شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۴

معاون دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز مطرح کرد؛

ضرورت توسعه مهارت های جایابی، ارزیابی و اشاعه اطلاعات در کتابداران

هاشم عطاپور مدرس مدرسه تابستانی مهارت های اطلاع یابی

هاشم عطاپور مدرس مدرسه تابستانی مهارت های اطلاع یابی، توسعه مهارت های جایابی، ارزیابی و اشاعه اطلاعات را هدف اصلی مدرسه تابستانی مهارت های اطلاع یابی عنوان کرد.

هاشم عطاپور عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی و معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز در خلال برگزاری دوره حضوری مدرسه تابستانی مهارت های اطلاع یابی به عنوان مدرس سرفصل منابع اطلاعات علمی و تخصصی در مصاحبه با روابط عمومی اداره کل کتابخانه عمومی آذربایجان شرقی گفت: در دنیای امروزی که تولید اطلاعات، سرعت بی سابقه ای را به خود گرفته، مجهز بودن و توسعه مهارت های جایابی، ارزیابی و اشاعه اطلاعات بیش از پیش احساس می شود مهارت هایی که می توانند به بهبود کیفیت زندگی فردی و شغلی افراد منجر شده و احساس رضایت را برای آنها به ارمغان آورد.

عطاپور با تاکید براینکه اهمیت مهارتهای اطلاع یابی را برای کتابداران شاغل در کتابخانه های عمومی که ماهیت کار آنها اطلاعاتی است و با گروههای متنوعی از افراد از هر طبقه و پیشینه و تحصیلات سر و کار دارند دو چندان است افزود: کتابدارانی که سابقه تحصیلی در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی دارند تا حدودی با انواع منابع اطلاعاتی، جایابی و استفاده و ارزیابی آنها آشنایی دارند همچنین کتابدارانی که تحصیلات دانشگاهی دیگری دارند به واسطه تجربه کار و پیشینه تحصیلی شان با منابع مختلف اطلاعاتی آشنایی پیدا کرده اند اما باید به خاطر داشت که منابع اطلاعاتی و نحوه استفاده از آنها دائما و به سرعت در حال تغییر است و کتابداران برای استفاده صحیح و کارآمد از این منابع لازم است به طور مرتب این مهارتهای خود را گسترش داده و روزآمد کنند.

عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی اظهار کرد: اداره آموزش و پژوهش نهاد کتابخانه های عمومی کشور با احساس این ضرورت، تصمیم گرفت تا در قالب یک دوره آموزشی تلفیقی (حضوری و مجازی) و با همکاری گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تبریز در جهت توسعه مهارتهای اطلاع یابی کتابداران شاغل در کتابخانه های عمومی گام بردارد. این دوره آموزشی تحت عنوان مدرسه تابستانی مهارت های اطلاع یابی در قالب ۵ سرفصل کلی منابع اطلاعاتی علمی-تخصصی، منابع اطلاعات عمومی، ابزارهای جستجوی پیشرفته وبی، مدیریت اطلاعات و دانش شخصی و فنون تشخیص نیاز اطلاعاتی و مصاحبه مرجع ارائه شد.

مجری مدرسه تابستانی مهارت های اطلاع یابی افزود: سرفصل ها و محتوای این دوره بر اساس همفکری اساتید گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تبریز با کارشناسان نهاد کتابخانه های عمومی کشور و پیمایش نظرات نزدیک به هزار کتابدار از سراسر کشور تدوین شده بود.

هاشم عطاپور در پایان گفت: در سرفصل منابع اطلاعات علمی و تخصصی مدرسه تابستانی به معرفی پایگاه های اطلاعاتی در دو بخش مجلات و پایان نامه ها و کتابها پرداخته شد. در بخش مجلات و پایاننامهها، فراگیران با پایگاههایی نظیر گوگل اسکالر، وبآوساینس، اسکوپوس، پابمد، ساینس دایرکت، امرالد، سیج، تیلور و فرانسیس، وایلیبلک ول، کمبریج، آکسفورد، ابسکو، پروکوئست، علم نت، مگیران، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، پایگاه استنادی علوم جهانی اسلام، پایگاه جامع علوم انسانی، سیویلیکا و گنج آشنا شدند. همچنین در بخش پایگاه های حاوی کتابها، فراگیران با پایگاه های شامل کتابشناسی ها، فهرستگان ها، پایگاه های کتاب های الکترونیکی، پایگاه کتاب های صوتی، و شبکه های اجتماعی کتابخوانی آشنایی پیدا کردند.

ضرورت توسعه مهارت های جایابی، ارزیابی و اشاعه اطلاعات در کتابداران

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
9 + 3 =