سه‌شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱

در وبینار «خدمات بازاریابی در کتابخانه‌های عمومی» مطرح شد؛

لزوم توجه به نیاز و خواسته مردم برای ساخت کتابخانه

پیش نشست چهارم

در ادامه برنامه‌های همایش بین‌المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی، چهارمین پیش نشست مجازی با موضوع «خدمات بازاریابی در کتابخانه‌های عمومی، چگونگی برقراری ارتباط و نحوه ارائه خدمت» به میزبانی شهر شیراز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی فارس، پیش نشست مجازی با موضوع «خدمات بازاریابی در کتابخانه‌های عمومی، چگونگی برقراری ارتباط و نحوه ارائه خدمت» با سخنرانی کاترینا ایسبرگ، مدیر کتابخانه‌های شهر هلسینبورگ و عضو هیات مدیره سابق ایفلا و با حضور لیلی سیفی، دبیرعلمی همایش، عصر چهارشنبه ۲۹ دی‌ماه ۱۴۰۰، به میزبانی شهر شیراز برگزار شد.

لیلی سیفی، دبیر علمی همایش در ابتدای این نشست تصریح کرد: مهلت ارسال مقالات تمام متن به دبیرخانه همایش تا ۳۰ بهمن است که قرار است مقالات داوری شده و منتخب در ویژه نامه طراحی و توسعه خدمات در فصلنامه تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی چاپ شود.

دبیر علمی همایش با اشاره به محورهای همایش بیان کرد: یکی از محورهای همایش، تبلیغات و بازاریابی خدمات است که در همین راستا این نشست با حضور کاترینا ایسبرگ، مدیر کتابخانه‌های شهر هلسینبورگ و عضو هیات مدیره سابق ایفلا سخنرانی با موضوع «خدمات بازاریابی در کتابخانه‌های عمومی، چگونگی برقراری ارتباط و نحوه ارائه خدمت» برگزار شده است.

لزوم توجه به نیاز و خواسته مردم برای ساخت کتابخانه

کاترینا ایسبرگ نیز در این نشست عنوان کرد: کتابخانه هلسینبورگ شامل کتابخانه اصلی، کتابخانه دیجیتال، کتابخانه سیار و نُه شاخه فرعی است و در پنج بخش خواندن، جستجو، دیجیتال/دیداری شنیداری، ملاقات و پشتیبانی سازماندهی شده است. این کتابخانه در قالب همکاری با یازده شهر شمال غرب اسکاندیناوی فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به افزایش جمعیت شهر عنوان کرد: با توجه به جمعیت در حال افزایش شهر، باید فعالیت‌های خلاقانه‌تری به کار گرفته شود تا بتوان به نیازهای مردم پاسخ داد. برای اینکه این امر محقق شود طرح رفاهی برای تمام شهروندان طراحی شده است.

ایسبرگ با اشاره به ماموریت کتابخانه هلسینبورگ تاکید کرد: ماموریت کتابخانه این است که اجازه و امکان دسترسی آزاد به علم و دانش را برای تمام افراد فراهم کند تا تمام افراد در مکان‌های مختلف از جمله محل کار بتوانند مطالعه و از خدمات دیجیتال استفاده کنند. کتابخانه باید حس امنیت را به تمام اعضا انتقال دهد.

مدیرکتابخانه هلسینبورگ عنوان کرد: این کتابخانه به اعضای خود امکان می دهد به مهارت‌ها و تمامی امکانات دسترسی داشته باشند. اجرای طرحی با عنوان «مرا در کتابخانه ملاقات کن» در حوزه بازاریابی از سال ۲۰۱۳ در کتابخانه آغاز شد. در این طرح از پوستر شخصیت‌ها استفاده شد. این شخصیت ها می توانند واقعی یا تخیلی باشند که بتوانند احساسی را درون مخاطب ایجاد کنند که به این بازار گرایش پیدا کند.

عضو هیات مدیره سابق ایفلا در ادامه گفت: اهداف این کمپین ایجاد آگاهی و دانش عمومی در افرادی است که به کتابخانه مراجعه می کنند. یک فضای دوستانه و جذاب برای ملاقات ایجاد می کند که از این طریق افراد بتوانند ارتباط و مهارت های اجتماعی خود را ارتقا دهند. طی برنامه‌ریزی‌هایی که کتابخانه‌ها داشته‌اند، امکان دسترسی رایگان به مخاطبان داده شده تا مطالعه کنند و بتوانند همدیگر را در فضای اجتماعی دوستانه و جذاب ملاقات کنند.

