلیل‌ها مختلفی از جنگ خارج از مرزها منتشر می‌شود. شعر در این میان نقش تبیین‌گری دارد تا سره از ناسره مشخص شود. ما درگیر جنگی هستیم که احساسش نمی‌کنیم؛ چون دور از مرزهای ما در حال انجام است. این جنگ برعلیه ما، هویت ما و آرمان‌های ماست در حالی که بعضی رسانه‌ها طور دیگری آن را جلوه می‌دهند. اگر شعر در پشت جبهه به درستی انجام وظیفه کند سنگری خواهد شد که امنیت روانی رزمندگان نسبت به پشت جبهه را آسوده می‌کند. من در شب شعری که برای مدافعان حرم برگزار شده بود حضور داشتم. یکی از جانبازان مدافعان حرم می‌گفت من دلم به درد آمده است؛ نه از این زخم که بر دلم است بلکه از اینکه در خیابان کسی که من را می‌بیند می‌گوید چقدر پول گرفتی؟ اینجاست که مسئولیت اهل هنر بیشتر می‌شود تا مجاهدت‌های این عزیزان فراموش نشود.

 

مدیر انتشارات شهرستان ادب در پاسخ به این سوال که از نظر ساختاری چه تفاوتی میان شعر دفاع مقدس و شعری که برای مدافعان حرم سروده می‌شود، وجود دارد؟ گفت: شعر دفاع مقدس جنس خودش را داشت و در زمان و مکان خودش شکل گرفت. به نظر من جریان شعر مدافعان حرم کار پرتپش و زنده‌ای است چون در حال تولید است. با این حال هنوز نمی‌شود بر روی زیباشناختی آن داوری کرد. مسلما این شعر با شعری که در دوران دفاع مقدس سروده می‌شد فرق دارد. مسلما باید زمان بگذرد تا بعد از یک دوره کوتاهی شعرها را دسته بندی کرد. وقتی مجموعه شعرها و گزیده‌های شاعران منتشر شود، می‌توان تحلیل‌های دقیق‌تری ارائه داد. خدا را شکر که این جریان زنده است و در حال تولید اثر است. از شعر خود رزمندگان تا شعرای شاخص ادبیات ما در این خط کار می‌کنند.

 

وی افزود: ما معتقدیم هر چقدر در این زمینه کار شود، کم است. ما باید عظمت یک حماسه بزرگ را روایت ‌کنیم مخصوصا روایت رزمندگان فاطمیون و زیبنیون. شما تصور کنید دشواری‌هایی که افغانستانی‌های و پاکستانی‌ها در زندگی خودشان دارند، پا به میدان مبارزه گذاشتند. حماسه‌ای که اینها می‌آفرینند و نوع حضورشان در جبهه‌ها دستاوردهای بزرگی دارد. از نظر رویکردهای تربیتی می‌توانیم قهرمان‌های فاطمیون که در حاشیه شهرهای ما زندگی کردند و به عالی ترین درجات در میدان‌های جنگ رسیدند را به مردم نشان دهیم تا جوان امروز که ممکن است دلسردی‌هایی برایش پیش بیاید در این آینه خودش را بهتر ببیند.

 

مدیر انتشارات شهرستان ادب با بیان اینکه جریان شعر مدافعان حرم نیاز به حمایت و هماهنگی دستگاه‌های فرهنگی کشور دارد، گفت: متأسفانه در این جریان جای یک نگاه کلان  سیاست‌گذار خالی است. ما تا یک دوره‌ای از وجود چنین جنگی خبرنداشتیم برای همین اطلاعات دقیقی از ابتدای جنگ ثبت نشده است. ضمن اینکه در این مدت هم نهادهای فرهنگی در این زمینه کم‌کاری کرده‌اند. در زمان دفاع مقدس خیلی زود ستاد تبلیغات جنگ شکل گرفت و سازمان‌های فرهنگی همکاری‌های خوبی را شکل دادند. اما در این جریان تنها حرکت‌های گاه و بیگاه خودجوشی شکل گرفته است و نظم و انسجام درستی ندارد.

 

علی‌محمد مودب تأکید کرد: با این حال کثرت این حرکت‌ها به سطح خوبی رسیده و در حال شکل‌گیری یک جریان جدی در کشور است. ورود نهاد کتابخانه‌ها به این جریان برای تأثیرگذاری، هدایت و راهبری خیلی موثر است و شهرستان ادب هم این دغدغه را از گذشته داشته و به نظرم همکاری این دو می‌تواند اتفاق خوبی را رقم بزند. شب شعر مدافعان حرم که با حمایت نهاد کتابخانه‌ها در طول ماه محرم در چند نقطه کشور برگزار می‌شود، حاصل دغدغه‌های آقای مختارپور در این زمینه است و به عقیده من اولین کار منسجمی است که برای مدافعان حرم انجام می‌شود.

 

مودب با اشاره به اینکه شب شعرهای مدافعان حرم در ماه محرم برگزار می‌شود، گفت: پیوند میان شهدای مدافع حرم، شعر و فرهنگ عاشورایی، پیوندی مهم است. ما معتقدیم عاشورا مهم‌ترین میراث شیعه است. در طول تاریخ مجموعه جهان اسلام از این حرکت تأثیر گرفته است و هر جریان جدی را که دنبال کنیم ریشه‌اش به عاشورا می‌رسد. به نظرم اتفاق مبارکی است که این شب شعرها در محرم برگزار می‌شود و بر پیوند میان محرم و شهادت‌طلبی تأکید می‌شود. همانطور که در صحنه نبرد رزمندگان با تکیه بر نام سیدالشهدا در حال جنگ هستند، برای خلق آثار هنری هم باید به ماهیت واقعی عاشورا و حضور رزمندگان‌مان برای دفاع از حرم اهل‌بیت(ع) توجه شود.

 

گفتنی است نخستین نشست شب‌شعر «مدافعان حرم» با پاسداشت شهدای ایرانی مدافع حرم همزمان با دومین روز از ماه محرم و ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) با حضور دبیرکل نهاد، مدیران و کارکنان نهاد، جمعی از فرماندهان دفاع مقدس و مسئولین فرهنگی استان تهران برگزار می‌شود. در این نشست استاد محدثی‌خراسانی، احمد بابایی، محسن رضوانی، میلاد عرفان‌پور، علی‌محمد مؤدب‌، محمدمهدی سیار، سیدرسول پیره، بشری صاحبی از شاعران مطرح کشور در وصف رشادت‌های دلیرمردان ایران اسلامی در پاسداری از حرم اهل بیت(علیهم السلام) به شعرخوانی می‌پردازند. همچنین به دعوت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور جمعی از خانواده‌های شهدای ایرانی مدافع حرم ساکن تهران و شهرستان‌های استان تهران و نیز خانواده‌های ایثارگران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور حضور دارند.

 

استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، خوزستان و خراسان‌رضوی میزبان نشست‌های بعدی شب‌شعر مدافعان حرم با عناوین زینبیون، نبویون، علویون و فاطمیون هستند؛ این سلسله نشست‌ها با همکاری مؤسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب و با هدف ارج نهادن به دلاورمردی‌های شهدای مدافع حرم که به تأسی از فرهنگ عاشورا به جانفشانی می‌پردازند در ماه‌های محرم و صفر برگزار می‌شود.