شنبه ۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۴

به همت محفل ادبی «ستاره قطب»؛

یادمان استاد محمد عثمان پرست در رباط تهمینه تربت حیدریه برگزار شد

image-20220528115945-1.jpeg

همزمان با درگذشت اسطوره موسیقی مقامی خراسان، یادمان استاد محمد عثمان پرست به همت محفل ادبی «ستاره قطب» کتابخانه عمومی شهید بهشتی شهرستان تربت حیدریه در رباط تهمینه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، همزمان با درگذشت اسطوره موسیقی مقامی خراسان، یادمان استاد محمد عثمان پرست به همت محفل ادبی «ستاره قطب» کتابخانه عمومی شهید بهشتی شهرستان تربت حیدریه در رباط تهمینه برگزار شد.

در ابتدا مریم تورچی، مسئول محفل ادبی «ستاره قطب» کتابخانه عمومی شهید بهشتی شهرستان تربت حیدریه با اشاره به اینکه موسیقی و ادبیات پیوندی ناگسستنی دارند، گفت: موسیقی بدون ادبیات و شعر هیچ است و نمی تواند امیال و مکنونات ذهنی را بیان کند. در واقع موسیقی پیوند مردم با ادبیات را مستحکم می‌کند؛ مانند استاد شجریان که به واسطه استفاده از اشعار حافظ و مولوی توانست توجه عده کثیری را به این اشعار جلب کرد.

وی افزود: اشعار شاعران موسیقی دان در سرایش شعرهای با نغمات و الحان موفقیت بیشتری داشته و بیشتر توانسته اند در دل شنوندگان تأثیر بگذارند. در کشور ما نیز همیشه شعر و موسیقی دوشادوش یکدیگر بوده و پیوندی ناگسستنی داشته اند.

مسئول محفل ادبی «ستاره قطب» ضمن تسلیت درگذشت محمد عثمان پرست به جامعه هنری کشور گفت: خبر درگذشت استاد عثمان محمدپرست از مفاخر ارزشمند عرصه موسیقی نواحی موجب تألم و تأسف فراوان جامعه فرهنگ و هنر کشور شد. او یکی از گنجینه‌های بزرگ موسیقی نواحی بود که سالیان سال بی توقع از دنیای فانی با دل و جان دوتار نواخت و به جایگاه ویژه ای در میان اصحاب فرهنگ و هنر رسید.

وی تصریح کرد: محمد عثمان پرست در تداوم و اعتلای موسیقی خطه خراسان خدمات شایانی انجام داد و با صدای پرشور سازش در جشنواره های بین المللی برای ایران افتخار آفرید. بی شک نام او در تاریخ موسیقی نواحی کشور و در یاد تمامی علاقه‌مندان موسیقی و شعر به نیکی باقی خواهد ماند.  

در ادامه بهمن صباغ زاده، شاعر و دبیر محفل ادبی «ستاره قطب» گفت: هیچ ملیتی در جهان وجود ندارد که از موسیقی بی بهره باشد، بنابراین باید بپذیریم که موسیقی پدیده ای در فطرت آدمی است. عاملی که آدمی را به جستجوی موسیقی می کشاند، همان کشش هایی است که او را وادار به گفتن شعر کرده و این پیوند سخت را استوار کرده است، چراکه شعر در حقیقت موسیقی کلمه ها و لفظ ها است.

وی در پایان افزود: استاد محمدپرست همه عمر خود را صرف اعتلای هنر ایرانی و موسیقی سنتی کشور کرد. می توان اینگونه گفت که  فرهنگ و هنر ایرانی وامدار افرادی مانند این نابغه عرصه موسیقی مقامی است.

گفتنی است، در پایان شاعران به شعر خوانی در وصف این اسطوره مقامی خراسان پرداختند.

یادمان استاد محمد عثمان پرست در رباط تهمینه تربت حیدریه برگزار شد

یادمان استاد محمد عثمان پرست در رباط تهمینه تربت حیدریه برگزار شد

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 1 =