دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵

طی سفر به استان آذربایجان شرقی صورت گرفت؛

دیدار دبیرکل نهاد با خانواده‌ شهید مدافع حرم صادق عدالت اکبری

دیدار دبیرکل نهاد با خانواده شهید صادق عدالت اکبری

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور طی سفر به استان آذربایجان شرقی، با حضور در منزل شهید مدافع حرم صادق عدالت اکبری، با خانواده این شهید دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، دوشنبه ۱۴ شهریور ماه طی سفر به استانی خود آذربایجان شرقی، که به منظور دیدار با کتابداران، پیگیری و رسیدگی به مسائل کتابخانه‌های عمومی این استان صورت گرفت، با حضور در منزل شهید مدافع حرم صادق عدالت اکبری، با خانواده این شهید دیدار و گفت‌وگو کرد.

مهدی رمضانی در این دیدار گفت: در این ایام زمانی که به منزل خانواده شهدا مخصوصاً شهدای حرم می روم، حسرت بزرگی وجود مرا فرا می گیرد؛ چرا که فضایی باز شده بود تا بتوانیم در مسیر شهادت قدم برداریم، اما توفیق چنین کاری را نداشتیم. در زمان دفاع از حرم بسیاری از جوانان خود را با سختی به این مقام رساندند و برای ما تنها حسرت باقی ماند. با این حال شهادت می تواند برای برخی افراد در زمان های خاصی اتفاق بیفتد و شهادت حاج قاسم سلیمانی نمونه بارزی از این امر بوده است.

دیدار دبیرکل نهاد با خانواده‌ شهید مدافع حرم صادق عدالت اکبری

وی دیدار با خانواده شهدا را فرصتی برای جذب انرژی و روحیه معنوی دانست و گفت: در حوزه کتابخانه های عمومی، یک شبکه گسترده فرهنگی با بیش از ۳ هزار و ۸۰۰ کتابخانه و هفت هزار و ۵۰۰ نفر پرسنل فعالیت دارند که بعد از مساجد و مدارس وسیع‌ترین شبکه فرهنگی کشور را تشکیل می‌دهد و تمام توجه و اهتمام ما منوط به بیانات مقام معظم رهبری، ارزش های انقلاب اسلامی و شهدا است. ان‌شاءالله با دعای خیر شما بتوانیم هرچه بهتر در این مسیر گام برداریم و عمل کنیم. ما عمیقا نیاز به دعای شما را ابراز و طلب می‌کنیم.

دیدار دبیرکل نهاد با خانواده‌ شهید مدافع حرم صادق عدالت اکبری

تنها هدف فرزندم «خدا» بود

حکیمه غفوری، مادر شهید صادق عدالت اکبری در این دیدار گفت: همه ما مدیون شهدای هشت سال دفاع مقدس هستیم، چرا که اگر آنها نبودند، انقلاب اسلامی به ثمر نمی‌نشست و ما نمی‌توانستیم به گشایش هایی که امروز به دست آورده ایم برسیم. همچنین فرزندان ما هیچ الگویی برای آینده خود نداشتند.

عضو شورای شهر تبریز ضمن ابراز خرسندی از اینکه نگارش کتاب فرزند او به دست یک فرزند شهید صورت گرفته است، افزود: واقعیت این است که نمی‌توان در عرض ۱۰ دقیقه ۲۷ سال زندگی را توصیف کرد، اما در حالت کلی باید بگویم شهدا نیز مانند فرزندان عادی بوده و زندگی خارق‌العاده‌ای نداشتند و سراسر زندگی آنها پر از تلاش بوده است. تنها وجه تمایز فرزند من با سایر جوانان، هدف او بوده که تنها خدا را در نظر می گرفت، به طوری که تمام کارهایش از جمله اوقات فراغت، شوخی‌ها و حتی فعالیت های ورزش اش هدفمند بود.