 لزوم توجه به نیاز و خواسته مردم برای ساخت کتابخانه

وی به گروه هدف این طرح اشاره کرد و گفت: شهروندان هلسینبرگ، گردشگران و به طور کلی کسانی که به کتابخانه و کتابخوانی علاقه دارند، گروه هدف هستند. در پیام ارتباطی این طرح از تصاویری استفاده شده که عموم مردم بتوانند با آن ارتباط خوبی بگیرند. نگاه این طرح از بیرون به داخل کتابخانه است. در واقع این طرح خارج از کتابخانه شروع شده و سعی کرده تبلیغات خود را در فضای بیرون کتابخانه انجام دهد و افراد را به داخل کتابخانه جذب کند.

ایسبرگ به راه‌های تبلیغ این کمپین اشاره کرد و گفت: استفاده از عکس‌های کتابداران در بروشورهای تبلیغاتی، طراحی نمادی گرافیکی که از این نماد برای بیان ایده و طرح بازاریابی استفاده می‌شود و بخشی از خدمات از جمله خدمات الکترونیکی، کتاب و شعار این طرح در این سمبل قرار داده شده است و در جاهای مختلف از جمله کتابخانه سیار استفاده شده و کتابداران در مراسم مختلف از جمله کریسمس بین مردم رفته و خدمات کتابخانه را تبلیغ می‌کنند.

کاترینا ایسبرگ ادامه داد: در سال ۲۰۱۸ مسیر متفاوتی برای تبلیغات و بازاریابی در پیش گرفته شد و به دلیل استفاده زیاد شهروندان سوئد از دوچرخه، کاورهایی با شعار طرح بر روی صندلی دوچرخه‌ها نصب شد؛ چهار فیلم کوتاه تبلیغاتی ساخته شد و در شبکه‌های اجتماعی از جمله یوتیوب نیز قرار داده شد و از بروشورهای تبلیغاتی استفاده شد.

وی ضمن اشاره به راه‌های بازاریابی تصریح کرد: استفاده از ابزارهای دیجیتال مثل وبسایت، اینستاگرام، فیسبوک و یوتیوب، بهره‌گیری از خدمات حمل‌ونقل عمومی مثل اتوبوس، قطار، طراحی بروشورها و تبلیغ در روزنامه های محلی از جمله راه‌های بازاریابی این طرح بوده است.

ایسبرگ ضمن اشاره به تبلیغ طرح در داخل کتابخانه عنوان کرد: داخل کتابخانه نیز مشخصات کتاب‌ها به صورت گرافیکی تهیه شد تا با استفاده از این نمادهای گرافیکی کتاب‌ها در داخل و خارج کتابخانه معرفی شوند. قوانین کتابخانه نیز به شکلی تشویق کننده، نوشته شد که باعث می‌شود افراد بیشتری به مجموعه کتابخانه علاقه پیدا کنند. برچسب‌هایی بر روی کف کتابخانه نصب شد که راهنمای مراجعه‌کنندگان به بخش‌های مختلف کتابخانه است. استفاده از دوچرخه کتابخانه و لباس‌هایی که نماد کتابخانه روی آن چاپ شده است نیز از دیگر راه‌های تبلیغ و بازاریابی در این طرح است.

لزوم توجه به نیاز و خواسته مردم برای ساخت کتابخانه

وی ضمن اشاره به وضعیت آینده کتابخانه‌ها تصریح کرد: برنامه برای ساخت کتابخانه بزرگ تر، برگزاری کارگاه‌های مختلف، خدمات جدید، بحث‌هایی در جهت رفع نیاز کاربران و ... تا سال ۲۰۲۶ تهیه، تدوین و برنامه ریزی شده است. همچنین وبسایتی طراحی شده که کاربران می‌توانند ضمن مطرح کردن نیازهای خود، از امکانات وبسایت استفاده کنند.

ایسبرگ تاکید کرد: ما بر اساس لیست نیازهای افراد و شهروندان برنامه های خود را اجرا می کنیم ولی با همه تلاش ها هنوز بسیاری از مردم هستند که از خدمات ما بی‌اطلاع هستند که باید نسبت به این موضوع حساسیت داشته باشیم. سعی ما فقط افزایش منابع و یا افزایش فضای کتابخانه نیست بلکه به ایجاد کتابخانه‌ها بر اساس نیاز و خواسته مردم می‌پردازیم. می‌خواهیم بدانیم در آینده نیاز افراد چه خواهد بود و به توسعه، رشد و افزایش مهارت‌های آن‌ها برای آینده کمک کنیم.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 0 =