چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی:

نشست کتاب‌خوان، اولین قدم در توسعه فرهنگ جامعه است

شاه عنايتي

طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی، نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ضمن حضور در نخستین نشست تخصصی زبان و ادبیات فارسی، برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان و نقد و بررسی کتاب را اولین قدم در توسعه فرهنگ جامعه دانست.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی تهران، نخستین نشست تخصصی زبان و ادبیات فارسی به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران 27 مهرماه با حضور فاطمه ذوالقدر و طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و از اعضای کمیسیون فرهنگی؛ مهردخت وزیرپور، مشاور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ مرتضی محمدزاده، مدیرکل مجلس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ علی نیکنام، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران ؛محمد نجات، رئیس پژوهشگاه زبان و ادبیات فارسی و جمعی از اساتید،پژوهشگران و کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان تهران در سالن حکمت پژوهشگاه ادبیات برگزار شد.

در این نشست ذوالقدر، نماینده مجلس و عضو کمیسیون فرهنگی ضمن تأکید بر لزوم حمایت از کتاب و کتابخوانی و ترویج نشست‌های کتاب‌خوان گفت: از حضور در این نشست بسیار خرسندم؛ برگزاری چنین نشست‌هایی در راستای گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی جای مباهات و فخر دارد.

وی افزود: طبق آمارهایی که اخیراً داشته‌ایم، متأسفانه جوانان ما در عصر تکنولوژی کمتر به کتاب و کتابخوانی رو می‌آورند و بیشتر در فضاهای مجازی هستند؛ لذا برگزاری این نشست‌ها با این کیفیت که به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران و با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و حضور پرشور اساتید و دانشجویان برپا شده است، تأثیری مفید در ترغیب جوانان به کتاب و کتابخوانی خواهد داشت. در کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته از این‌گونه نشست‌ها برگزار می‌شود؛ ولی شیوه برگزاری این نشست‌ها برایم جالب بود؛ اینکه برجسته‌ترین اساتید در حوزه تخصصی خودشان به زبانی دل‌نشین به معرفی بهترین کتاب‌خوانده شده خود می‌پردازند، قابل تشکر و تقدیر است.

وی در پایان سخنانش ضمن ابراز امیدواری از برگزاری مستمر این نشست‌ها گفت: ما در کمیسیون فرهنگی همیشه از فرهنگ کتاب و کتابخوانی حمایت کرده و تمام سعی‌مان را می‌کنیم تا در برنامه‌های مرتبط با کتاب و کتابخوانی حضور داشته باشیم.

در ادامه عطیه سیاوشی شاه عنایتی، نماینده مجلس و از اعضای کمیسیون فرهنگی نیز ضمن تشکر از برگزاری این نشست گفت: از حضور در این جمع بسیار خرسندم؛ این اتفاق مهم به لطف و همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران ستودنی است؛ چراکه اقدامی در راستای کمک به ترویج فرهنگ ایرانی، زبان و ادبیات فارسی است.

وی افزود: اولین قدم در جهت توسعه فرهنگ هر کشوری توسعه کتاب، کتابخوانی و ترغیب مردم به مطالعه است. برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان و نقد و بررسی کتاب ازجمله اقدامات اثربخش در ترویج مطالعه است؛ اهمیت این بحث به‌قدری است که حتی می‌شد نقد کتاب به‌عنوان یک شغل در جامعه مطرح شود. امیدوارم این تلاش‌ها تداوم پیدا کند و ما شاهد گسترش کتاب‌خواندن در بین جوانان باشیم.