غفوری با بیان خاطره‌ای از فرزند شهیدش گفت: صادق در بیش از ۲۰ رشته ورزشی در حد مربیگری و داوری تبحر داشت و با توجه به اینکه همیشه در تلاش بود، فرصت کمی برای مرتب کردن اتاقش داشت. یکبار که من داشتم اتاق او را تمیز می کردم دیگر خسته شدم و عصر موقع برگشتن به او اعتراض کردم و از او خواستم تنها در یک رشته ورزشی فعالیت کند و او در جواب گفت «من ورزش را برای شرکت در مسابقات انجام نمی‌دهم، بلکه دوست دارم تمام ورزش ها را یاد بگیرم تا اگر روزی قسمت شد و در زمان ظهور امام زمان حاضر بودم در هر جبهه ای که خواستند بتوانم فعالیت کنم».

وی  در ادامه ابراز امیدواری کرد تا همه ما بتوانیم توفیق این را بیابیم که رهروان واقعی شهدا باشیم.

دیدار دبیرکل نهاد با خانواده‌ شهید مدافع حرم صادق عدالت اکبری

شهدا زندگان واقعی هستند

سید باقر میر عبداللهی، معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه های عمومی با اشاره به آیه ۱۶۹ سوره آل عمران «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ» گفت: در زمان جنگ این آیه بین شهدا بسیار خوانده می شد. اگر چه در گذشته گاهی افرادی توهم می‌کردند که کسانی که به مرگ شهادت از دنیا رفته‌اند، مرگ و نیستی‌ آنها از جنس آن نیستی است که ما دچار آن می‌شویم. اما تحلیل و تفسیر این آیه و همچنین نگاهی که مرحوم علامه طباطبایی به این آیه داشته‌اند نشان می‌دهد که این نگاه توهمی بیش نیست.

سید باقر میر عبداللهی ادامه داد: زندگی حقیقی متعلق به کسی است که در محضر عدل الهی مرزوق شده باشد و شهدا از این رزق و زندگی حقیقی بهره مند هستند. خوشحالیم که در خدمت شما هستیم و از شما خواهش داریم به خاطر نسبتی که با این شهید بزرگوار دارید برای همه ما و امت اسلام دعا کنید.

دیدار دبیرکل نهاد با خانواده‌ شهید مدافع حرم صادق عدالت اکبری

مادران شهدا شخصیت ویژه ای دارند

حسین شرفخانلو، نویسنده کتاب زندگینامه شهید صادق عدالت اکبری با عنوان «آخر شهید می شوی»  در این مراسم گفت: قبل از نگارش این کتاب، کتابی در رابطه با زندگی نامه شهید حامد جوانی نوشته بودم و در جلسه رونمایی از کتاب بود که با خانواده شهید صادق عدالت اکبری آشنا شدم و از شنیدن اتفاقاتی که در تشییع جنازه شهید رخ داده بود، تحت تاثیر قرار گرفته و شروع به نگارش زندگینامه ایشان کردم.

حسین شرفخانلو ادامه داد: از یک جایی به بعد که روایت شهید را می‌شنیدم و به شخصیت شهید نزدیک تر می‌شدم، احساس می‌کردم او تجلی ای از مادرش است. من با مادران شهید بسیاری گفت‌وگو کرده‌ام و می‌توانم بگویم مادران شخصیت ویژه‌ای دارند که به هیچ وجه قابل وصف نیست.

شرفخانلو با اشاره به وصیت شهید صادق عدالت اکبری گفت: جالب است که او وصیت کرده بود که بعد از شهادتش و در مراسم تشییع هیچ کس لباس سیاه نپوشد و به جای خرما در  مراسم شیرینی پخش کرده و نقل بپاشند؛ این خواسته کمی نبود، اما مادر شهید چنان دل بزرگی داشت که تماما به وصیت او عمل کرد.

گفتنی است شهید صادق عدالت اکبری متولد سال ۱۳۶۷ بود. او در سال ۱۳۹۴ به عنوان مدافع حرم به سوریه رفت و در ۴ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ به شهادت رسید.

حسین شرفخانلو، نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس در سال 1397 با روایتگری مادر شهید صادق عدالت اکبری کتابی باعنوان «آخر شهید می شوی» توسط انتشارات روایت فتح منتشر کرده است. 

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
4 + 0 =