در ادامه این نشست 6 عنوان کتاب توسط استادان دانشگاه معرفی و ارائه شد؛

بانو گشسب نامه
نوشته روح‌انگیز کراچی
ارائه توسط نویسنده اثر

کراچی در معرفی این کتاب گفت: «بانو گشسب نامه» تنها حماسۀ ملی ایران‌زمین است که پهلوان بانویی، قهرمان داستان است و در وصف جنگاوری‌هایش منظومه‌ای حماسی سروده شده است. به عقیده من هدف شاعر از پرداختن به این قصه و توصیف زنی چون بانو گشسب نامه»، حفظ تمدن قوم ایرانی به‌وسیله زن و یادآوری ارزش‌های سازنده او در جامعه‌ای که ارزش‌هایش رنگ‌باخته و بی‌ارزش شده، بوده است.

تاریخ شعر زنان از آغاز تا سده هشتم هجری
نوشته روح‌انگیز کراچی
ارائه توسط اسماعیل امینی

امینی در معرفی این کتاب گفت: در این کتاب کوشش شده است آنجا که زنان شاعر نادیده گرفته‌شده‌اند و از تجربۀ شعری آن‌ها حرفی به میان نیست، تحلیل و بررسی آغاز شود؛ باشد که سیر تکوین شعر زنان در گذر تاریخ ادبیات فارسی تدوین و سهم هر شاعر و نقش آثار خلاقه آن‌ها در این جریان مشخص شود. دوره بندی تاریخ شعر زنان بر اساس دورۀ تاریخی انجام و به زمان و مکان شاعر و به زندگی او در بستر دوره تاریخی و جامعه‌ای که در آن زندگی‌کرده، اشاره‌شده است.

نگاهی تحلیلی به علم بیان
نوشته حسین آقا حسینی
توسط لیلا کردبچه

کردبچه در معرفی این اثر گفت: نویسنده اثر سعی کرده است نگاه دیگری به علم بیان داشته باشد؛ چراکه صاحب اثر، تجربه زیادی در تدریس علوم بلاغی دارد. در این اثر به زبانی جامع و ساده فهم مباحثی پیرامون علم بیان، آرای قدما و معاصرین نقل و تحلیل و بررسی شده است.

سخن آشنای ادبیات ایران از ابتدا تا امروز
نوشته امید نقوی
ارائه توسط نویسنده اثر

نقوی در معرفی این کتاب گفت: در شمار کتاب‌های ادبی، جای این کتاب خالی بود. در این کتاب سعی شده است زیباترین اشعار شاعران گردآوری و با معرفی زیبایی‌های ادبیات به مردم، زمینه علاقه آنان به این حوزه فراهم شود. در این اثر به‌تمامی سبک و سیاق‌هایی که در ادبیات معاصر وجود دارد نیز توجه شده است.

هشت رساله درباره احوال زنان
نوشته روح‌انگیز کراچی
ارائه توسط شراره علا

علا در معرفی کتاب گفت: این کتاب به دوره صفوی برمی‌گردد؛ دوره‌ای که سبب تغییر سبک در میان شاعران شد. این 8 رساله به بدترین شکل نسبت به زنان قضاوت می‌کند. چاپ این کتاب به سال 1390 برمی‌گردد؛ در ابتدا و انتهای هر رساله تصویر رساله موجود است و خواننده در هر رساله با پیش گفتار جداگانه‌ای روبرو است که فهم او را از رساله افزایش می‌دهد.

فرهنگ داستان‌های عاشقانه در ادبیات فارسی
نوشته علی‌اصغر بابا صفری
ارائه توسط سمیه ذاکری

ذاکری در معرفی این اثر گفت: عشق از مضامینی است که نظر بسیاری از نویسندگان را برای نگارش در این موضوع جلب کرده است؛ به همین دلیل نیز ما شاهد نگارش گونه‌های متفاوتی از این نوع عاشقانه‌ها در ادبیات هستیم. کثرت آثار عاشقانه از جمله داستان‌های عاشقانه به‌قدری زیاد است که سبب سردرگمی پژوهشگران در این زمینه می‌شود؛ و این کتاب از این حیث حائز اهمیت خواهد بود. در این کتاب 1389 داستان عاشقانه تحت 715 عنوان اصلی به نظم الفبایی تنظیم شده است.